مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

موضوع كارثى وخطير !!!!!

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
مش حقيقى اللى بتقول عليه عارفينه الوضع فى كفرالشيخ كااااارثى بقولك الناس بتشيل الارز وتبنى فى قلب الأرض اقسم بالله شايف بعينى وقدامى لو اتيحت الفرصة هصور

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
يا جماعه أنا مهندس مدنى وفاهم وعارف بقول إيه وعارف إن فيه تراخيص تم استئنافها خلال الفترة الماضية بشروط محددة وفى نطاقات معينة وليس جميع التراخيص
إنما أنا هنا كلامى واضح انا واحد من قلب الأرياف المبانى شغاله فى كفرالشيخ فى الأرض الزراعية حاليا في قلب ام الأرض بيشيلوا الزراعه يجرفوها ويعملوا أساسات ويرفعوا علطول

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الامر الواقع لا يغير من وجوب العقوبة على المخالف بل سيتحمل تكاليف الازالة وليس معنى انه تحايل او قام بفرض امر واقع باستغلال الزمن او الوقت انه هيعدي ...تكاليف البناء لم تعد هينة زي زمان والناس دي هتتبهدل ايا كان عددهم او مخالفتهم ...في ناس كده تحب تلبس غيرها وبتروج اشاعات عشان متبقاش هي اللي وحدها اللي بتخالف وتشجع غيرها يعمل زيها عشان يصعب على السلطة التنفيذية عملها ...وزي ما قلت كل المخالفات دي بتتصور وهتزال لسطح الارض و بعضها سيتم اعادة زراعتها ان امكن

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
مصدقينك يا باشمهندس احمد لكن ما تم هو حركة متخلفة جدا من اللي جازفوا دول وبنوا ...و بيتم تصويرهم وبدقه عالية جدا و هيلاقوا الحملة جاية لهم تطربق اللي عنلوه لان صور المخالفات المزالة بتتراجع تاني من الهيئة الهندسية

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
يا باشا فيه مشكلة انت مش واخد بالك منها تجريف الأرض ووضع خرسانه مسلحه فيها خلاص بقت غير صالحة للزراعة على المدى القريب وحتى لو اتزالت الناس هتسيبها أرض بور على أمل يبنوا فيها تانى مستقبلا دا الواقع اللى لازم نعترف بيه ...

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ما يا صديقي مينفعش برضه الجهاز الرقابي والمحليات تكون نايمة كده زي ما يوسف واحمد ذكروا مينفعش نستني اما المصيبة تحصل وبعدها نقول المصيبة حصلت، يعني اول ما يجي يبني المفروض تنزل المحليات تدك الدنيا عليهم لكن مفيش الكلام ده، احنا عندنا المصيبة بتقع وبعد ما تقع بفترة طويلة يبدا حركة
وكلامي مش هجوم علي حضرتك عشان متفهمنيش غلط انما فعلا حزن من كمية الفساد

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
المهم بس مش عايز حد يكلمنى ويحظرنى لما اسب ميه مله ودين للشعب ده ولما اقول السيسي خساره فى الشعب ده الناس بتزعل

بعد كده لما يجرفوا الاف الافدنه والخضراوات والفاكهه تغلى بسبب نقص المعروض والتصدير يقل والدولارات تقل والعمله تنهار هايطلع نفس الشعب ده ويسب فى السيسي والحكومه وان هما المسئولين انا اقسم بالله قربت اجيب اخرى واهاجر لانى خلاص جبت اخرى وصحتى النفسيه والجسديه بتنهار كل يوم

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
على العكس تماما لدي في قريتي لا يستطيع احد ان يضع طوبة في ارض زراعية.......وعن تجربة رجل اشترى اكثر من 10 افدنة زراعية على الكريق السريع المباشر وكان ينوي ان يبور وجهة العشر افدنة لعمل مصانع وورش الالومنيوم وصاج ولم يستطيع ان يضع طوبة واحدة لان المحليات عندنا شديدة جدا

الواضح ان المحليات لديك محتاجة تتشد من وزارة التنمية المحلية

البناء على الارض الزراعية كارثة علينا جميعا لاننا اساسا بنحارب علشان نزود الرقعة الزراعية حتى نستطيع ان نواجه الزيادة السكانية الرهيبة لدينا
تحياتي لك استاذي

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
كفر الشيخ ومعهم البحيرة من اهم محافظات مصر في زراعة الارز والتي تعتمد عليهم الدولة في توريد كميات كبيرة من الارز.......ازاي الموضوع يتساب كدا

الناس دي لازم تتشد علشان الكل يلتزم......ام موضوع الانتخابات الرئاسية وان المحافظة سايبهم علشان كدا لا اعتقد ذلك يا استاذي فرئيس الجمهورية في احد لقائته قال ان المحافظ اللي مش هيقدر يسيطر على محافظته وعلى هذا البناء العشوائي فالجيش هينزل.......والكل عارف لو الجيش لو نزل محدش بيقدر يفتح بقه ولا يقف امامه
تحياتي لك استاذي

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
دا المشاركة اللى كنت لسه هكتبها المحافظ عندنا عامل وضع صامت أو وضع طيران ما بيحركش ساكن عارف الكارثة الأكبر والأخطر ويارب ما تكون صح إنه يكون عنده تعليمات إنه لا يتخذ اجراء

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
اللى يجننك اكتر إن كان فى الأول مركز الرياض والقرى اللى تبعه وحاليا امتد الموضوع لمراكز كفرالشيخ وقلين ودول اللى شوفتهم بعينى الأغرب كمان إن البنا فى الأرض الزراعية بالقرى التابعه لمركز كفرالشيخ قرب على حدود المحافظة نفسها يعنى مش بعيد ولا حاجة مستخبية دا على الطريق ومكشوف خاصة قرى كفر عسكر ونصره والمرابعين قريبة من مدخل المحافظة ناحية طريق كفرالشيخ المحلة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل