مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

العجز التجاري لمصر ينخفض بشكل جذري

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
للتوضيح
مفهوم الاغراق ليه شكلين
الأول ان الدوله عندها منتجات محليه ذات جوة معقوله وعاجبه المشتري المحلي فتيجي دوله زى تركيا مثلا
تنزل ليك منتج مشابه بكولتي عاليه بس بسعر رخيص
فالمواطن يفرح بالمنتج المستورد ويبطل يشترى المنتج المحلي
وده بيضرب الاقتصاد فى مقتل وبيكون هدفه تدمير الإقتصاد المحلي لان بعد ١٠ ولا ١٥ سنه مش هيكون في شركات محليه قادرة انها تنافس المنتج المستورد فهتقفل وتسرح العمال وحضرتك كادوله تعتمد إعتماد كلي علي الاستيراد
المفهوم التاني
انك برده تحارب الدوله بس عن طريق انك تضرب الاقتصاد بتعها بسلع ذات جودة رديئة وده بيكون ضررة بسيط بيشبه عمليه الاستنذاف لموارد الدولة من الدولارات
مثال جت تركيا نزلت منتجات علي سبيل المثال شواحن موبيلات وباعت منها بمبلغ مليون دولار
المفروض ان الشواحن دى تقعد مع المستهلك مده معينه لاتقل عن سنه قبل ما يبوظ بس هى صدرتلك منتج ردئ فهيقعد معاك شهر واحد فقط وهتضطر انك تستورد تاني منه
فبكده انت كل شويه الاقتصاد بتاعك عمال يخسر و الاقتصاد التركي بيكسب علي قفاك

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اذن مفهوم الاقتصاد الحر الحالى
ان لايسمح للصغير ان يتقدم الا بشروط وتحت حذاء الكبير وبشكل كامل
واى خطأ عن المسار هذا يعنى الخروج عن النعم والعقاب التام الشامل
حسب شرح حضرتك
انت
انا اسف
مثلا واخد على افقاك فى الاثنان اذا انت لم تتفق مع الشركة الامة وتأخذ المعلوم منها على تدمير الصناعة الوطنية
واذا لم تتفق فانت واخد اربعة افا مشروع التحارة الحرة مشروع استمرار الاغنياء على القمة باسم الحرية الاقتصادية والتجارة الحرة
والشعوب الصغيرة التى مواردها محدودة او غير منظمة او منظمة لاتستطيع ان تتقدم حتى لو عندها القدرة والامكانيات

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
ياعم انا مالي انا بشرح إقتصاد
ايه كميه القفيان دى مدرسنهاش ف الاقتصاد والله
ولو انت شايف ان الاقتصاد الحر كده انت حر
ف ناس تانيه شيفاة فرصة زى الصين وفيتنام والهند وماليزيا وقبلهم كوريا واليابان وقبلهم أمريكا و أوروبا

التجارة الحرة يعني كل واحد ينزل السوق والشاطر الي بيعرف يكسب المستهلك بالجودة زى اليابان والمانيا او بالسعر الرخيص زى الصين وفيتنام والهند وقبلهم إيطاليا لما انتجت شركه فيات او بالدعايا والبروبجندا زى أمريكا
احنا المتخلفين لأننا شعوب لا تقرأ وإن قرأت لا تتذكر وإن تذكرت لا تعمل وإن عملت لا تتقن وإن أتقنت إستكانت هههههه

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
انا اسف انا كنت بشرح مثال فقط
وحضرتك اخ وعزيز وفوق الرؤوس
بس انا كنت بشرح اقتصاد
والدول التى ذكرتها كانت تدعمها امريكا
مثال الصين وفيتنام والهند وماليزيا ومن قبلهم اليابان وكوريا
الذى يتحكم فى الاقتصاد العالمى امريكا والناتو وهذه حقيقة قبل علم الاقتصاد نفسه سواء اقتصاد حر او غير حر او شيوعى او اشتراكى اياين كان الاسم
فالاقتصاد هو امريكى او عدو لامريكا
هذا هو الاقتصاد غير هذا تحصيل حاصل بعد امريكا وشروطها فى العمل الاقتصادى الشرعى او القانوتى من وجهة نظر امريكا
الاقتصاد الامريكى اما معى وبشروطى واما عدوى ومتطرف وارهابى ومارق وشيطان ضد الخير الامريكى والديمقراطية والحرية وحقوق الانسان
اكيد انت عارف الصلطة الامريكية دى
اذن انا لازم اكون عارف هذا الاقتصاد
واعمل به ولا ادع مصانعى حتى لو ردءية الجودة ان تغلق وتسرح عمالها واصولها تصبح بلا ثمن يذكر
وان افتح الاستيراد على البحرى والتصدير امام سلعى مغلق
يعنى لا استورد ب ٩٠ مليار واصدر ب ٤٠ مليار
اين دعم الصناعى فى تحسين المنتج
اين دعم الزراعة فى تحسين جودة المنتجات الزراعية والتوسع الزراعى
ثانيا
اين الابحاث التى تخدم الصناعة فى جميع المجالات
يعنى مراكز الابحاث هى التى تذهب وتخدم الصناع والزارع فى كل المجالات وتساعد على جودة المنتج وبدعم مباشر من الحكومة بدل القعدة فى المكاتب والتنظير والحصرة من رداءة المنتج المصرى اين الدعم المالى والعلمى لمراكز الابحاث حتى تخدم بقوة جميع قطاعات الدولة
يا اخى انا اسف حقك على لم اقصد ولكن مطلوب الكثير لتحقيق المستحيل

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
بص أمريكا معندهاش مانع انك تصنع وتنتج وتصدر لامريكا
أمريكا مشكلتها فى التفوق يعني الصين ليها كام سنه بتصنع لامريكا سنين ،زى الاى فون و غيرة وغيرة
والمنتجات الصينيه حتي فى الاقمشة بتنافس المنتجات الأمريكية وأمريكا معملتش اى مشاكل
عملت مشاكل لما ابتدى ميزان التجارى بينها وبين الصين يكون لصالح الصين.
وحجم الاقتصاد الصيني أصبح قريب جدا من الاقتصاد الامريكى هنا أمريكا اضطرت انها تتدخل وتبدأ الحرب علي الصين
ده غير الهندسة العكسية فى المجال العسكرى وسرقه كل التصاميم وتقلدها فى الصين
ومتنساش ان الامريكان ديما بيحبوا يشتروا كل حاجه رخيصه فامريكا مش هتقدر تصنع كل حاجه ومش مضطرة تصنع كل حاجه طول ماهي بتحكم فى الدولار يعني اطبع شويه ورق واشتري بيه كل حاجه للمواطن الأمريكي
فعلشان كده أمريكا ابتدت تروح للهند وكتير من الشركات الأمريكية بدأت تنقل مصانعها هناك

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

موجودة ياباشا و الله بس مش شغالة ..

عارف ليه ... لأن الجمارك مش بتعتمد دة ... بتعتمد شهادة جودة من المصنع أو التاجر ...

اقولك على حاجة حلوة تضرب راسك فالحيطة؟

انت ممكن تسجل منتج ليك لمدة سنة و تستورد المنتج دة بعد كدة بالمواصفات اللى انت عايزها

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
اقسم بالله انا بقول هذا لانى اريد الاصلاح والتغيير للافضل وترشيد النفقات وتحسين ايرادات الدولة
طب عايزين رقابة مشددة من عدة جهات مختلفة لوقف الفساد و تحسين القوانيين
وهذا سوف يعود على المواطن والمجتمع
والمستورد يحترم الحكومة والشعب ويأكل بالمعروف

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

انا معاك بس انت عندك إرث الاشتراكية فكل حاجة ..... علشان تعمل دة لازم تخفض من ناحية تانية خاصة فالدعم ... هتعرف تعمل دة فدمع الشعب؟؟

القوانين سهل إصدارها .. الفكرة فالموظف اللى عايش دور الغلبان.

انا اكتر دولة عجبانى فالموضوع دة هي الصين ..... مفيش حبس و لا حاجة .... مصادرة أموال و اعدام

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل