مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الرئيس السيسى يشهد إطلاق منصة مصر الرقمية ومركز البيانات الدولى بالقاهرة

IOM&IOT

عضو مميز
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
والله ليس الاردن عنك ببعيد وتعيش ازمة اقتصادية ....ورغم ذلك مش عندهم اللي عندنا

اقولك على مصيبة يا دكتور عشان تعرف احنا اللي مأخرين من عندنا رغم اننا بنقول عاوزين نتطور .....انت بتستغل بس من الكابل العالمي 17 في المية بس منه .......انت عارف ده معناه ايه ...الداتا سنترز اللي عندك مش قادرة تاخد السعة الكاملة .....يبقى السؤال اللي بيفرض نفسه ...انت ازاي عاوز المستثميرين هيستثمروا عندك في الاتصالات وقطاع الانترنت يا دولة ...باي منطق هيجي المستثمر ......يبقى ايه احنا عاوزين الناس من بره وينوعد بتطوير ومفيش وكمان بندفع الشعب الطاق طاقين .....no fair

armr

عضو مميز
Country flag
يا اخى كفانا كلام و ادعاءات.....وى الحكومية انفقت 13.5 مليار جنية تكاليف راسمالية فى 2021(سنترالات و خطوط و بوكسات و غيرة) و مكسبها كلة فى نفس الفترة 4 مليار هاتلى شركة تصرف 3 اضعاف مكسبها فى سنه استثمارات
عارف فودافون ارباحها كام (20 مليار)و ماصرفتش ربع المبلغ استثمارات ..
الناس بتشتغل ....افتكر ان الدولة دى من سبع سنين كانت اعلى سرعة نت فيها 5 ميجا و بتقطع

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
بالمناسبة لو عايزين مقارنات مع دول نفس الوضع بتاعنا حد يحاول يقارن مع فيتنام والفلبين لانهم نفس العدد تقريبا بتاعنا ونفس الظروف حد يقولنا ايه الوضع هناك يمكن نلاقي تجربة مفيدة نحاول نتناقش فيها

المقارنة مع دول أوروبية مقارنة غير عملية إطلاقا وكلام من أجل الكلام لأن كل حاجة مختلفة تقريبا من الموارد والتعليم لثقافة الشعب لكل حاجة تقريبا

IOM&IOT

عضو مميز
انا شايف في تقصير واضح في القطاع ده ......لازم يحصل مناقصة وتيجي شركات تستثمر في البنية التحتية ...وطالما هتتعمل حاجة نضيفة مفيش مشكلة ان كان غالي

armr

عضو مميز
Country flag
ماهو عشان تقدر تستهلك 100% من سعة الكابل لازم بنية تحتية تستطيع تحمل سرعات اكبر (يعنى تغيير بوكسات و معدات ) بمبالغ كبيرة ....هل تستطيع انت همستهلك تحمل هذة النفقات ...ام على الحكومه دفعها

IOM&IOT

عضو مميز
من فضلك .....ده رايي ...انا دايما لو فيه حاجة حلوة بقول انها حلوة و مع الاخوة من زمان .....لكن انا شايف تقصير ويجب الصرف اكتر واكتر ......زي ما تم تمهيد الطرق عشان تيجي المصانع تقام ...لايزم يقام النت عشان الشركات تستثمر وكمان الناس تنجز في احتياجاتها ...مش معقولة هنفضل كده لفترة طويلة .....طفرة في مجال الطاقة ...طفرة في مجال الزراعة ...وطفرات كتير حصلت منا النقل .....

فين قطاع الاتصالات ...لازم يكبر اكتر من كده .....الصرف يبقى اكتر على القطاع ده بالذات لانه بالتالي بيخدم بشكل مباشر على قطاع الاتالات نفسه ...قطاع التعليم ...قطاع الصحة .بالذات دول ...مهمين جدا ......والقطاعات التانية برده

يبقى لازم اكتر واكتر ..زلذلك شايف تقصير ....القطاعات كلها شغالة واحنا كل فين وفين لما بنسمع عن وزير الاتصالات في افتتاح مشروع ......لازم يبقى فيه شغل اكتر من كده

IOM&IOT

عضو مميز
والله يا دكتور لسا قايل من شوية ..,اعملوا حاجة نضيفة عشان تعيش ومش مهم الفلوس ....طالما الحاجة معمولة بنضافة ...زي القطارات مثلا القطار بتاع زمان ب 5 ج جيت انت عملت قطارات بكراسي مريحة جدا و نضافة و ومكيف ...لو قلتلي ب 20 جنيه ...25 جنيه ...حد هيقول لا ....انا مش هقول لا ....اخرها لو اتقال حاجة دي غالية بس هدفع لان هحس اد ايه الدولة بتهتم بالشعب و عاوزة المواطن يرتقي ....ويبقى مستريح .

اعمل الكلام ده بقا في النت

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
عندك حق في الحتة دي أن يجب الترركيز علي القطاع ده في السنوات القادمة هو الحقيقة في طفرة فيه أنا بشتغل Remotely من 9 سنين فشفت كل المراحل الصعبة اللي فاتت وكنت بتأذي في شغلي كتير بس شفت التطور برضه

حاليا أنا عندي السرعة حوالي 50 ميجا في المتوسط من كام سنة لو كنت جبت 8 ميجا كنت بحمد ربنا ففي طفؤة حصلت حتي في شغلي في أمريكا هما ملاحظين ده أنما أن شاء الله تزيد أكتر وتوصل لمرحلة الطرق والكهرباء لسة في شغل كتير في الأتجاه ده

وعلي فكرة الوزير ده منصب سياسي مش الهي يعني لو كذب أوأستخف بالناس لازم يمشي

ARX160

عضو معروف
Country flag
انت مالك استخدمه في حاجة مفيدة ولا غير مفيدة؟
هوا انا لما اشتري سكينة مثلا سعرها بيختلف على حسب الاستخدام؟
لو هضحي بيها بسعر ولو هعمل بيه سلطة بسعر؟
ده اي المنطق العقيم ده!
ثانياً احنا بندفع للدولة حوالي 500 ج قيمة تعاقد للخط الواحد للشقة + بندفع ثمن روتر بسعر خيالي بيعدي ال700ج + 80ج ثمن 3 شهور استخدام التليفزيون الارضي ده عشان النت بس
فين ابو بلاش بقا؟
ثالثا وده الاهم
ياريت تفكك من الكلمتين الحمضانين بتوع عايز خدمة ادفع
هاتلي دولة واحدة بتستخدم نت محدود بالباقات دي وبسعر حوالي 5% من الحد الأدنى للأجور؟؟
في بريطانياا بتدفع 20 يورو او 25 يورو وبتلاقي نت غير محدود وبسرعات تعدي ال70 ميجا وفايبر
مع ان المرتبات هناك اقل حاجه 1000 يورو
هتقولي بريطانيا دولة عظمى
هقولك ده موريتانيا النت عندها مفتوح بسرعات ضعيفة بس فالاخر انليمتيد وبسعر مناسب
فكك من جو الخرافات ان الحكومة بتصرف علينا واننا لازم نقبل بأقل حاجه
لو ده تفكيرك يبقي تلزم بيه نفسك مش انا

IOM&IOT

عضو مميز
عشان صدقني ان ما حصلش ...هتحصل مشاكل كتير ...في كمية غضب كبيرة انا شيفها بين الناس ....اللي بيفهم واللي مش بيفهم ......بس حاسين بالظلم .....وانا بقول والله الناس بعد المضوع ده بدأت تسمع على الانترنت الفضائي بتاع استار لينك ....وبقت بتقول نجيبه ..رغم انه ممنوع و ما ينفع ويجرم قانونا ....لكن مفيش حد هيسمع ...يعني مثلا والله واحد بيقول وده بصراحة ما عجبني كلامه .....طالما وي بتلاوع ...خلاص نلاوع احنا كمان ,,,

وناس صدقت على كلامه حوليه ....فالموضوع مشكلة ....فعليا

لدرجة ان ايلون ماسك بنفسه عمل متابعة لموضوع الانترنت بلا حدود في مصر على تويتر ......انت متخيل المشكلة ...ولو ايلون فتح بوه واتكلم ...هنا هتحصل مشكلة ...لان الراجل ده مش بيسمي ......

نلاقي بقا حد يطلع يتكلم ...لا ....وتبرايرات وتصريخات غير موفقة ابدا .....زي وزير الاتصالات السابق على قناة BBC ......وتجاهل ....ودفع فلوس لنزول الهاشتاج ..... وقفل منصات وصفحات ......

انا ما عندي مشكلة الدولة تتكلف جامد بس تجيب حاجة نضيفة ...وسعاتها برده كل هيدفع

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
اخونا الفاضل هدي من نبرتك شوية كلنا بنتاقش كل واحد بيطرح أفكاره ومحدش عايز غير الخير أنا عن نفسي عايزه 200 ميجا وببلاش أكتر واحد هستفاد لأن شغلي قايم عليه

تاني ياجماعة لما تقارنوا دول قارنوا عدد السكان والمساحة والناتج بتاعها والموارد والدخل علشان تبقي المقارنات عادلة

وعايز أسال حاجة علشان معرفهاش بجد هو لما الباقة بتخلص السرعة مش بتنزل لسرعة محدودة ولا بتفصل خالص علشان مجربتش اللقطة دي من فترة؟

ARX160

عضو معروف
Country flag
انت بتقارن التوكتوك بالقطر؟
اه يا دماغي
هوا القطر بيركب فيه كام واحد وبيكلف قد اي
والتوكتوك برضو؟
ياريت نجيب مقارنات كويسة
زي مثلاً القطار بالاوتوبيسات
اوتوبيس ب ميكروباص على نفس الخط
إنما بتجيب مواصلة أساسية ب حاجه ترفيهية؟؟؟؟؟؟؟

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
بلاش دي أنت شايف تكلفة تذكرة القطر ب20 جنيه هو ده سعر الخدمة؟؟؟ طب المترو ب 5جنيه ده سعر الخدمة؟ رد وعرفني وهجبلك كلام وزير النقل وكلام رئيس الدولة نفسه كل الحاجات دي مدعومة زي الكهرباء والبنزين وكل حاجة مدعومة في مصر

IOM&IOT

عضو مميز
بتبقى سرعة محدودة حدا ....انت حتى مش هتقجر تبعت رسالة text على الواتس ....256 كيلوا بايت ...يعني بيومتك حرفيا وعشان تزهق وتروح تجدد البقة ...او تعمل اضافي و الاضافي سعره اغلى من الباقة

hazem

طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag

ARX160

عضو معروف
Country flag
مليش دعوه بكلام وزير الكهرباء والبترول والكلام ده
لأنهم موظفين مش اكتر
هل انت شايف ان القطر المصري فيه حد هيركبه بسعر اعلي من ال٢٠ج؟
ثانياً هوا المترو دي سلعة ضروري
بيعتمد عليه الملايين يوميا
بتقارنه ازاي بالتوك توك الي هوا ترفيهي
ثالثاً وده الأهم
بقالكم سنين بتقولو سعر عادل سعر عادل
فين المرتب العادل؟
ولا عايزين الحكومة تدينا اسعار دول أوروبا بمرتب مصري؟
يعني عايزني اركب للشغل كل يوم ب50ج عشان اقبض اخر الشهر 2700ج
مالكم كيف تعقلون ؟؟!!

ARX160

عضو معروف
Country flag
امال احنا بنأذن في مالطا من زمان ليه؟؟
مفيش حد غير لما اتسرق من وي
باقات نت او فلوس روتر
يعني انا دافع حوالي ربع ثمن الروتر ولما كلمت الشركة عشان الغي التعاقد
بيقولي لا هتدفع تمن الروتر كله تاني وإلا مفيش إلغاء تعاقد
طب والفلوس الي دفعتها قبل كدا!
خلاص راحو عليك

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل