مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الرئيس السيسى يشهد إطلاق منصة مصر الرقمية ومركز البيانات الدولى بالقاهرة

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

ARX160 النقطة اللى هو مش وضحها ليك وانت مش واخد بالك منها ......... ان الانترنت لو بقى unlimited عدد المشتركين هيقل جدا بسبب السرقة والفهلوه بتاع افشخ شعب فى الكون ,​

دى نقطة واجب توضيحها عشان النقاش يكون موضوعى .

عشان كدة الشركة عمرها مهتعمل الانترنت unlimited.

بس انا طبعا ضد الارقام الخزعبلية اللى الناس بتقولها هنا دى ومع رفعات السعات حتى لو هترفع الاسعار للباقات المتوسطة والعالية شوية .

انا واحد من الناس مكنتش بروح الكلية ومتعلمتش منها اى حاجة وعمرى ماخدت اى كورسات فى اى سنتر وكل حاجة اتعلمتها فى مجال دراستى او فى غيره كانت عن طريق الانترنت .......... واحنا فى بلد راس ماله الوحيد هو تعليم اكبر عدد من الناس بسبب الموارد المحدودة والعدد الكبير جدا للسكان والطريقة الوحيدة لعمل ده هتكون عن طريق الانترنت .

فلما يجى حد يقولك الانترنت رفاهية............. لا معلش ده قصر نظر .

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
بص انا متابع الحوار وبشوف الاراء ما بين رافض و مؤيد لما يسمى بانترنت غير محدود لكن

متشخصنش الحوار امور الدخل دي امور خاصة بقدرات كل فرد ... مفيش حاجه اسمها مرتب طبيعي .. المرتبات الثابته هي مرتبات خاصة باعمال ثابته لا تحتاج الا مجهودات اضافية او ابتكار او ابداع ...ودي مرتبات خاصة بناس ارتضت بالثبات في دخولها لان مهاراتها لا تعطيها القدرة على ممارسة اعمال ذات دخول اعلى ...ناس كتيرة كانت اشتغلت في وظائف بمرتبات ثابته وجدت ان دخولها دي لا تكفي تطلعاتها فزودت من مهاراتها وامكاناتها واستلمت شغل في اماكن بمرتبات ودخول اعلى ومتنامية ..
عبدالناصر نفسه هو من زرع في نفوس الناس ان الحكومة مسؤولة عن اعطاء السلع والخدمات للناس باسعار مخفضة حتى قلت جودة السلع والخدمات ثم دخلنا في ندرة وجود هذه السلع نحن نحارب ارث عبدالناصر الايدلوجي والفكري الذي نراه نتاجه في كثير من المصريين وللاسف اصبح متجذرا
السيسي بيقول استحملوا لان في ازمة غذاء عالمية اصلا واحنا بلد كثيف السكان واحتياجاته الغذائية تاتي من الخارج فلازم نقتصد ونراقب استهلاكنا ....ده دور الحاكم ان يوجه ويعرف الناس ان في مشكلة عالمية وهتطالنا ...محتاج انت تغير طريقة تفكيرك ومنطقك وتناقش كل حاجه بشكل محدد دون هوى او مواقف مسبقة

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
اما بدفع فلوس اشتراك وراوتر وتليفون ارضي ملوش لازمه ونت زباله رغم كل ذلك
ده غير سرقه الشركه يعني جرب اقفل الراوتر كده يوم واحد وافتحه اول ما تفتح هتلاقي ٥ جيجا نزلو لوحدهم
ده كله ولما الوزير القفه طلع واتكلم مفيش حاجه اسمها اقفل الراوتر وافتحه تاني
والله مكمل الكلمه وبعدها بيومين واحد من بتوع الشاي بالياسمين بتوع خدمه العملا كان بيقولهالي وفعلا قولتله ده علي كده وزيرك حمار ما دام بيكدب قالي المكالمه بتتسجل علي طول جبت سيره امه بكل حاجه وعلي طول شكوه صغننه بصوره البوكسه وكمان بانقطاع الخدمه وعلي الهيئة الاداريه

Ayman beh

عضو مميز
مستغرب أن محدش فيكم جاب سيرة الفساد داخل وي والمستشارين الي بتقبض مليارات شهريا وهما فوق سن المعاش

2000 amr

عضو مميز
Country flag
نقطه واحده بس لانها مستفزه جدا في كلامك
وهوا ايه اللي مزعل حضرتك ان الاخ او غيره بستعمل النت في التيك توك ولا محمد رمضان ولا بيسمع الخليل كوميدي حتا
دا ايه داخله باننا كمواطنين لينا حق نطالب بخدمه معقوله ومحترمه
ايه الشنيع في كده
معياركم عاوز ادفع بالغالي عشان تاخد خدمه محترمه مبيحصلش وبقت لبانه للاسف وحجه
ومبيستخدمهاش الا اللي مش فارق معاه الخدمات ب ١٠ جنيه او حتي ١٠٠٠ جنيه
خدمات كتير في البلد بتتدفع مقابلها رسوم ورسوم بالعبيط وفي الاخر بناخد خدمه زباله الزباله

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
ممكن حضرتك تشارك معانا المعلومات دي والأرقام وأنا ممكن أجيب محامي يرفع قضية لو الأرقام والمعلومات حقيقية

الحقيقة لو عندك معلومات وساكت تبقي مشكلتك مش مشكلة حد وربنا هيحاسبك

2000 amr

عضو مميز
Country flag
يافندم للاسف في ناس ماشيه بمبدأ في اي اجراء يتخذ او قرارات ولع في الشعب وايه يعني
طول ماالموضوع بعيد عنهم وعن جيبهم او مش مأثر عليهم قوي
واراهنك لو حسوا بالضغط حيكونوا هما اول ناس بتنتقد

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag

armr

عضو مميز
Country flag
  • ضحك
التفاعلات: s e t

armr

عضو مميز
Country flag
اولا ......انا باتكلم عن خدمة محددة و هى الانترنت
ثانيا......طالما هيدفع تكلفة الخدمة يبقى يعمل الى هو عايزة انما انتو عايزين تدفعوا 250 جنيه و تاخد نت غير محدود و الدولة بدل ما تدعم الغذاء و الدواء تدعم الانترنت
ثالثا......اشتراك شهرى حوالى 10 دولار واخد بيه سرعة 30 ميجا و باقة 250 جيجا ....دة وحش؟ .....طبعا ان شاء الله يتحسن لكن دة كويس جدا و لازم نشيد بيه بعد ماكانت الباقات سرعتها بالكتير 5 ميجا وب 400 جنيه ايام ما كان الدولار ب 7 جنيه
رابعا....مش هينصلح حال الدولة دى الا لما كل واحد يدفع قيمه الخدمة او السلعة الى بيستخدمها و تبقا الاعانات فقط للفقراء الحقيقيين الى محتاجينها مش واحد من الطبقة الوسطى بيبتز البلد عشان عايز يشوف التيك توك اتش دى
تحياتى

التعديل الأخير:

armr

عضو مميز
Country flag
عبد الناصر و النظامه كان نظام مختلف تماما......اولا دة كان نظام اشتراكى يعنى كل الاعمال و ارباحها داخل الدولة بتروح لخزانه الدولة و يعاد توظيف الايرادات تبعا لاولويات الدولة ....بمعنى انا لو مهندس فى مصنع الارباح كانت بتروح كلها لخزينة الدولة و فى الحالة دى انا من حقى طالما انا شايف ان فى ارباح و طالما ان مرتبى مازادش ان اطالب بامتيازات ........اما الان كل الانتاج قطاع خاص يعنى الارباح بتروج لجيب مالك المصنع و فى القطاع الخاص مرتبك على قد مهاراتك بمعنى كل ما اكسب من وراك اكتر كل ما ازودلك مرتبك .....الدولة هنا مجرد وسيط نزيه يضمن حقوقك و حقوق صاحب العمل ......اتفضل لو فيه صاحب عمل هيديك على مهاراتك 10000 جنيه انت حر اتوظف عندة ......اما انك تكون كسول و عديم المهارة و تطالب الحكومة انها تديك انترنت و كمان غير محدود ....دة كتير

انا من محبى عبد الناصر و سياساته الخارجية تحديدا

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
عندى مش بتعدى ال 11 ميجا واحيانا كتير اقل والخدمة مش مستقر ......
ده غير ان الخدمة ممكن تقطع شهر وشهرين عادى جدا ومش بتاخد تعويض على ده غير باقى باقتك اللى راحت ....
..

2000 amr

عضو مميز
Country flag
يادي التيك توك اللي حضرتك ماسك فيه
يافندم محدش قال عاوزين نت مفتوح
بس مغظم الناس بتطالب بخدمه محترمه وعلي الاقل زياده الباقات وانهم يلاقوا حل للشكوي الجماعيه من سرعه انتهاء الباقات
محدش طالب المستحيل

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

armr

عضو مميز
Country flag
لو حضرتك تابعت الحوار ...انا معترض على الى بيقول ان الانترنت فى مصر غالى و اغلى من دول العالم و ان لازم يبقى غير محدود بالاسعار دى ....انا بقول ان الانترنت فى مصر كويس و طبعا يا ريت يتحسن لكن كل حاجة بتكلفتها ....نصبر و الشركة فعلا بتطور لكن الارقام المطلوبه ضخمة

لازم نحط نفسنا مكان المسئول قبل ما نطالبة بلبن العصفور

armr

عضو مميز
Country flag
كلامك صح ...اهو انا مع تمديد خط فايبر عالى الجودة لكل مدارس مصر و كل تلميذ لة باسوورد على الوايفاى تكون على جهازة اوتوماتيكية بمعنى هو ما يعرفهاش ....بمجرد دخولة المدرسة يدخل على الشبكة ......مش اصرف على التيك توك و اليوتيوب

armr

عضو مميز
Country flag
عندك حق تتضايق .....ما تسكتش و طالب بحقك و ماتخافش ولو رعاية العملا ماردوش عليك كويس اطلب المركز الرئيسى باستمرار لغاية ما تتحل و ياسلام لو تجمع مجموعة من جيرانك و تعمل صفحة على الفيس و تطالب بتحسين الخدمة فى مكانك و قدم شكوى على بوابه رئاسة الوزراء و اكتب التفاصيل و هما بيحلو فعلا و حصلت معايا ....بعض الموظفين الكسالا هما الى مسئولين عن الى البعض بيعانيه و يجب يتحاسبوا.....هى دى الايجابية مش المطالبات الغير منطقية الى بنسمعها

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل