مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الرئيس السيسى يشهد إطلاق منصة مصر الرقمية ومركز البيانات الدولى بالقاهرة

armr

عضو مميز
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انت عارف ال 250 جنيه بتوعك دول بكام دولار.....طب عارف سعر متر الفايبر بكام....طب عارف تمن البوكس الى انت موصل منه بكام
انت عارف ان معظم البنية التحتية للاتصالات بالعملة الصعبة ......طب عارف حتى مرتب المهندسين و العمال الى بيوصلولك الخدمه كام

سؤال بسيط ....500 جيجا دول بتستخدمهم فى ايه .....يعنى مثلا حضرتك مصمم برمجيات او مشترك فى معالجة بيانات (big data)...و لا زى معظم الى بيشتكو هنا مقضيها تيك توك و يوتيوب محمد رمضان

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
انا معاك على فكرة ....

بس الفكرة هى انك تكون واقعى مع نفسك وتسال نفسك هل تطبيق كلامك حاليا فى مصر ممكن ؟

اولا : نتكلم فى اهم شئ وهو الفلوس مفيش شركة تقدر توفرلك انترنت غير محدود ب200 جنية , حتى لو كانت مدعومة من الدولة ....... يعنى من الاخر عاوز نت غير محدود هتدفع على الاقل 3 اضعاف اللى انت بتدفعه دلوقتى " مش اقل من 500 جنية مثلا " .

هل كل الناس تقدر تدفع ده ؟

ثانيا:لما ده يحصل كلمنى عن مستوى الرقابة والاجهزة الرقابية واجهزة حماية المستهلك وحتى صاحب السلعة او الخدمة نفسه فى بلدك عامل ازاى؟

وبعدين فكر فى السرقة اللى هتحصل من وراء الموضوع ده .......... يعنى من الاخر الشركة كدة هتخسر , وانا وانت وكل متلقى الخدمة هنكون اول الخاسرين لان الخدمة هتتاثر مع الوقت والدولة هتصرف على شركة خسرانة .

الحل هو رفع سعة الجيجات حتى لو الفلوس هتزيد شوية .

انت فى دولة مش عارفه تراقب سوق العمل بتاعها وتحفظ للعاملين فيها حقوقهم وانا هنا مش بتكلم عن العمال بس ولكن حتى على اصحاب الوظائف مثل المدرسين وغيرهم ......... دولة قطاع التعليم الخاص فيها اصبح تجارة والمدرس فقد قيمته وحقوقة بسبب عدم وجود قوانيين ورقابة تحميه .

تفتكر الدولة دى مع اجهزتها الرقابية الفاسدة الضعيفة هتقدر تمنع سرقة الانترنت مع شعب مقتنع انه الحاجة طالما ملك الدولة يبقى سرقتها حلال ..........

احنا فى معضلة صعبة , ناس شايفه ان الدولة لازم توفرهم كل حاجة ببلاش , وناس تانىه مرفهين عاوزين الناس تشترى الحاجة بنفس الاسعار اللى بتشترى بيها الناس فى اوروبا والخليج ......... مع ان فى اوربا يكفيك العمل 8 ساعات يوميا عشان تشترى احتياجاتك الاساسية من اكل وشرب وانترنت وتدفع ايجار .
فى مصر هل مطبق قانون العمل بالساعة هل فى حد ادنى للاجور مطبق على القطاع الخاص.......

مفيش حد بيتناول الامور بموضوعية , كل واحد عاوز يطبق اللى مناسب ليه هو واللى زيه بس سواء كان مقتدر او غير مقتدر .

التعديل الأخير:

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
ثقافة الستنيات دى انتوا اول ناس بتدفعوا على اللى صناعها وبلاش تتكلم معايا على الستنيات تانى عشان كلامى هيوجع ...........
الناس ملهاش ذنب انها تدفع فاتوة حكومات فاسدة وفاشلة استمرت عقود فى الحكم على مرة وحدة ولوحدها .
مهو انت لو بتطور من زمان وماشى فى الركب مع العالم مكنتش هتصرف الفلوس دى كلها مرة وحدة .

مبتفرجش عليه .........
الهرى الحقيقى هو لما تشوف واحد المفروض انه متعلم ومثقف بيقارن مبين امتلاك سيارة وما بين توفير شئ هو كالماء والهواء للبشرية حاليا .

عبدالرحمن

عضو معروف
Country flag
هو بس ملاحظ حاجة غربية فى المنتدى هنا اليومين دول منك ومن غيرك ......... هو انت بتكلمنى عن الدولار ليه هو بقبض بالدولار مثلا !!!!!

اقولك طيب حاجة لما تبقى عامل حد ادنى للاجور يعنى بس ومطبقه زى الدول اللى فيها الدولار دى ابقى وقتها خلى الناس تدفعلك بالدولار !!!

اه اوبس يا عينى ده حتى لو رحت تدفع بالدولار مش هتعرف تلاقيه
:rolleyes:

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انا مكنتش حابب اشارك فى الموضوع لانه بيخلينى اتعصب ولكن كام ملحوظه فقط هقولها
.1- ان وزير يطلع ويضحك عليا بكلام ومفكر ان الى بيسمعوه اغبينه يبقا فى حاجه خطأ
2- لما وزير يقف مع الشركات ضد المواطن بردو يبقا فيه حاجه مش تمام لان وجوده لحماية المواطن مش التحامل عليه..لما يقلى دى خدمه مثل باقى الخدمات يعنى يقصد مثل وسائل المواصلات وكل ما تركب تدفع يبقا هوه بيبرر ومش مصدق كلامه
3- انى اعبر عن رأئى فى ينقبض عليا هل احنا فى غابه نمشى مثل القطيع
4- لما مجموعة هكر تخترق حسابات من قبل الشركه ويتضح ان الشرطه بتساعدهم لا لازم نقف لان كده مافيا
5- انا مواطن ومن حقى اقول الى انا عاوزه ..النت خدمه وانا عاوز ارخصها اشلها احرقها محدش ليه الحريه انه ينتقضنى انا الى بدفع فلوسها وانا الى اقول اخدها كيف محدش يتحكم فيا مش اقول رخص النت يتقبض عليا و الوزير يطلع يتفه من امرى
+لا تدافع من اجل المدافعه فقط وانك وطنى والاخرون اشرار .... اعرف حقك وطالب بيه انت الى بتدفع وخليت ليه ثاروه

armr

عضو مميز
Country flag
ماهو انت مش بتقبض بالدولار صحيح بس كل شئ فى خدمات الاتصالات بالدولار ....و بعدين حد ادنى ايه بس احنا دولة غير بترولية و ليس لدينا اى ثروات ريعية ...و لما ييجى حد بيبنى و يعمر بجد نقولة حد ادنى زى باقى الدول ...محدش كان بيسمع صوتكم ايام حسنى ايام ماكان خريج الجامعة مرتبة 130 جنيه بيصرفهم مواصلات و الدولة متباعة داخليا و خارجيا

armr

عضو مميز
Country flag
انت معترض على مثال السيارة ....تمام ماتزعلش ......ايه رايك فى الاى فون ...تمنه فى امريكا 1000 دولار يعنى حوالى تلت الحد الادنى هناك ...حسب كلامكم لازم يبقى تمنه هنا 900 جنيه الى هو تلت الحد الادنى هنا .....طبعا دة منطق اهبل ....لان فين تكاليف التصنيع و التسويق و الابحاث و خدمة ما بعد البيع ....دى تكاليف ماتقلش عن 700 دولار يعنى 13 الف جنيه ...ازاى بقا ابيع اىفون تكلفته عليا 13 الف ب 900 جنيه ....نفس المبدا خدمة الانترنت بتتكلف عشان توصلك (سواء سنترالات و خطوط و عاملين و صيانه) مثلا 50دولار اداهالك ازاى ب 15 دولار ......على الاقل ادفع تكلفة الخدمة

armr

عضو مميز
Country flag
طبعا انا معاك طالب زى ما انت عايز ....كل الدنيا بتطالب بتقليل سعر الاشياء.....طالما مطالبة بدون تجريح و لا ضحك على الناس و بصورة موضوعية تمام انا معاك و نفسى يبقى بكرة unlimited
لكن بردة لازم تحط نفسك مكان الى بتطلب منه و تشوف هى امكانياته ايه (اذا اردت ان تطاع فامر بالمستطاع)....ما تبقاش شايف حالة الاقتصاد العالمى و سلفين من طوب الارض و العربان بيتريقوا علينا و تيجى تقولى ان لازم النت يبقى ببلاش او بسعر رمزى زى س او ص من البلاد .....الوصفة دى بتؤدى فى النهاية لكوارث نفس الى حصل فى شركات القطاع العام .....الزموهم باسعار متدنية ادى الى مفيش تطوير و لا صيانه ادى الى خسائر مهولة ادى الى اغلاق المصنع فى النهاية

التعديل الأخير:

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
هذا حقيقي وهذه معضلة القطاع العام الوجودية والتي لا يحب الناس سماعها ونتج عنها منتجات وقف انتاجها لانها تؤدي لخسارة المصانع والشركات المنتجة ومواطن يعاني من نقص وجودها انتظارا لسعرها الرخيص الأقل من سعر تكلفتها

الدولة لن تدعم سعر خدمة خارج خدمات الطعام والصحة والتعليم وسيكون دعم محدد جدا وموجه بدقة

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
الخناقة هتفضل دائرة لأن أصلا المرتبات ضعيفة لأن مفيش إنتاج أصلا فهنفضل في نفس الدايرة المفرغة

الناس من حقها الخدمة باسعار تقدر عليها ومقدم الخدمة محتاج هامش ربح علشان يطور الخدمة

وما بين ده وده الدعم لازم يدخل

نفس اللي حصل في السكة الحديد علي مدار ٥٠ سنة وفي الاخر الخدمة انهارت والحوادث كانت بالكوم وعلشان تتصلح خدنا قروض والضرائب زادت والحياة بقت اصعب

في الاخر مفيش حاجة هتتقدم ببلاش هتدفع بس علي شكل ضرائب او ديون او بيع أصول الناس لازم تفهم الدايرة كاملة علشان تحدد الأولوية

• إعجاب
التفاعلات: armr

armr

عضو مميز
Country flag
كلام محترم وهو دة الى بتحاول تعملة الدولة .....انا ادعم نت و لا سيارات و لا حتى اقلل الجمارك ليه ...انا مهمتى كدولة اوفر الاكل و الصحة و التعليم للى ميقدرش على تكاليفها مش ادعم النت عشان الشعب يتفرج على التيك توك

IOM&IOT

عضو مميز

armr

حضرتك بتقول اطلب من غير ما تضحك على الناس ..ماشي​

حضرتك تعرف ان اقوى نت في بريطانيا واقوى باقة شهرية unlimited سرعتها 340 ميجا في الثانية ومتساوية في download و upload مش زي مصر ...سعرها بما يوازي 970 جنيه مصري .......اقوى باقة ,,,انت اقوى باقى عندك يا شركة حرامية ب 200 ميجا في الثانية و download و upload مش ثابت ومتغير ومش متساويين بتاعت باقة ماكس ب 1000 جنيه في الشهر ....بالذمة دي مش سرقة ولا مش سرقة ....

armr

عضو مميز
Country flag
كلام جميل ....اصل الموضوع الانتاج .....مفيش انتاج الدولة هتجيب منين .....فى الثمانينيات كان متوسط اجر العامل الصينى اقل من 10 دولار فى الشهر ما يساوى فى وقتها 15 جنيه ....الوقتى بعد ما الصين بقت مصنع العالم متوسط اجر العامل الصينى حوالى 500 دولار يعنى 10000 جنيه ...ليه لان فيه انتاج ....اشتغل و انتج زى اليابانى او الصينى او حتى الهندى و بعد كدة قولى هو سعر الانترنت غالى و لا رخيص
تحياتى

IOM&IOT

عضو مميز

يا باشمهندس ....الباقة بتتاخد تمنها اضعاف مضاعفة ....واكيد انت فاهم كده اكتر مني ....يعملوا تحديث محترم ...التكلفة مش مهم ...المهم انت فعلا بتقد خدمة تستاهل ده ولا لأ .....النقل اللي اتحدث لما القطارات التعبانة مثلا كانت ب 5 جنيه ...لما تجبلي قطارات بكراسي مريحة ....و مكيفة ونضيفة ...لما تحطها ب 20 جنيه والله ما حد هيعترض ...ابدا .....لكن احنا بنتسرق عيني عينك وببجاحة ...

armr

عضو مميز
Country flag
اولا...لمعلوماتك انا دكتور و ماليش اى علاقة بشركة المصرية للاتصالت من بعيد و لا من قريب
ثانيا....حضرتك بتقارنا ببريطانيا ......تمام هى بريطانيا صرفت قد ايه كتكلفة راسمالية و امتى عشان خطوطها تستحمل السرعات دى و كمان ايه هى شروط unlimited
ثالثا....بريطانيا بتدعم العيش و الغاز و البنزين؟
رابعا....بريطانيا فيها تكافل و كرامة ؟
خامسا...كام حجم الاقتصاد البريطانى؟ و ماهى انتاجية المواطن البريطانى؟
سادسا....فى ماذا تستخدم باقة unlimited فى بريطانيا ؟

لما تجيب عن هذة الاسئلة هتعرف ليه الباقة عندنا بالسعر دة

IOM&IOT

عضو مميز
ده على اساس ان وي الحكومية بتعمل تحديث .....ده منظر تحديث لبنية تحتية ....دي تبع الحومة وبتكسب من الناس اضعاف مضاعفة و كمان محتكرة السوق ...انا لو مكانه ايه اللي يخليني ارفع التكنولوجيا و المكاسب جيالي بالضعف .....عشان كده مش هنتقدم طالما فيه احتكار

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
٥ جنيه و٢٠ جنيه يا حج التوكتوك بياخد ٢٠ في ٣ كيلو مثلا اكيد التكلفة الفعلية اكتر من كده تاني انا معاكم مش معترض والله

هي دايرة الحاجة هيبقي فيها هامش ربح الموظف والصيانة هاياخدوا فلوس كويسة الخدمة هتبقي ممتازة هي دايرة واحدة مش منفصلة

لو الموظفين بيقبضوا كويس هيعملوا شغلهم صح وهما مبسوطين الدايرة هتقفل صح

زي القطاع الخاص المحترم اللي بيحقق ارباح بجد

المشكلة مشكلة إنتاج وان الناتج القومي اللي موجود ده ميكفش فعليا ١٥ مليون بالكتير مش ١٠٥ مليون

أنت متخيل ان لو صحينا الصبح والناتج القومي بقي الضعف وكل واحد قبض الضعف الناس مش هتحس بالفرق الرهيب اللي متخيلاه احنا عايزين ٥ أضعاف علي الأقل علشان تحس بفرق للأسف

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
والله انا مستغرب جدا من الهجوم على الدولة الرهيب على موضوع الانترنت ومش فاهم القصة بصراحه وكل الردود لا تقول إلا أنه إسقاط غضب ضد الدولة ولتفريغ الشحنات السلبية من ظروف البلد وقصة إسقاط الحوار على الطبقة التى تمتلك مال ده كلام لا يصح ولا يليق الحديث فيه من الأساس والحوار بالكامل غير صحى ولا يؤدى إلى اى فكر اصلاحى أو لمعلومات يستفيد منها الاعضاء واجد تحامل وتجريح وهجوم على بعض الاعضاء لا يصح ولا يليق.

وارجو من استاذ @OSORIS والإدارة حذف الردود المتعدية للاسف الغير منضبطه من بعض الاعضاء.

التعديل الأخير:

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
هو اي حد يحط صورة نسر الجمهورية علي بروفايل الفيس بوك بتاعه يبقا شغال تبع الشرطة 😂.

انا متابع الموضوع كله من اول انيس لحد محمد سميح و الفيديو بتاعه بس اللي عمل دا شركة وي مش الحكومة.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل