مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

افتتحت Lürssen مقراً لها مؤخراً فرعًا إقليميًا في مصر تحت اسم NVL Egypt

Patton

عضو
Country flag
التصميم اللى معروض CC-60 مش مكتمل اصلا فى تفاصيل مش موجوده , مفيش Exhaust emission pipes
ship mast ناقصه حاجات كتير لازم تكون موجوده لو التسليح هيكون بالشكل ده
طبعا PV-43-HRM تصميم يقرف اصلا والتفكير فيه ككورفيت صواريخ مقابل اللى اتعرض علينا من جهات تانيه غريبه
النقطه الاهم ان النماذج دى من سفن السطح بالازاحه دى عمره ما كانت نقطه تفوق او اهتمام للشركات الاوروبيه باستثناء الطليان وكان بطلب عميل
ففكره تحويل تصميم متقادم لزورق دوريه لكورفيت صواريخ مش مفهومه

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انت حضرتك بتتكلم ازاي علي كده سيلمان عزت ملهاش لزمه خالص وازاحته في ٥٠٠ طن ولو علي التصميم الي مش عاجبك حضرتك في هو بحريات بتعمله علي أنه دوريه انت سلحته لدوريه معاه صواريخ دفاع جوي وساحلي انت عندك زوارق عفي عليها الزمن ومحتاج تغيير ده غير انك بتستهلك قطع ثقيله لحمايه المناطق الاقتصاديه المصريه حضرتك ده تصميم مشابه للكروفت الخفيف المصري نفس التصميم بالضبط

Patton

عضو
Country flag
فرق ما بين OPV و FMS
CC-60 تصميم كويش لكن ناقص فيه تفاصيل تقدر تعمل كذا كونفجيرشن باختلاف المهام لكن الازاحه محتاجه تتغير شويه وده اتجاه هايل لو هيعملوه
التانى ميتحطش فى فئه FMS اصلا ده ترقيع لانش دوريه عشان يبقى زورق صواريخ

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
المشكله اني مش عارف احمل صور الان فيه مشكله بالمنتدي لكن أنا كنت عايز اوضحلك الفرق بين الزوارق الي محتاجه إحلال علي وجه السرعه وحالتها عامله ازاي هتعرف الفرق انت محتاج زوارق أكثر من ٤٠ قطعه لو هتصنع منهم ٢٠ لكل واحد يبقي كويس جدا

Patton

عضو
Country flag
اللى بتتكلم عليهم اغلبهم تقادم من زمان طالما هتصمم من البدايه وتتحمل التكلفه يبقى تختار صح مش نرقع
الاهم ان فكره الاعتماد على صواريخ اقل من سرعه الصوت بقى ممل جدا فى سفن السطح
طالما الموضوع اوله عندى كتصميم وتجهيز والتسليح الاساسى فى الفئه دى صواريخ سطح-سطح يبقى اتكيف مع اختيارات صح
يعنى اروح اتفاوض على بطاريات دفاع ساحلى بصواريخ فرط صوتيه ومجهزش ولا حاجه من سفن السطح اللى هصممها عندى من البدايه
بالفئه دى , غباوه

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا نفسي معرفش الصواريخ نوعها ايه حتي الان كلها اجتهادات ممكن يكون براهموس النسخه الهندي أو الصيني أو النسخه الكوريه الجنوبيه منظومات الدفاع الساحلي تختلف عن زوارق صواريخ انت اجدد صواريخ دفاع ساحلي بطاريه واحده باتسيون فقط والباقي كله قديم
لو حضرتك بتتكلم عن الزورق فده انت ضفت عليه تسليح اخر بمنظومات قصيره المدي و٤ صواريخ يعني لو من وجهه نظرك ترقيع أنا شايفه تطوير محترم بالنسبه لدوله زي مصر وعندك ٥ زوارق اخري لخفر السواحل بتسليح وأشكال متعدده
الي عايز أوضحه لحضرتك انك لسه بدايه تصنيع وليس نقل تقنيه أنا شايف بدايه حلوه لمصر
فيه معرض للقوات البحريه العام القادم في عيد القوات البحريه لا تستعجل الأمور فيه صفقات اخري كنت منتظرها ولم تحدث عشان كده الاستعجال غير مطلوب انت تعتبر سديت الفجوه بين البحريات في المتوسط ودخلت تصنيع خفيف ممكن يكون فيه اشياء كثيره لسه هتبتدي تاني وأعتقد ذلك بنسخه مصريه خالصه انت عايز شكل للبحريه بصوره كبيره عامله مش معقول تكتشف حاجه جديده في البحر الاحمر والمتوسط وتخلي الاسطول الشمالي كله بقطع ثقيله هي الي تامن الوضع تكلفه التشغيل عامل مهم جدا .
وحاجه اخري لما يكون عندك زوارق للرد السريع افضل من انتظار قطع لتدعيم موقف سير عمليات المراقبه يعني قطعه بازاحه قليله توفر الرد السريع
ممكن حضرتك ترفق صور للشكل الي حضرتك محتاج تري فيه شكل قطع للزوارق البحريه

Country flag
Country flag
اعتقد تصميم غير نهائى وعلى حسب كلام شخص ثقة فى المعرض من حديثه مع المسئول لشركة لارسن حتى النموذج المزمع تصنيعه فعليا مختلف !!!! بص كده على النموذج الاولى فى اول السنة نسخة اقرب للجويند وبرضه ماكيت ناقص ...اعتقد لسه فى مرحلة تطوير وحيتم تصنيع عدة نمازج بأزاحات محتلفة وتجهيز متعدد لمهام متنوعة

Patton

عضو
Country flag
الباستيون 2-3 بطاريات
وبعدين عايز تضيف صواريخ Marte على زوارق فى المتوسط ضد عدائيات ايه بالمدى ده
الاتراك ولا الاسرائيلين , مش هيشتبكوا اصلا , لا قدره بقائيه بالازاحه دى ولا تسليح اصلا سواء فى المنطقه دى او حتى فى منطقه البحر الاحمر
لغايه المندب وبحر العرب , انت محتاج قطع بازاحات كبيره فى مناطق زى دى
الموضوع مش محتاج شكل و انت اتعرض عليك 3 مشاريع من الطليان والروس وواحد منه الافضل فى فئته واحنا تجاهلنا العروض لغايه دلوقتى
عشان نروح نعمل تصميم بالهبل ده

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
والله انا سعيد جدا بالمناقشات دي..بتزود من تقل المنتدى و بتعرف الناس اكتر و ف نفس الوقت الواحد يفتكر كنا فين ورايحين فين بيحس بانتعاش وسعادة كبيرة..استمروا ياشباب

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
سيدى انتظر قليلا لان موضوع البحرية كبير جدا ولسه بدايه حتى مع كل ما تم انت فى البداية القادم ضخم جدا وهناك مشروعات كثيرة والبداية دائما تكون بطيئة وخصوصاً بالتصنيع المحلى حتى لو بدن وبعض الأجزاء الأخرى ويوجد صفقات مازالت بيتم التفاوض عليها وشكل البحرية لم يكتمل بعد

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
انا مراعي جدا الرأي بتاع اننا متأخرين في توطين الانتاج العسكري ومتفق معاه جدا

حابب بس اشارك موقف حصل بيني وبين مدير كبير في شركة مرسيدس (تحت الCEO) في المانيا واتكلمنا عن سرعة الاجراءات في الشركة واد ايه انها بطيئة وبتأثر على معدل النمو والانجاز في الشركة فقاللي جملة مش قادر انساها..قال: "انت فعلاً ممكن تتحرك لواحدك بسرعة ولما نتحرك مع بعض بنكون ابطأ لكن لما بنتحرك مع بعض في الآخر اكيد هنوصل"

تخيل ان دي شركة من الاكبر في العالم و موظفينها اقل من 300 الف في دولة متقدمة زي المانيا وبتعاني من بطء الاجراءات..مابالك دولة بحجم وتحديات مصر

هنتحرك ببطء بس اكيد ان شاء الله هنوصل

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
لأن الطليان فيه مشاكل معاهم بالفعل والرئيس الوزراء دراجي مهزوز ومش عايز يكون فيه مشاكل حتي الصفقات لم يعلن عنها لهذا السبب يعني عندك عقد الفريم الايطالي دخل حيز التنفيذ ولم يعلن عنه حتي منشورات الشركه نفسها حاولو يخلوها فيها لخبطه ونشرت موضوع عليها حتي الصفقه المغربيه الي ماليين بيها المنتديات لم توقع حتي الان
صفقه m345 الايرماكي أيضا دخلت حيز التنفيذ بدون مصادر مؤكده ولكن ذكرت في تقرير شركه ليوناردو ببعض المعلومات وتعاقد لزبون مجهول
أما لو هنتكلم عن بيونيه أو أبوظبي كلاس أو القطعه مشريب القطريه فهي خارج الموضوع اساسا لأن نريد تصميم مصري بامتياز الترسانه
موضوع روسيا هي الي عملت كده عايزه شراء منهم وليس تصنيع حتي النسبه معدومه وكان بترسانه السويس لذلك ما حدث هو ممتاز وللعلم لا احد يعلم نوع الصواريخ حتي الان

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
علشان ألمانيا بلد الورقيات والامضاءات والبيروقراطية ياعم

إنما غير كده....

لو بنتكلم عن التوطين... فأحنا فرقنا عنهم أو غيرهم كبير

اللي هو التجارب والأبحاث

هم بياخدوا وقتهم علشان بدؤوا و واخدين في اعتباراتهم الجانب الاقتصادي

إحنا بقي معندناش الكلام ده

احنا عندنا احتياج ولو محطناش أولويات مش حنبدا

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
الشهادة لله السؤال ده ميتسألش كدة

مينفعش تحط السؤال ده في نقاش عسكري

لازم يكون فيه تكامل

انت هدفك اية وبدأت و مركز في إيه

المحاور كتير وفية منها ماهو معان وغير معلن

انا شايف من وجهة نظري المتواضعة إنو الأولوية للصناعات الثقيلة العسكرية

بحريه و معدات مركبات وخلافة

قبلها فيه نشاط اقتصادي لتنمية الصناعات التكميلية الثقيلة زي موضوع المكن و الات التقطيع ودة البداية الاقتصادية.... قبلها برضه التركيز علي تقوية قطاع الشركات الصناعية علشان البداية عندهم

اعتقد ملف الطيران حيتأخر شوية معانا و حيكون كفاية الالكترونيات و الذخيره حالياً صعب وليس مستحيل أنك تبدأ دلوقتي

madodedo

عضو معروف
Country flag
واسطول الصيد العملاق ميكونش اقليمى بس علشان نضرب فى الصين اكتر حاجة بتجننهم السمك وزى ما بتنافسنى فى المياه فى أفريقيا هنافسك على اهم مصادر غذائك

Mohamed M78

مراسلين المنتدى
الأكثر تفاعلا هذا الشهر
المستوي
11
الرتب
11

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل