مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة اخبار مصر

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا شخصيا مابشتريش من ماك عشان جودة لحومه على قدها وبافالو عنتيل برجر حقيقي .... اشتري علشان الجودة اوك

اشتري عشان السياسة غلط والف غلط خصوصا ان كلهم مصريين في الغالب الأعم

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
طالما كل شىء من مصر خلاص يغير البراند لبراند مصرى وميحولش ولا 1% للشركه الام من الارباح

لا مش بنقاطع نفسنا احنا بنقاطع المنحطين الى مش بيحترمونا لا احنا ولا ادميتنا ومعتقدين انهم افضل منا واغلى منا

واى حد ينضر من المقاطعه هيلاقى شغل فى البدايل المصريه الى بتفتح وتتوسع مكان اى حد نقاطعه بلاش حجج

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
اكتر حاجة مخلياني معارض قصة المقاطعة الاستهبال

سبيروسباتس سقعانة بخمستاشر جنيه ولا حتى ١٠ جنيه ليه؟

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
يلاقي شغل؟ مين قالك؟ عارف هيلاقي بكام؟ هيتنحل وبره لامؤاخذة عشان هو فجأة بقى في الشارع

دا اكل عيش ناس،،، اكل عيش مش كارير وعربية ومستقبل

اكل عيش بالمعنى الحرفي يا ريس،،، فبالراحة

انا مع مقاطعة المنتج المستورد لان كدة كدة المستورد بيستهبل

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
لا العامل المصرى ولا الموظف المصرى الى هايتفصل ولا الضرايب اهم من قطره دم من اى انسان على وجه الارض وبالذات لو طفل ما بالك ب 7000 طفل تحولوا الى اشلاء

الوطنيه حلوه ومطلوبه لكن القوميه العنصريه الى تحول الشخص لمسخ ليست ايجابيه

التعديل الأخير:

AHMED LABEB

عضو مميز
Country flag
لا هيلاقى متشغلش بالك انت بس فيه عشرات الشركات المصريه الى بتفتح مكانه او بتتوسع وطالبه موظفين ومفيش حد ضربه على ايده يشتغل فى شركات غربيه و صهيونيه

من حق اى حد انه يقاطع اى براند ومش من حقك انت وغيرك تمنعوه بحجج فارغه

ومره تانيه طالما بادعائك كل مدخلات الانتاج من مصر من الافضل يتم تغيير اسمه لبراند مصرى وميحولش اى ارباح للخارج

بسيطه انا مش ضد الاستثمار الاجنبى وعارف قيمته لكن بشرط يحترمنى انا وادميتى وميعتقدش انه افضل ولا اغلى منى

اى مستثمر حقير وعنصرى ومجرم او يشارك فى الاجرام من حقى مقاطعته

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
انت اللي سوقك ضعيف بتبيع بالجنيه والتاني بالدولار

احنا بنتكلم مين اتبرع بكام ولا مين معانا ومين علينا؟

صاحبة مراتي في بريطانيا قررت تقاطع 🤣 راحت سابت الحاجات اللي احنا عارفينها واشترت منتج تاني

اكتشفت وهي بتحاسب انه مستورد من اسرائيل 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

انا مع المقاطعة والله،، بس المنتج المستورد المعمول برة عندهم في امريكا او اسرائيل وان كان الكلام دا مش هيكون مؤثر....

للأمانة التأثير الوحيد للمقاطعة سياسي وغالبا تم استخدامه كترموميتر لقياس حالة الغضب في الشارع من قبل صناع القرار في الغرب السياسي

اما اقتصاديا، فخراب البيوت مش في امريكا ولا اسرائيل، هو في مصر ... لا ايجار هيستنى ولا بطن هتبطل شكوى من الجوع ولا جسم مريض هيعمل pause لغاية ما صاخبه او ابوه يشوف شغل بمرتب اقل في الغالب كنوع من استغلال الظرف

ونقطة تانية هكتبها بشكل منفصل بس اقوم اراجع كلمتين عشان عندي انترفيو 🤣😂

armr

عضو مميز
Country flag
هو طبعا المقاطعة الشعبيه شئ مهم لكن على المستوى السياسى و الثقافى اكتر من الاقتصادى .....المفروض نستغل المقاطعة دى لصالحنا فى الخلاص من بعض المنتجات الغربيه الغير مهمة و التى تؤثر سلبا مثلا فى ازمه الدولار
زى الكوكاكولا و شويبس و بيبسى و ماك و كنتاكى و كل المنتجات الغذائية الغربيه التى لها مثيل مصرى ارخص و فى كثير من الاحيان نفس الجودة او اجود و بسعر اقل ايضا
ايضا السيارات الاوروبيه و الاجهزة المنزليه و كذلك الملابس و غيرها يجب استغلال المقاطعة للترويج للمنتج المصرى و ليس استبدال مستورد بمستورد
اما بالنسبه لخراب البيوت فهو ليس كما يروج البعض فبالتاكيد العلامات التجاريه المصريه سوف تتوسع و تطلب عماله مما سيمتص العمالة التى قد تسرحها هذة الماركات الغربيه كما ان المطاعم مثلا يكفيها فقط ان تغير اللوجو و تلغى التعاقدات مع البراندات الغربيه و تحتفظ بكل ارباحها بدلا من امتصاص الغرب لارباح بدون حتى ان يقدم اى شئ غير مجرد لوجو و صورة

تحياتى

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
احنا ٣
انا وانت ولبيب.... انا بتخانق مع لبيب ولبيب ضربني 🤣 اخاصمك انت؟ واتقمص منك؟ ولا اخاصم لبيب؟

لو اتعملت الاثر السياسي هيوسع، المستثمر الاجنبي مالوش دعوة بيك ولا بغزة، هو جاي يعمل فلوس لقى الدنيا وحشة هيتكل على الله لقى اصحابه بيتبقلشوا ومجهودهم وشغلهم بيتاخد هو هيعمل ايه؟ وهيقول للي بيخلص اوراقه عشان يفتح جديد ايه؟ هيقول له اخلع...

المانيا بتقول لك بالصريح كدة اسرائيل تعمل اللي هي عاوزاه،،، يمكن اعنف من امريكا...هنروح نقفل الترسانة عشان بيكسبوا زيادة في البرج؟ امريكا نفس الكلام وبيساعدوا اليهود بجد ، مش بالكلام. هتيجي تقول البزنس بتاعم يقف ويتكل على الله زي ما روسيا عملت؟ طب احنا كدة رسمي بنصعد مع امريكا اقتصاديا .... احنا قدها وكل حاجة بس اخد الحق صنعة.... وبالأصول

طب الناس بتقاطع منتجات فرنسا ليه؟ داحنا مكشوفين من غير الرافال صح؟ ولا انا غلطان؟

احنا ممكن نتأذي من حركة الحوثي في البحر الاحمر وباب المندب وامريكا رايحة ومعاها الناتو كله عشان يضربوا اي حد يهدد ملاحة باب المندب (بيحموا اسرائيل) ...طب ما دي دولارات من جيوبهم كدة كدة طالعة لينا او لغيرنا،،، مش احنا اولى؟ ولا تركي ال الشيخ اولى؟

اهلا بك في عصر الfrenemy

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
هي ب ٨ جنيه بس التجار بيستهبله. و مش لاقيه في السوق اصلا. اذا كان كوداك و نوكيا مثال لشركات فشلت بسبب الاهمال و ابل و ميكروسوفت شركات نجحت بسبب التخطيط يبقى سبيرو سباتس مثال للنجاح بدعاء الوالدين

armr

عضو مميز
Country flag
يا عزيزى انت لم تفهم كلامى ....انا اقصد انها فرصة للخلاص من بعض المنتجات الغربيه التى فرضت علينا و نحن لسنا فى حاجة اليها اصلا مع الانفتاح و الانبطاح الذى ساد فى عصر مبارك .....ماذا يكسب الاقتصاد من كنتاكى مثلا ...محل يقوم ببيع فراخ مصريه اعدها مصريون للمصريين و ياخد نظير مجرد علامه ربح صافى يحولة بالدولار للخارج و قس على ذلك منتجات اخرى استهلاكيه كثيرة
انا ضد مقاطعة اى منتج حقيقى ينتج على ارض مصر نحن نريد استثمار صناعى و زراعى و تجارى و ليس استهلاكى ....فلو مثلا رينو جائت و اقامت مصنع لانتاج السيارات مثل المغرب فاهلا بهم و لا مقاطعة هنا لانه سوف يصدر و يدخل عملة صعبه و ليس العكس
بمعنى اصح الاستثمار الاجنبى الذى هدفة التصدير و ادخال عملة صعبه اهلا به و ممنوع المقاطعة اما الاستنطاع الغربى ببيع الهواء لنا و اخذ نظير ذلك دولارات ثمينه فينبغى استخدام الظروف الحاليه لانهائه

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
تحياتى

TOPOL

الشك .. الشك هيمووتني !
المستوي
3
الرتب
2
Country flag
مختلف معاك .. احنا حولنا الطلب مش قللناه .. الطلب اتغير من براند لبراند .
الطلب الي هيقل علي براند غربي .. هيزيد علي منتج ببراند محلي .. او حتي غربي تاني ..
التوازن موجود طالما كمية الطلب ثابتة. .. العمالة الي هتمشي من هنا هتلاقي اخر الشهر شغل في مكان تاني محلي بيتوسع .
مثال : سبيرو سباتس وحركة توسعاته وطلبه لعمالة من جميع الفئات بعد زيادة الطلب عليه وسحب حصة سوقية من تحت بيبسي و كوكاكولا
نقطة تانية مهمة . الناس مركزة مع الموضوع لأنه جاي ضمن حملة مقاطعة .. رغم انها مابتركزش مع الموضوع لما يجي في نطاق تغيير ازواق المستهلكين .. رغم ان رغبات المستهلكين ممكن تهبد بمنتج الارض وترفع بمنتج تاني السما ..
طالما بعض الناس ضد المقاطعة اعتبروها تغير ذوق مستهلك بشكل عادي وطبيعي .. ولا احنا هنخليهم يشتروا البراند الاجنبي بالعافية لمجرد انه بيستخدمنا كمحاربين بالمجان في معركته للحفاظ علي حصته السوقية؟!

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
كلامك جميل وموزون... الفلوس كلها رايحة لبرة

تمام، يتعمل بشكل منظم عشان آلاف العاملين مايتحولوش لكبش فدا وحياتهم تتدمر او تبوظ فجأة

إسأل مجرب 👍

fo-235

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
بس مش فجأة ،،، اللي فجأة دا بيكون في حالات قليلة بل نادرة زي ان فيه حرب او مثلا منتج تاني طلع بسعر اقل ومميزات اعلى بكتير

مفيش بالعافية،، احنا بنتناقش عشان نوصل للحقيقة، عن نفسي طول عمرنا بيقولوا ومازالو بيقولوا مستثمر وعنده فرانشايز... والاخر @armr جاب مصدر ان كوكاكولا مثلا كلها ملكية اجنبية ودفعوا نص مليار في الاول وكل سنة بيحلبوا في ٢٢٥ مليون ....

الحروب جاية كنير والى يوم القيامة، ناخد خطواتنا صح عشان ولادنا واخواتنا ما يتأذوش

الذين يشاهدون الموضوع الآن

• أعلى أسفل