مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة صفقة السوخوي المصرية

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا بتكلم عن السو يصراحه مش عاوز ادخل فى المنطقه دى كلمنا فى الموضوع ....المسؤل يجب ان يضع الشعب اولا فى اخذ القرار ومدى التأثر بيه يعنى مجى السو كان هيدمرنا ... الاب بيحاول يحمى ابناءه والمسؤل همه حماية الشعب فى الاثنين واحد ......كان ردك ايه لو السو جت وخدنا عقوبات مع الازمه الحاليه هل كنت هتمدحها ولا كنت هتشتم لان اكيد كلنا هننضر ؟؟ السياسه مفيهاش رضوخ كل شخص بيحاول يكسب حاجه وفى نفس الوقت ميتأذيش

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

صاعق-1

عضو مميز

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
منين جبت الكلام ده .
انت عارف كده تبقي كارثه كبيره لاطولنا su35 ولا التايفون.
ده يبقي ضربه كارثيه ،مع اني كنت اتمني اني اشوف التايفون تعمل بجانب الرفال.
حقيقي لو كلامك صح مش عارف اقول ايه .

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
معلش وانت مصدق الكلام اللي بتقوله .
لوجستي ايه ودعم ايه.
التايفون قمة التقدم التكنولوجي زييها زي الرفال.
والاتنين متفقين في التصميم ،إنما مختلفين تماما في المهام .
الرفال قدرات اختراق واسكات الدفاع الجوي والتسلل .
التايفون قدرات قتال جو جو رهيبه ،هي مقاتله متعددة المهام أقرب جدا الي مقاتلات السيطره الجويه .
الرفال بجانب التايفون ند قوى جدا جدا جدا جدا لمقاتلات الجيل الخامس .

S.P.Q.R

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
بصو يا جماعة الراجل بيثبت نقطة. حضراتكم صدقتوا الراجل لما قال التايفون مش جاية ولا الفريم في رسالة لا تتعدى سطر يثبت ان ده لي ثقل في المنتدى. تمم لما بعت جدول تصنيع المصنع بالكامل و اصل مصدر بيع مقاتلات لايران و انه مذكرش اسم مصر اساسا مفيش حد صدقه ليه و كملتوا الكلام ان الصفقة ضاعت و بتفكروا في بدايل و مصالح و الخ. المشكلة انه مبعتش الرسالة في موضوع يخص صفقات ايطالية لأ بعتها هنا من غير تفاصيل. للمرة المليون الصفقة هتتلغى في العلن لحد الان الصفقة موجودة و ايه تفسيركم لظهور اول مقاتلات من 9210 ليه 9214 في صور من روسيا بعد الاعلان عن الصفقة و بعد كده المقاتلات دي اختفت و ظهرت صور جديدة لارقام 9215 ليه 9224 و بعد كده طلعت اخبار ان مصر استلمت ٥ مقاتلات و بعد كده ١٧ تمم ممكن يكون استلام لكن هما حاطينها في روسيا بعد كده طلعت اخبار ان الرافال المصرية شوشت على السوخوي في تمرين تمم ممكن يكون فتية اعلامية وارد لكن مفيش اخبار بتطلع من فراغ ما كان في اشاعات ان المقاتلات مصرية راحت لايران في ٢٠٢٠ و في الاخر طلع ان ليهم ضفعة مخصوص ليهم على حسب بيانات الشركة. و بعد كل ده تظهر مقاتلات 9210- 9214 في صور جديدة. ده تفسيره ايه غير ان مصر استلمت المقاتلات و رجعتها لروسيا بعد الاستلام البالمناسبة مفيش حد عرف حاجة عنها. و بعد ظهرت اخبار من عدن ان الرادار N036 بتاع السو ٥٧ هيتركب على المقاتلات المصرية

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ياابني انا تهت منك .
تقصد أن الجوكر رمي قصة إلغاء صفقة التايفون والبرجاميني للتدليل، زي اللي بيحصل مع su35 .
ولا فعلا تقصد وهو يقصد أن تم الغاء التايفون والبرجاميني .
بالنسبه لصفقة su35 عايز تقول اننا استلمنا جزء من الطائرات وبعد التجربه تم اكتشاف العيوب بها وتم إرجاع الجزء اللي استلمناه وطلبنا عمل تعديلات خاصه بينا منها إضافة رادار su57 .
ومكملين مع الصفقه.
وان صفقة إيران ليس لها علاقه بصفقة مصر ،والدليل عدم ذكر اي شيئ يخص الصفقه المصريه ،والدليل هو وجود عدد اخر علي جدول التسليم لصالح ،
عميل مجهول =إيران.
فهمت صح انا كده ولا شطحت بعيد .

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
انا عايز اقول حاجه للاعضاء اللي متحمسين، والحس الوطني عالي قوي ،في قصة اننا لن نرضخ والسيسي والجيش باعوا القضيه .
ياجماعه انا بضم صوتي لصوت اخي @احمد32 .
ان المصلحه العامه هي اللي تغلب ،يعني يافرحتي افتح صدري واجيب الsu35 ويتم التضييق علينا اكتر في الجانب الاقتصادي ،واحنا اصلا حاليا بنترجي وجه ربنا سبحانه وتعالي يخرجنا من الضيقه اللي احنا فيها دي .
رجاء الاخوه الأعضاء التحلي بالحكمه والنظره العامه الشامله مش عسكريا بس لأ اقتصاديا وسياسيا كمان يعني ناخد الموضوع علي بعضه .
وبعدين عايزينا نقف قدام اقوي دوله في العالم ، مش هنقدر ومش هيحصل وده مش عيب ياناس ،لااحنا ولا اقوي منا يقدر يواجهه امريكا ياشباب دي حقيقه واتمني من الناس تفوق وتعرف قدر يعني ايه تناطح امريكا ،هي مش عركه في خماره.
اخيرا كلي ثقه في القياده السياسيه وهيئة التسليح فيما تختاره في الاخير.
لأن هما هما نفس الريس ونفس المتخصصين اللي جابوا وعملوا صفقات الطفره التسليحيه الحاليه .
فمش هما اللي هيبيعوا ام su35 .
وخلاص الصفقه أصبحت قضيه .
تحياتي للجميع .

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
كله صح و انا كنت فاكر اننا هنستلم دفعة اضافية نوصل لخمسين ٦٠ مقاتلة عشان العميل المجهول ده لكن طلعت ايران يبقى لينا ما بين ٢٤-٣١ مقاتلة ان شاء الله على حسب الصور و جداول مسبقة للمصنع و الجديد و هنشوف الهيحصل في مارس. و بحيب جوكر هو رمى الخبر ارضاء للبيتكلم لان النصادر فووق هو بعتها و مفيش اتكلم فيها و بدأته تتكلمه كأن ايران اخدت الصفقة

Amoun

عضو مميز
Country flag
أتفق
العقل والمنطق بيقول إن ده التفكير والخيار السليم في الوقت الحالى ، إلا إذا كان عندنا كروت نناور بها أو قدرة على خلط الأوراق وتحويلها لصالحنا

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا مبرميش كلام وخلاص لاحظ ان فيه متابعين للمنتدي بدون تسجيل
لما فرحنا كلنا بالصفقات مع ايطاليا والتاكيدات فعليا كنت معاكم لان فيه شئ علي الارض بيتم
لكن كله بح خلصنا اخر حاجه ٣٠ رافال معانا
الاقتصاد اولي حتي لو علي حساب اي حاجه
ونستحمل بقي
بس اذا ربنا اداني عمر ولكم ايضا ربنا يديكم الصحه وطول العمر
منرجعش نلوم الجيش في حاجه بعد ذلك او نطالب بالتطوير

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ل
لأ يعني خربنا رؤية ٢٠٣٠ و لغينا مشروعات مبدأتش بسبب انفعال المصريين على الدولار و الغياب الاعلامي الضخم الازمة اكتر من توقعات المختصيين في البنوك العالمية و كمان هنخرب جداول تطوير الجيش؟ عشان نكون واضحين مصر مكانتش هتتحمل كاتسا في ٢٠١٩ و ٢٠٢١ لما الاقتصاد كان ماشي حلو. الحصول على الصفقة و نحن واعيين تماما ان في حاجة اسمها كاتسا و لو زيارة البنتاجون وضحت حاجة هو اننا بنحاول نقنع الامريكان و امريكا في اضعف حالاتها الان في عهد بايدن. و مغيش حاجة اسمها هنخرب اقتصاد الدولة و ٢٠٣٠ عشان مقاتلة ولا في الازمة ولا قبل الازمة ولا بعد الازمة في خطة القيادة لا تتعلق بالدخول في عقوبات لان ده يعتبر انتحار و احنا مش عايشيين على عيون واحد غبي ولا اجهزة غبية زي تركيا مثلا.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل