مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

رويترز: مستثمرون أجانب يتوخون الحذر في شراء أذون الخزانة المصرية

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
عارف ده امتي يتحل؟!
لما يتحط rating لاي عميل يديه للموظف والمكان بعد مايخلص خدمه من موظف تو مكان ولووقل عنومستوي معين يتحقق معاه ويعاد تدريبه وبعد كده فصله لو مافيش تحسن ساعتها كل واحد هيبقي عنده دافعيه للشغل لوجود من يحاسبه ..
إنما تقولي جزا تلات ايام وبتاع انسي ان شي يتغير ولا يبقي عند أي موظف دافع للعمل
ثقافه ماعلش سيبه ده غلبان والواسطه في للتعينات خلقت حكومه ظل من الموظفين التنبله مهما تحاول تصلح وتعمل قوانين وبنيه تحتيه هيجي موظف حمار او محطوط في مكان مايستحقوش يدمرك كل ده

madodedo

عضو معروف
Country flag
كلامك صحيح الموظف طول مهو حاسس ان عنده حصانة هيعمل أسوأ من كده بس هتعمل ايه مع حجت النت فاصل فى احد المصالح فى جنوب سيناء موظف قاعد يقول للناس النت فاصل حتى تعالى شوف قام واحد ابن حلال بص على فيشة النت لاقاه شايلها 🤦‍♂️موقفين حال البلد فى كل مكان وبيقولو محدش بستثمر ليه والفكرة متسابين ليه لحد دلوقت

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
رات مين يا محترم دول كلهم متعينين بالواسطة والمحسوبية اللي دمرت مصر وتاريخها وماضيها وحاضرها وغالبا هتدمر مستقبلها لأن كل القائمين علي اي امر واخدين مناصبهم بالحب الا من رحم ربي

وليد المصري

عضو مميز
Country flag

madodedo

عضو معروف
Country flag
والله لو تشوف الى انا بشوفه فى المصالح الحكومية فى مصر هتعمل اكتر من كده اصعب حاجة فى مصر انك تكون صاحب عمل وماشي صح الناس دى فعليا ممكن تخسرك شغل سنين بسبب إهمالهم او تبتدى تستخدم وسايط ودى حاجة انا مبحبهاش بس لما تشوف شغلك بيضيع قدامك بتعمل اى حاجة وانا ليا سوابق معاهم منيله انا اكتر واحد الروتين الحكومى ضرني في مصر وبوظلى أوراق علشان كده شايف الناس دى على حقيقتهم ومبحولش ازوقهم

Egypt 2017

عضو معروف
Country flag
عايز ضغطك يرتفع اتعامل مع بتوع التأمينات هناك نا طلع عيني في يوم كنت بقدم ورق للشركه من حوالي سنتين هناك روحت للموظف قالي امضيلي الورقه دي من المدام فاتن وبتبقي بالمناسبة في المكتب اللي جمبه وبعدين اختمها من المديره مش عارف ايه وبعدين تروح عند بتاع الحاسبات فيقولي اطبعلي برنت من موظف الكمبيوتر وده بقى واقف عليه ناس طابورهم لافف مع سلم المبنى وبعدين طلب مني ادفع التأمينات الي على العاملين بتاعت الشهر اللي احنا فيه واجيبله إيصال الدفع وبعديها قالي عايز صحة توقيع المدير بتاعك رجعني تاني الشركه وعديت عليه لقيت موظف تاني خالص خد مني الورقه بدون ما يطلب مني الأوراق الي طلع عيني الموظف الاولاني وانا بجهزها بقوله طيب والأوراق دي قالي يا عم امشي بقى إلى بعده يا بهوات :)

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
يا جماعة الموضوع عن الاستثمار في أذون الدين أيه اللي وصلنا لطنط مديحة بتاعت الضرائب أعملوا موضوع عن الأهمال الحكومي ومصر كلها هتشارك فيه

madodedo

عضو معروف
Country flag
عارفهم وعارف الكمبيوتر المعفن بتاعهم الى عليه سوفت وير متغيرش من سنه 80 المشكلة كمان لما بتطلب اى ورقة اون لاين لو هيا متاحة ممكن تجيلك وممكن لا يقلك تعالوا المقر الرئيسي تحس انهم معمولين علشان يوقفو الدنيا تخيل انا عندى مشروعين ورقهم بأسمي بعمل كل الحجات دى اكتر من مره غير ان عندى توكيل من ولدتى اخلصلها أوراق شغل خاص بيها موجود محاسب المفروض كان بيخلص الكلام ده بس سنه كبر واوقات كتير بروح اعمل أنا كل حاجة متمرمط ليا واحد صحبي خدها من قاصرها وسافر دبي نقل كل شغله هناك بس انا معرفش اعمل كده فى الوقت الحالى

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
لو هنتكلم على أذون وسندات الخزانة المصرية واقتراض الحكومة المصرية في ملاحظتان مصر لها سنوات تحقق فائض اولي في الميزانية هذا الفائض يعني ان نفقات الحكومة على الاجور وشرائ السلع والخدمات والاستثمار والدعم والنفقات الاخري (تشمل الدفاع والامن ) اقل من ايرادات الدولة المصرية ، وهذا الفائض يوجه لتغطية جزء من تكاليف خدمة الدين والباقي تقترضه الحكومة في صورة اذون وسندات خزانة لخدمة الديون القديمة سواء فوائد او اقساط
مع استمرار الحكومة في تحقيق فائض اولي في الموازنة ونمو في الاقتصاد ينعكس في صورة نمو في حجم الموازنة هذا ينتج عنه اتجاه نسبة الدين الي الناتج المحلى الاجمالي في الهبوط وايضا نسبة ما ينفق على خدمة الدين من اجمالي النفقات في الموازنة وهذا ما تعمل عليه الحكومة
الحمد لله حققت الميزانية المصرية فائضا اوليا في النصف الاول من العام المالي الحالي 2021/2022 وهذا يدل اننا نسير على الطريق الصحيح ، فيه مدارس في الاقتصاد تربط ما بين الفائض الاولي في الموازنة وما بين التضخم و استقرار سعر الصرف كنت سأكون قلقان على وضع الجنيه المصري لو حققنا عجز اولي في الموازنة لانه سينعكس على التضخم وسعر الصرف
طيب الحكومة امامها خياران اما الاستمرار في ضبط الموازنة مع ارتفاع الاسعار عالميا من خلال زيادة الضرائب وتقليل الدعم او تخفيض قيمة الجنيه والتضخم المصاحب لذلك ورفع الفائدة وزيادة الدين العام خياران على القائم بادارة الدولة الاختيار ما بينهما ملهاش حل تاني وبالطبع الاول هو الافضل لكن يحتاج قيادة سياسية قوية
رؤيتي للدعم المفروض يلغى كليا ويقتصر على من يحصلون على معاشات التضامن الاجتماعي او المعاشات عموما من كبار السن وغير القادرين على العمل اي الحالات الاكثر فقرا والعاجزة والتي تحتاج دعم الدولة اما القادرين على العمل فلا دعم لهم
اتمنى ان تعود السياحة مرة اخرى لسابق عهدها عودة السياحة تجعل الاقتصاد المصري وضعه محصن حتى لو خرجت كل الاموال الساخنة من مصر وهى تقارب 20 مليار دولار لان خسائرنا من كورونا ومن انخفاض السياحة اكبر بكثير ، الامر نفسه لتركيا التي كان اقتصادها يعتمد على السياحة والنقل الجوي لتوفير ايرادات العملة الصعبة وكورونا دمرتهم الفرق بينا وبين تركيا هو الاصلاح الاقتصادي المصري
المشكلة الوحيدة في حال رفع الفيدرالي الامريكي الفائدة على الدولار هى ان مصر لن تستطيع الحصول على قروض اجنبية بالدولار باسعار جيدة ، لكن بالنظر ان اغلب ما تحصل عليه مصر هو قروض تنموية بالاساس حاليا فالتأثير محدود خصوصا ان الدولار لا يشكل اكثر من 41% من المدفوعات المالية العالمية وهناك اتجاه لعدم رفع الفائدة على اليورو والصين خفضت الفائدة على اليوان
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

y.m.a.i

عضو مميز
Country flag

المواضيع المشابهة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل