مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

رويترز: مستثمرون أجانب يتوخون الحذر في شراء أذون الخزانة المصرية

TOPOL

الشك .. الشك هيمووتني !
المستوي
3
الرتب
2
Country flag

رويترز: مستثمرون أجانب يتوخون الحذر في شراء أذون الخزانة المصرية

أشارت رويترز إلى ان بعض المستثمرين الأجانب باتوا يتوخون الحذر بشأن شراء أذون الخزانة المصرية المحلية بسبب القلق المتعلق بالأسواق الناشئة ومدى استدامة دفع العوائد المرتفعة في مصر
وبهذا الإطار يشير البنك المركزي المصري إلى نجاح سياسته غير التقليدية للتعامل مع جائحة فيروس كورونا ، والتي تمثلت في رفع أسعار الفائدة على الودائع المحلية وخفض معدلات الإقراض المحلي، وترك العملة دون تغيير تقريبا مقابل الدولار.
حيث دفع استقرار العملة وارتفاع عوائد أذون الخزانة الأجانب إلى شراء الجنيه المصري للاستثمار في أذون قصيرة الأجل، ثم تحويله إلى الدولار عندما يحل أجل الأذون، محققين إيرادات كبيرة.
وبلغ متوسط عائد أذون الخزانة لأجل عام في مزاد يوم 20 ديسمبر الجاري13.25 % قبل حساب ضريبة دخل نسبتها 20%.
إلا انه و بحسب رويترز ، تتنامى المخاوف بشأن ما إذا كان المركزي سيتمكن من مواصلة دعم الجنيه ودفع العوائد المرتفعة ، في حال حصول صدمة اقتصادية أخرى.
وتشير أحدث بيانات البنك إلى أن الأجانب حازوا أذون خزانة قيمتها 378 مليار جنيه مصري لأجل عام أو أقل حتى نهاية سبتمبر، في أعلى مستوى على الإطلاق.
وبهذا الخصوص تشير بعض المؤسسات المالية إلى أن الأسواق تترقب كيفية وفاء مصر بالاحتياجات التمويلية الكبيرة في المستقبل، مع توقع ان ترتفع احتياجات التمويل الخارجي مما يجعل البلاد عرضة لمخاطر الصدمات العالمية

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
موضوع رفع الفائدة من الفدرالي الامريكي دا بداء يبقي ممل
مش نهاية العالم يعني .
خلال اول اسبوعين من يناير 22 بس
في مليار دولار جديدة دخلو سوق الدين المصري

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا مقولتش ان الموضوع مش جدي
ايوة رفع الفايدة من الفدرالي الامريكي هيكون له اثر سلبي علي الاحتياجات التمويلية للاسواق الناشئة .لاكن كما قلت دي مش نهاية العالم زي مبيحاول المهولين اقنعنا بقالهم سنتين .هو اجراء هيتخذ لفترة لمواجهه التضخم اللي بالفعل اظهر علامات leveling up وممكن ميكونش في حاجة لرفع الفائدة من اساسة
قصدي هنا انها مش اول ولا اخر مرة تتخارج الاموال الساخنة من الاسواق الناشئة .واقربها كانت في بدايات الكرونا ارقام فلكية خرجت ورجعت سجلت مستويات تاريخية
ولو بصيت علي تاريخ المقال هتلاقية اكثر من شهر وانا بقولك ان خلال اول اسبوعين من 2022 في مليار دولار دخلو السوق المصري مرة تانية

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
احنا بصراحة عايزين ناس خبراء اقتصاد يكونو معانا هنا فالمنتدي للرد علي التساؤلات والمخاوف .ياريت لو حد له علاقة بناس من النوعية دي يقنعهم ياشركو معانا من حين لاخر

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
الموضوع رايح جاي دي من اسمها اموال ساخنة

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
اتمني يجي اليوم اللي نقدر فية نخفض الفائدة لرقم احادي ومنعتمدش علي الاموال الساخنة .بس لحد مايوم دا يجي احنا مطالبين بتبني سياسات مرنة واستيعاب الصدمات التمويلية اللي بتحصل من حين لاخر

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
حسب ما فهمت من المقال ده واللي قبل كده برده أن أذون الخزانه عليها فوائد عالية وضررها كبير وتؤدي الي ارتفاع نسبة الديون وفوائدها ممكن حد يشرح فوائدها ولماذا تستمر الحكومه بالاقتراض رغم أننا حققنا فائض في الميزان التجاري انا حاسس ان اقتصادنا قائم علي الاقتراض وده هيكون عواقبه وخيمه بالنسبه للأجيال القادمه اللي مش هيلاقوا حاجه يبيعوها أساسا علشان يسددوا الديون ورغم هذا الكم من الضرائب والجمارك والرسوم علي كل شئ دول ناقص يفرضوا رسوم علي الهواء اللي بنتنفسه ليه كل ده ومش مكفي

التعديل الأخير:

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
فيه حجات ممكن الاستغناء عنها لتقليل الدين زي يعني ايه اهميه مشروع زي المنوريل في مدينه جديده انت اللي بتخطط شوارعها علي كيفك وبمقاساتك لتوفر الفراغ والمساحه
.. المنوريل في اوروبا بيكون لما تعجز الحلول المروريه في المدن والاحياء القديمه المكدسه ومابيبقاش هناك فرصه لتوسيع اشارع فبيلجءوا للمترو المعلق او المنوريل إنما دي مدن جديده زي ماقلت عند المخطط كل الوساءل لعمل اسلوب نقل يناسبها كترام اووغيره .. تحس ان فيه فلوس بتتحط لاشياء لتشغيل شركات اوروبا المتعثره ..
المنوريل ده موجود في باريس فقط ولغرض شبه سياحي لندن علي زحمتها مافيهاش منوريل ولا المجر زلا النمسا زلا التشيك زلا سلوفاكيا ولا اغلب دول اوروبا لارتفاع تكلفته .

madodedo

عضو معروف
Country flag
الضرائب القادمة وما ادراك على الى هيحصل😭 احنا لسه بنسخن والمشكلة ان منين ما تروح الضرائب تلاقى السيستم واقع والموظفين الى موجودين مش عارفين يشتغلو عليه حتى الشباب هناك مش عارفين يملو بيناتك مش عارف عمر محد فيهم عمل حساب على فيس بوك حتى انا لولا ان ليا واسطة كبيرة مكنتش عرفت أعمل اى حاجة لكن بالواسطة اتفتحلى المكتب ونزلى اليمون فعليا الموظفين قاعدين مبتعملش حاجة وكنت عاوز ختم الباشا الموظف موقف حرس من الدور الخامس ورافض يطلع حد لمكتب جنابة بالرغم من اننا معانا معاد معاه وتحت عاوز تقدم اقرار او تدفع ضرائب عليك او تسجل حتي بيانات فوضى للركب عاوز تديهم فلوس بس مش عارف تخيل 😂 بتليفون واحد اتشرشح و نزل لنا زى الكلب ولسه الى جاى اوسخ دى نتيجة اى اقتصاد قائم على القروض والى بيدافعو عنه استنو شوية ومن زرع حصد الى جاى خراب

madodedo

عضو معروف
Country flag
اه والله خربانة ومعاملة معفنة المشكلة الى كان باعتني مبيحبش الوسطة بس قلي امشي طبيعى ولو مخلصوش لك كلمنى قعدت كتييييير جدا مش عارف أخلص اى حاجة والموظفين شوية بهايم معرفش اتعينو إزاى تحس انهم لسه مكتشفين النار إمبارح مع إنهم شباب وموضوع انى مش عارف اطلع للبيه الموظف ده علشان يعمل شغله كان القشه الى جننتى بكلم الشخص ده قلي نعم يعنى ايه مش عاوز يطلع حد مكتبة انا كنت فاكره مدير او حاجة طلع مجرد موظف 🤣 وتحت بعد ما كانو مبيردوش على حد وبيعملو الناس وحش قالى زعق بعلو حسك وقول انا عاوز المسؤول عن الخرابه دى والى يجيلك اديلو التليفون مسكهم فشخهم لقيت مره واحد كل حاجة اشتغلت كويس والورق خلص ونزلى ليمون بلد وسخه اقسم بالله

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل