مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

دعوة للنقاش برأيك هل تقوم الأمارات بدور المُحلل لشراء أصول مصرية ؟

دعوة للنقاش

مع تآمر الأمارات على مصر في كل الملفات هل ترى ماتفعله الآن أستثمارات طبيعية أم لصالح كيانات أخرى؟

• أستثمارات طبيعية للغاية

الأصوات: 6 50.0%
  • مُحلل لصالح كيانات أخرى

الأصوات: 6 50.0%

• مجموع المصوتين
    12

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
بردوا معترض على كلامك.....لان احد ادواتك في الاستثمار هو استغلال حصصك في بعض الشركات وطرح جزء منها للبيع وممكن جدا تستثمر انت تأتي عن طريق احد شركاتك في نفس المجال الذي تخارجت منه اذا أحببت

اما عن نقطة فتح الدولة للاستثمار الخارجي فهذا متاح للجميع وهناك القوانين والتشريعات التي يسرت على اي مستثمر يريد أن يدخل إلى السوق المصري
تحياتي لك

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
استاذنا انا لا ارى الامور بنظره سوداويه ولكن انا قلت لازم الامور دى تخضع للمسائله وانا ما اتهمتش حد لكن بطلب بالتحقيق والمسائله ده كل مافى الامر واما مسالة انضمامك لمستقبل وطن دى مافيهاش حاجه طالما انت ترى انه بيعبر عن امالك وافكارك السياسيه
طالما انك ترى ان الممارسه السياسيه احد ادواتها الزيت والسكر نفس فكر الاخوان وطريقتهم

التعديل الأخير:

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
ما انت لازم تعترض انا متاكد انك معترض
اه حصص فى شركات زى الاسمده والسجائره بتكسب دهب وبتدخل عائد للخزانه العامه مش من الضرائب بس لكن الارباح كمان وبتوفر عمله كمان عشان فى نفس السنه يحولوا ارباحهم بالدولار
لاء وايه تاخد مبالغ زهيده قى تقييم يشوبه المسائله غشان تسد ديون غليك انت عظمتها بايدك غشان تنفذ تعليمات صندوق النقد اللى كل هدفك انك تحسن تصنيفك الائتمانى مش عشان تجيب استثمارات مباشره للء عشان تطرح ادوات دين تانى
طيب تمام

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
انت اتهمت الدولة بالفساد بدون ادلة.....هل هذا لا يعتبر نظرة سوداء للامور حاول تشوف الأمور بعين الإنصاف وليس عين الفساد والشك فقط هذه نصيحة من أخ أصغر لك ولك حق قبولها او رفضها يا استاذي

انت بتناقد نفسك على فكرة.....ومرة أخرى انضمامي لاي حزب ده حرية شخصية وعلى الاقل حزب مستقبل وطن حزب وطني وليس كحزب الاخوان الإرهابيين الذي كان يدعم بيع سيناء للفلسطنيين
تحياتي

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
عزيزى انا كلامى موجود وارجع للتعليقات انا اتكلمت ان فى فساد بشكل عام وقولت ارجع لمؤشر مدركات الفسادلكن بالنسبه لموضوع مناقشتنا اتكلمت عن المسائله وفتح التحقيق
تحياتى ليك
تعالى انا وانت نحاول ناسس حزب عشان اتخانق معاك طول اليوم هههههه

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
احنا عارضين الشركات على الكل مش بس الإمارات
الإمارات مشكورة بالرغم من ازمة سعر الصرف في مصر دخلت من خلال صناديقها السيادية او مستثمرين او قدمت قروض لرجال أعمال مصريين لشراء حصص في الشركات المصرية واللي هى جزء من برنامج تخارج الدولة ومن برنامج صندوق النقد الدولي اللي انت التزمت بيه
ملحوظة الامارات قدمت افضل سعر و مبتفاصلش معاك جامد
عكس الطموح اللي كان ولا يزال بيراهن على اسقاط السيسي وبرلمان الكويت اللي رافض مساعدة مصر عشان اخوان وقطر المتنكه علينا

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وانت عملت بأموال صفقة ابو قير للأسمدة شركة أخرى للأسمدة وباستثمارات اكبر ايه المشكلة في كدا

وايه المشكلة اما اعترض على رأيك.....دي حرية شخصية وعليك تقبل اراء الآخرين ولا انت عايز كل الناس يكون رأيها زيك

ومشكلة الديون لم تتفاقم الا مع وجود أزمات عالمية.....وانا عارف انك هتغمض عينك عينها وهتستمر في آرائك السلبية.....ويارت تلتزم بالموضوع ولا نخرج عنه حتى لا نفقد اساس الموضوع الذي نتكلم فيه من البداية
تحياتي

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
ارجع للموضوع استاذ منتصر
احنا بنتكلم فى موضوع محدد انت بتساند الامارات وشايفها مستثمر جيد ده شئ طبعا يتعلق بيك
مسالة تخارج الدوله بالطريقه دى فى تحفظات عليها وده وانا برفضها كمواطن وشايفها مسلك خاطئ

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من الاخر أنا من اكتر الناس اللي ضد الدور الاماراتي في تجميد ميناء السخنه او دورها التخريبي في اليمن والصومال والسودان واثيوبيا
بس هل كل اللي أتعمل ده ضرر علينا ؟
أنا شايف ان اكبر عدو لينا بعد اسرائيل هو اللي زق حماس والحوثي وبيحركهم ويمولهم

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
والله ياجماعه واضح جدا ضعف الجانب الاقتصادي للمصريين جدا
وهقول كلمه لنجيب ساويرس قلك ان المصريين وواقفين بين الاشتراكيه والرأس ماليه ومش عارفين يتخلصوا من الفكر الاشتراكي ولا قادرين يروحوا للجانب الراس مالي
انا مش ضد الاستثمارات الخارجية إطلاقا بالعكس نفس جدا يبقي كل الشركات المصريه بإدارة اجنبيه حتي لو بنسبه ٥٠% لان الفكر المصري لى الإدارة متخلف

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
ونت تعرف حجم الفساد الي موجود فى شركه السجاير اد ايه
انت تعرف كان حجم التلاعب بالاوراق فى الشركه دى اد ايه
أحب اقولك انا واحد كان ليه ناس شغاله وماسكه مناصب فى الشركه دى
كميه الفساد الي اتمسك الفترة الي قبل بيع الشركه لا تتخيله
علشان كده بقولك ان لازم يكون جزء كبير من وزارة الشركات المصريه هوما اجانب

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
الشركة بتحقق ارباح وبتساهم فى تمويل الخزانه العامه للدولة

مش مختلف معاك انها ممكن تبقى افضل وان فيه فساد او لاء لان ده مسئولية الدوله اللى بالفعل تخارجت منذ التسعينات والا لفينيات من كتير من الشركات وبردوا مبقيناش من الدول العظمى اقتصاديا
الفساد الحقيقى لمسته لما طلع خبر بعد الصفقه من احد المسؤولين بيتكلم عن ان بعد اجتماع محلس النواب فى دور انعقاده هيرفع الضرائب على السجاير وحصل بعدها مشكلة السجاير بتخزين التجار ليها
انا مش ضد ان القطاع الخاص يبقى ليه نصيب احنا بنتكلم فى حاجه تانيه خالص غير موضوع نصيب القطاع الخاص من السوق
فى تعليقات وضحت فيها شكل الاستثمار والفرق بين الاستثمار المباشر وتخارج الدوله وتخفيض هيكل ملكيتها ممكن ترجعلها
احنا مش بصدد كلام عن ان مصر فى حيرة بين الاشتراكيه والرسماليه احنا اتنقلنا من تطبيق اشتراكى لمفهوم وفلسفة اشبه بالاقطاع
اى نظام سواء الاشتراكى او الرسمالى فلسفته فى المطلق جيده لكن التطبيق هو العنصر الاساسى لفعالية اى نظام
كل دولة وليها حالة بتنطلق منها وفقا لظروفها

المرفقات

• Screenshot_٢٠٢٤-٠١-١٣-٠٥-٠٦-٤٩-٦٩_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_٢٠٢٤-٠١-١٣-٠٥-٠٦-٤٩-٦٩_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    282.4 KB · المشاهدات: 1

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
جماعة بيع الأصول سمعوا عن الدول حوالينا اللي ممكن تخصصلك ارض مرفقة عشان تستثمر عندهم
جماعة البكاء علي شركات الدولة بحجة إنها بتكسب سمعوا عن حد بيشتري شركة خسرانة
جماعة المستثمر هيحول أرباحه بالدولار فات عليهم إن المستثمر ده هيعظم أرباح الشركات دي وبالتالي هيزيد دخل الدولة منه سواء في الأرباح أو الضرائب وخلافه
وفات عليهم إن المستثمر لو كسب أكيد هيكون ده إغراء له فيعيد استثمار جزء من أرباحه في توسعات أو مشاريع جديدة
يعني مش لاقيين مستثمرين محليين يشيلوا الليلة ولا الدولة هينفع تكمل لأن في النهاية هياكلها الفساد ولا عاوزين أجنبي
نظرة ضيقة للأسف

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
وفي جميع الأحوال لا يجوز تملك أو تخصيص الأراضي أو العقارات أو الوحدات بغرض الإقامة أو منح حق الانتفاع أو إجراء أي تصرفات بها عقاريـة أو عينيـة سـواء للمصريين أو الأجانب إلا بعد الحصول على موافقة وزارتي الدفاع والداخلية والمخابرات العامة دون غيرها

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
توضيح صغير..شركة طلعت مصطفى استحوذت على 39% من الفنادق والامارات على 40% منهم يعني 15.6% من الفنادق
كده مصر باعت اصولها وتاريخها لاسرائيل؟ طب ولندن اللي مملوكة لقطر والامارات ايه؟

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل