مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

«السياحة» تتعاقد مع إحدى كبرى وكالات الإعلان الدولية لتنفيذ الحملة الترويجية لمصر

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
يا شكري مع احترامي، انت لو في اي دولة اوروبية او حتى امريكا عملت اي حاجة هتضر الدولة او بأي شكل من الاشكال وانت سايح هيتعمل معاك احلى واجب، الشاب ده اسلوبه مع الشرطة كان سيء في التعامل وانه بيتعامل من منطلق انه باسبوره حاميه وحرفيا لو كان ماشي في الطرق ديه بدون الشرطة انا متاكد ١٠٠٪؜ انه كان هيتعرض لاسوء حاجة ممكنة سواء من تحرش جسدي او لفظي او سرقة لاني عارف الارياف المصرية والصعيد المصري كله، مش بقول ان الشعب كله وحش لكن كان هيحصل معه في وقت من الاوقات مصايب ولو حصل له مصيبة هتلاقي علي طول سفارته او دولته تطلع تبروز لك الموضوع ده
انا من منظوري شايف ان الشرطة استحملته زيادة عن اللزوم وفضلت لمدة ٧ ايام ممشية معاه تامين علي امتداد ٥٠٠كم لمجرد انه سيادته مُصر علي حاجة معينة، اه ممكن الشرطة عندها جهل في طريقة تعاملهم معه او خشونة او او لكن في الاول وفي الاخر هو كان متعسف ومُصر لمجرد ان الموضوع قانوني وانه سائح والباسبور بتاعه حاميه

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
هو عايز يمشي بالعجلة من اول القاهرة لحد حدودك مع السودان، في رحلة زي ديه كان اكيد هيتعرض لمصايب اد كده من الشعب والموضوع هيكون متصور ده لو محصلوش مصيبة اكبر زي انه يتعرض لسرقة او البنت اللي معاه تتعرض للتحرش او او او وفي الاخر الموضوع هينتشر علي يوتيوب ان مصر مش امان لان سيادته قرر يمشي في الارياف وفي قُرى مش بيحبوا اصلا ناس غريبة عنها يدخلوها

كل دولة بتحمي صورتها وامنها بالشكل المناسب ليها وده حق اي دولة لكن الاستاذ قال معلومات غلط اي ان سينا مش امان، زي ان غرب مصر مش امان مع ان الشرطة كانت فوق فوق فوق المتفهمة معه حتى لو كان في شد وجذب

حتى هو في الاخر قال لك انه متفهم الشرطة بتعمل ده كله لان لو سايح واحد حصل له حاجة السياحة هتضرب ومع ذلك الفيديو كله قاعد تريقة ويشتم في البوليس ويقول لك انا مش بحب القواعد واسلوبه مستفز

التعديل الأخير:

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
الشعب كله محتاج اعادة تاهيل وكل الجهاز التنفيذي محتاج اعادة تاهيل والاداري الا من رحم ربي لكن برضه ميمنعش ان هو سائح فظ وعنده استعلاء لدرجة انه بيقول للامن الوطني لو تقدر تعمل لي حاجة تعالى اعمل لي من الاخر نظرته انه باسبوره حاميه مع ان انت من حقك قانونيا تأمن السياح بالطريقة المناسبة ليك ولو كان في دولة تانية كان هيتعمل معه اسوء من كده

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انا اسف لو بتكلم في الموضوع كتير بس الموضوع استفزني ان يكون سائح مستفز وبيتكلم باستعلاء واستحقاقية بالاسلوب ده وانه بيتعامل مع منظور ان باسبوره حاميه، وانا وانت وكل الناس عارفين ان لو ضفره اتكسر كان هيعمل فيديو نص ساعة يشتم في مصر وفي امن مصر وحكومته هتيجي تتشقلب

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
بص أنا مع احترام الأجنبي أو الزائر الغريب لحد معين افتراضا انو يجهل طبيعة البلد ونظامها وخباياها

إنما لو شخصية معروفة زي البلوجرز وخلافة البس المفروض يكون معمول بحث وتحري عنهم

نتعامل case by case

وبفضل بصراحة إنو الغلطان يشوف اغتصاب و إهانة يفضل يحكي حكاياتها لولادة واولاد ولادة

للأسف أنا عارف إني حتهاجم بسبب الكلام ده

بسألك إحنا بلد كبيرة وشعبها عنده إستعداد للتقليد الاعمي بدون ما نضحك علي بعض

فلو دة متعالجش وكان عبرة.... مش حتعرف تلم إللي برة

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
أنا اقصد السائح حقو علينا إنو يبقي توعية كاملة بمصر و خصوصيتها علي النت فقط ونتكلم بكل صراحة

ييجي يتبع التعليمات أهلا وسهلا

متبعش بالجزمة وعلي البلد إللي باعتاه

السائح المستفز صاحب الحقوق اللانهائية اكذوبه إحنا إللي صنعناه بسبب التراخي في حقوقنا

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
السائح من حقه توعية كاملة لكن تكون توعية عادلة، انا معنديش مشاكل انه يصور الارياف والقرى ويصور مصر كلها لكن زي ما بيصور الارياف يصور المدن، زي ما بيقول سينا كانت فيها ارهاب يقول سينا معدش فيها ارهاب لكن زي ما انا وضحت ومعرفش انت شفت الفيديو ولا لا لكن الفيديو في حاجات كتير غلط

تاني نقطة هو انه بيصدر صورة ان الشعب عسل وكيوت لكن اللي مصعب الوضع لهم هم الشرطة، وده غير صحيح، لو كان مشي في الاماكن ديه لوحده كان هيحصل فيه ايه يا صديقي؟ انا عارف وانت عارف وكلنا عارفين كان هيحصل فيه ايه وده مش معنى كلامي اننا شعب وحش لا احنا مش شعب وحش لكن هو رايح الارياف اماكن فيها عادات وتقاليد ومش هيلاقي لغة حوار معاهم اصلا

تالت نقطة وهي انه حرفيا اتعامل باستحقاقية مريبة والشرطة فضلت ماشية وراه واما الموضوع جاب اخره معاهم معرفش انت شفت الفيديو ولا لا كلموا له الامن الوطني وهو باللفظ قال لو تعمل معايا حاجة تعالا اعملها ده اللي استفزني
ان السياح بيتعاملوا في مصر على اساس ان اعملوا الاحنا عايزينه او هنرفع الباسبور بتاعنا انا شايف انه كان ياخد على دماغه ويتواصلوا مع السفارة الخاصة بيه ويفهموا السفارة انه لو عايز يعمل الرحلة ديه مع نفسه احنا غير مسؤلين عايزين نثبت فكرة ان السائح اما يجي مصر ايا كانت جنسيته يحترم القوانين والقواعد والعادات والتقاليد وميبقاش في انبطاح من المؤسسات لمجرد انه معه باسبور من اي دولة

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
بالظبط يا استاذي ديه النقطة ان في انبطاح عموما في السلطة التنفيذية مع السائحين عموما، تلاقي السائح بيخالف قوانين واضحة وصريحة والسلطة التنفيذية بتكون واقفة خوفا من تبعيات السفارة الخاصة بيه وشفنا ده بيحصل كتير سواء من سائحين من دول ما وراء البحر الاحمر كاكبر مثال، نفس السائحين دول بيكونوا زي الشباشب في اي دولة اوروبية او امريكية

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ما انا دائما بنتقد الشرطة عندنا في مصر في ملف السياحة

بس موقف زي ده بصراحة عداهم العيب وزيادة حبتين تلاتة اربعة، انت عارف يعني ايه لمدة ٧ ايام يمشي معه حملة تأمين كاملة ولا كأنه رئيس وزراء لمجرد انه مُصر يمشي في اماكن هو هيكون غير مرحب فيها؟
واخرة الموضوع يقول لك انا عارف ان الاقتصاد بتاعهم قائم علي السياحة وان اي مشكلة يتعرض ليها السياح هتضرب السياحة ده يدل علي انه فاهم من الاول لكنه بيعاند لمجرد انه عايز ينفذ حاجة
انا كاره الانبطاح و الاستحقاقية والتعامل معانا على اننا ملناش حق في وطننا اننا ننص القوانين ونحافظ على امن دولتنا بالصورة المناسبة لينا
اللي بيحصل اتجاه اي سائح السائح حقه الامان والخدمات في اطار قانون دولتنا اكتر من كده ملوش عندنا حاجة

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
كل دا بالتدريج يارجالة..السياحة لسه بتشم نفسها

والفيديو اللي هيشوفوه الاجانب هيبقوا عايزين ييجوا مش العكس..الفيديو دا مفيد انه يظهر طيبة افراد الشرطة وانهم مش جزارين زي موضوع ريجيني اللي بريطانيا لبستهولنا

وواحدة واحدة نفرض رأينا بس العجلة تدور

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
لو شفت التعليقات عنده من كل المصريين قاعدين يتعذروا له ويتغنوا في اد ايه الشرطة بتقتل في الشعب

كل واحد بيشكل طبعا قناعته الشخصية لكن الفيديو ككل وكلامه والصورة اللي بيحاول يوصلها زي لقطة اما جاب البنت اللي معه بتعيط والكلام ده وتعليقه ان الحكومة في حتة والشعب في حتة ده مش هيوصل ان الشرطة كويسة يا شكري ده هيوصل ان الحكومة ماسكة الدولة وان الشعب غلبان لكن الحكومة والشرطة وحشيين

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
كل ده بسبب المصرى اللى عنده جنسية تانية اللى ذكرته فى الموضوع.

ايه دخل السائح بأنه يدخل فى مناطق سكنية ريفية بعيده تماما عن الطرق الرئيسية الجديدة مثلاً.

وايه مشكلته أن الشرطة تحميهم وليه تصويرهم على أنهم بيهربوا منهم يعنى الموضوع فيه قصد.

طبعاً الفيديو له غرض مقصود لأنه يظهر أن البلد فيها مشاكل لسه.

وللاسف أن كتير من الفيديوهات بتكون ده غرضها اظهار السئ.

مع أن الدول التانية فيها كوارث ومحدش بيعمل فيديو عنها.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل