مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

«السياحة» تتعاقد مع إحدى كبرى وكالات الإعلان الدولية لتنفيذ الحملة الترويجية لمصر

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
أيوة هل ده سبب أن الدولة متنفذش القانون يبقي أحنا كده بنهزر

بص يا أستاذنا من غير لف ودوران خراب الدولة دي لحد دلوقتي في جهاز السلطة التنفيذية والقضائية

الي بيحصل حاجة من ٢ يا مفيش حكم أصلا علشان المحاضر والورق بيتستف يأما لو في حكم مش بيتنفذ الشعب والسلطة التنفيذية في ما بينهم اتفاق ضمني علي تمرير الفساد ونخلصها بالحب

علشان كده ممكن احسن قانون يبوظ بسبب أمين شرطة

أحنا مش هندفن راسنا في الرمل طبعا مسئوليه الحكومة تنفيذ القوانين

كمية صحابي المصريين اللي اتثبتوا في الهرم متعدش وانا شخصيا اتثبت في النزلة مرة في ٢٠١٧ وربنا نجاني بشخصي باعجوبة

في آخر سفرية شغل في أمريكا بنت كانت قبلها من أسبوعين في مصر والسعودية كان نفسي اسجلكم ال١٠ دقائق اللي بتتكلم فيها عن التجربتين اقسم بالله كنت هعيط قصادها واخر كلمها انها عايزة تعيش في السعودية

الموضوع معروف لأي حد ليه صحاب من برة الأجانب بيتقلعوا ملط هنا وبيتنصب عليهم من أول المرشد اللي بياخد نسبة من بزارات الحسين لحد صاحب المحل اللي بيضرب لهم الاسعار في ٥

وبالمناسبة مش مصر بس كده في حتت تانية زي تركيا بس الفكرة أننا المفروض نحافظ علي دولار دلوقتي لازم إدارة جديدة للملف ده من اول شرطة متعلمة ونظيفة وتساعد والشرطة اللي موجودة تلم العبط اللي بيحصل ده

خد بالك القدرة موجودة بدليل مؤتمر الشباب بتاع شرم البلد كانت زي الساعة في أحنا لما بنعوز حاجة بنعملها بس هو كسل مش اكتر

IRIS-T

عضو معروف
Country flag
انا عاوز اقولك ان فى صديق برتغالى كلمته يجى مصر سياحه ويشوف البلد
وللاسف حجز فندق في وسط البلد
بقوله ايه انطباعك الاول
قالى انه كان نايم حاسس انه فى كابوس من كتر كلاكس العربيات وانه لحد دلوقتى فى ودنه ومش عارف هينام النهارده ازاى تخيل ده اول حاجه شافها فى مصر فى اول ليله قبل ما نتقابل او افرجه اى حاجه
مع انه كان منبهر بحاجات كتير فى البلد وقالى ازاى بلد جميله زي دى ادارة السياحه فيها بالشكل ده خصوصا لما راح الاهرامات واتعرضنا لمضايقات ولو مكنتش معاه كان زمانه حرفيا بيلعن اليوم اللى راح فيه
فللاسف كلامك فى جزء كبير صح

راح الغردقه بعدها 4 ايام بيقولىمن احلى الشواطىء اللى نزلتها فى حياتى وكان مبسوط جدا

IRIS-T

عضو معروف
Country flag
انا شايف من وجهة نظرى الموضوع حلوله سهله وبسيطه بس محتاجه اهتمام

الموضوع هيتحل بوجود مناقصات تمسكها شركات خاصه

اولا عمل هوية بصريه كامله للمدن السياحيه عندك وما يتطلبها من فيديوهات ترويجيه وصور عالميه
دعوه مشاهير السوشيال ميديا حتى لو هتدفعلهم فلوس بالملايين نفس الكلام مع ال food reviewers وابراز سياحة الاكل فى مصر لانها من اكبر اسسباب السياحه عالميا دلوقتى
اسناد الحراسه وتامين الاماكن السياحيه لشركه خاصه تابعه لوزارة الداخليه ( افراد الامن مش بالضروره يكونوا افراد شرطه ولازم يكونو ع قدر ما من اللباقه والاناقه واجاده اكثر من لغة ويقدرو يساعدوا السياح )
اصدار قانون قوي وصارم لاى حد يتعرض لسائح او يتحرش لفظيا
اسناد ادارة الاماكن السياحيه الكبيره لشركات خاصه وتوفير جميع الصلاحيات
انا شايف ان سياحة الاثار دى مع الوقت بتقل
والسياحه دلوقتى سياحه ترفيهيه وسياحه الاكل فى المقام الاول تخيل بقى عندك ترفيه واكل قوى واثار مش موجوده فى حته ف العالم ودخلك من السياحه بالشكل ده
حاجه تزعل

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
استاذي الفاضل الكلام ده بيتقال من غير ما حتى الدولة تعمل اي حاجة سواء عملت او معملتش هيتقال وبيتقال، لو فضلنا نسمع لكل اللي بيتقال ده مش هنتحرك خطوة واحدة، لازم قطع العرق وتسيح دمه لان كل سائح بيروح لدولة تانية في جوارك او بيمشي من عندك غير راضي يبقى خسارة كانت المفروض في جيبك، ونفس الشخص اللي هيقعد ينظر ده هينظر علي الاقتصاد ويقول لك ضعيف ومفيش فلوس والحوارات ديه، احنا بنشتغل عشان الوطن مش عشان فئات طالما مش بنضر بيهم فعليا لكن جو اللطميات ديه مش بياكل عيش
توضيح هام كلامي للفئة ديه وعنهم مش عن حضرتك

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انا ضد استغلال القطاع الخاص بالقدر العملاق ده
في اساسيات لازم تظبطها في جهازك الاداري و جهازك التنفيذي لانك لو معرفتش تظبطهم يبقى ايه فايدتك حكومة او فائدة الوزير المعني بالامر؟
يعني وزارة الداخلية سهل جدا عليها انها تحط شروط معينة لانتقاء طباط السياحة وسهل جدا ان يكون تأمين المناطق السياحية من الامن العام كونك مش هتعرف تطبق ده علي ارض الواقع يبقى السلطة التنفيذية عندك فاشلة ومحتاجة مراجعة
سهل جدا علي وزارة الاتصالات تعمل برنامج كامل الكتروني للمناطق السياحية وغيره

سهل جدا زي ما بيتم زيادة الضرائب ومشروع القانون بيتطبق علي طول يتم انشاء مشروع قانون خاص بحماية السائح طالما مش بيخالف الاداب العامة والقوانين

الموضوع مش محتاج القطاع الخاص بالشكل العنيف ده الا لو كان عندك اصلا اساسيات، القطاع الخاص ممكن يدخل شريك في الفنادق في منتجعات في حدائق ترفيهية يدخل في قطاع النقل يدخل في شركات سياحة لكن انك ترمي كل حاجة للقطاع الخاص يبقى انت ايه دورك كدولة انك مش عارف تدير امورك؟

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
تسلم راسك وايدك يا استاذي، ده حقيقة اغلب الفساد بيكون في الجهاز التنفيذي من حفظ المحاضر لغيره، القضاء في اكثر من درجة تقاضي تقدر تطعن فيها وتقدم دفعوك.

لو السلطة التنفيذية مش قادرة تطبق القوانين وفشلنا في الجزئية ديه يبقى البقاء لله فيه وفي الحكومة.

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
أصلا سبب اساسي من اسباب إعتماد الرئيس علي المؤسسة العسكرية هو ده أن مفيش انضباط في اي جهة تانية للأسف

حتي القطاع الخاص اتعلم اللف والدوران الموضوع مسمع من أصغر ملف لأكبر ملف مش سياحة وبس

أنا كنت عاذر الدولة أيام الإرهاب بس من ٢٠٢٠ مفيش مبرر الصراحة أن الحياة تستمر بالشكل ده غير الكسل مش لاقي كبرر خالص

دي حاجات بسيطة وتتلم في شهور يجيبوا دفعة من كلية السن مع اوئل كلية حقوق وياخدوا دورة ٦ شهور ويتبدوا بيهم في الهرم والحسين ويجربوا وبعد كده التجربة تعمم ونزود عليها

إنما استمرار الوضع كده غريب الحقيقة ومش مريح خالص

وبرضه علشان نبقي منصفين دي تركة من تركات الماضي بس خلاص جه وقت ولازم حل

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ده حقيقة ده قنبلة موقتة معانا وغصب عننا وانا صراحة اتعاملت علي المستوى الشخصي مع الجهاز التنفيذي والجهاز القضائي وتجربتي الشخصية الاقدر احكم من خلالها ان اغلب الفساد بيكون في الجهاز التنفيذي وده لا يعني ان الجهاز القضائي مفيهوش فساد فيه طبعا لكن مش بقدر الجهاز التنفيذي وزي ما حضرتك قلت ممكن واقعة عمر القضاء ما يسمع بيها لمجرد انها وقفت عند امين شرطة فاسد
وحتى اغلب امناء الشرطة ورجال الشرطة ولا يعرفوا القانون من أساسه ومجرد بيمارسوا، زي اما تجيب سباك متعلم الصنعة من ابوه وهكذا
بجد مش عارف ليه الصبر علي ده كله؟

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

حقيقي مشفتش اسوء من الناس ديه، الفيديو عبارة عن تلاتة سياح من جنسيات مختلفة ومعاهم مصري حاصل علي الجنسية الامريكية قرروا انهم عايزين يركبوا عجل من اول القاهرة لحد دولة جنوب افريقيا وناشرين فيديو لرحلتهم خلال مصر، الفيديو طبعا بيتضمن اسلوب في منتهى القذارة في تعاملهم، انا اول مرة اشوف الشرطة في قمة الاحترام والادب ده، الشرطة معملتش معاهم اي مشاكل وشرحوا لهم ان الموضوع مش امان لان طبعا كلنا عارفين ان لو اي سايح حصل له حاجة بيحصل ايه للسياحة وسفارتهم بتطلع تعمل لنا حوارات لكن اصروا انهم يركبوا العجل بتاعهم لحد جنوب مصر والشرطة اضطرت كل يوم تصاحبهم بعربيات وموتوسيكلات عشان تأمنهم والسياح مصرين يمشوا من طرق زراعية وسط القرى عشان يهربوا من الشرطة، حاجة في منتهى القذارة والقرف منهم بصراحة، غير انهم بيتعاملوا مع الشرطة كانهم عبيد عندهم.

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
مش عارف انا شايف ان اسلوبه كان فيه كمية من الاستحقاقية مريبة وتهجم بنسبة كبيرة على الشرطة
يعني الفيديو عبارة عن ٢٨ دقيقة من انه عمال يتهجم علي اسلوب الشرطة وعلى الاجراءات ودقيقتين في الاخر بيقول انا فاهم انهم بيعملوا كده عشان السياحة والكلام ده وبرضه في الفيديو روج لفكرة ان سينا لسه فيها ارهاب وان الحدود الغربية فيها ارهاب

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
يمكن عشان شوفت الشرطة في اوروبا ومساوئهم مش متضايق لدرجة كبيرة من الشرطة المصرية

ومثالي هنا ان فيه كذا حد اتنصب عليه في المانيا والناس معاها ارقام الحسابات البنكية واسماء النصابين ومحدش جابلهم حقهم بجانب انك لو كلمت البوليس في المانيا بصيغة انت مش حضرتك ممكن يحبسك لان فيها عدم احترام..والواد هنا مكانش بيتكلم بكل احترام وطبعا مفهوم انه متضايق

بالنسبالنا مقتنع ان كل كوادر الشرطة محتاجة تأهيل ونظامها عقيم

لكن مش هبقى انا الفيلسوف اللي عايز كل حاجة مثالية..كل اللي هتمناه ان الريس ربنا يقدره ويغير للاحسن في ملفات كتير

لانها مش مشكلة الشرطة بس..السياحة كمان والتعليم والصحة وعد زي ماتحب

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل