مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هام وسائل إعلام: إسرائيل تحث إدارة بايدن على بيع طائرات F-15 لمصر

هام

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
مصر هي مهندس الاتفاق ده كله ....زي ما جرت الخليج كله ان يرفع ايده عن الهبل بتاع دعم الارهابيين في الحرب السورية
...برضه هي مهندس الاتفاق ده اللي بالمناسبة بيتم على غير رغبة قوية من الامريكيين ...هري العروبة احنا قتلناه وقرينا على روحه الفاتحة سنه ١٩٧٩ والله يرحمه الشهيد السادات

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
صورة اثارت حقد البعض و صدمت اخريين ممن كانوا يعتقدون ان الارض تلف حول محور عاصمتهم المقصوفة 🙂

EGY_RAFALE

عضو معروف
Country flag
للاسف بجد غباء وعدم تفكير من البعض أنهم بيعبدوا السو ٣٥ لدرجة الغباء السو ٣٥ لن تقدم شيء البيرقدار التركى كانت أكثر منها فاعليه قسما بالله
محتاج السو ٣٥ عشان الكروزات تقدر تعمل برنامج محلى زى إيران وتحقق فاعليه محترمه
استهداف قدرات الدفاع الجوى للخصم تقدر تعمل دا بدرونات بملاليم الحوثى عاملاه مجمع دا على وورق كرتون وعملوا درون بيسافر ب ٦٠٠ كيلو

هل تمتلك السو ٣٥ بود استهداف 😜 لا معظم القوة الجوية الروسية لم تظهر ببود استهداف واحد ومعظم مقاتلات الروس وقعت بسبب انها لا تمتلكه من الأساس
صواريخ الجو الجو تستطيع كم محترم تأمن احتياجاتك يكفيك من ١٠ إلى ١٥ سنة ولما تلاقى الامريكان وقتها منعو حاجة تقوم متعاقد على البديل فى وقته هتلاقيهم بيديك تانى مش تستنى ٣٠ سنة من منعه ليك وتقول الحقونى
آلاف ١٥ صفقة سياسية اكتر منها عسكرية على
اقتصاديا هتضمن استثمارات غربيه تتضمن بعد عن العك فى روسيا روسيا بعد الحرب مش هتعرف تصنع حاجة محترمة يعتمد عليها بسبب العقوبات من اساسه الصين نفسها الدوله العظمى بتجرى منها
تركيا اتمنع عنها آلاف ٣٥ صنعت البيرقدار والاكنجى والميوس
بنشترى مواقف الغرب فى سد النهضه
اللى زعلان اوى على السو ٣٥ يقول للناس اللى عندنا صنع محلى كروز أو درونات انتحارية وبرنامج بالستى محترم و انت تهتك عرض اسرائيل إذا كان امريكا هتكبر طالما مش على اسرائيل وانا النهاردة عندى ليبيا وإثيوبيا وتركيا وربما اليونان وإيران مستقبلا يبقى نشوف امورنا فين وممشى عليها

إيران بهدلت السعودية وخلوها تصرف مليارات استنزفوا الدفاع بصواريخ وكروز بومب العيد بدون حشوات تفجيرية تذكر
ضربوا السفارة الأمريكية و معسكرات للامريكان وهما لم يمتلك مقاتله محترم تشيل حتى كروز
إيران دربت الحوثيين افضل من الجيش الروسى نفسه اللى غرقان فى طين اوكرانيا منفعوش قوة طيرانه على اد ما نفعه
كروزاته والبالستى واستخدام درونات لتوجيه قذائف المدفعيه زى البيرقدار
نفكر بقى مرة صح
هل مصر من مصلحتها الدفاع عن قضيه أهلها نفسهم غير موحدين لحلها ومعظم قادتهم بيرتزقوا من وراها
وعندما ياتى من يقول حماية للمسجد الأقصى هل مصر مسؤله عن ١.٥ مليار مسلم على الكوكب أنها تدخل حرب مفيش دوله هتدعمك بنص جنيه
هل بعد ما شوفنا اوكرانيا النازية اللى محدش حليبها حصل كدا مع الروس وعزلوها عن العالم والصين نفسها جابت ورا متوقع يحصل ايه معانا دا اللى بيكح برا بيضرب اقتصادنا ومش هتلاقى القمح اللى تأكله
فكر تبنى بلدك وتطور اقتصادي وابعد عن المشاكل
هليبه أروبا كانو بياخدو فلسطين بال ٢٠٠و ٣٠٠ سنة وبنرجعها بعد كدا فى القرون الوسطى
لامواخذة اللى فوت المينا هوس لايتحزن ولا يتبكى عليه كفايه بسببه وقعت بلاد زى العراق وسوريا وليبيا واليمن ولبنان
الناهيه نركز فى نفسنا انتو عاملين موضوع عن القومية المصرية والمهاجرين وعايزين تبنى بلدنا وتبعد عن مشاكل الاقتصاد اب خوض اسرائيل بالحضن حاليا وخلى السكينه ورا ضهرك لبعدين مجهزها
سكان فلسطين بيقبضوا بالدولار والشيكل وعايشين معاهم سلاح بيموتوا بعض فى خناقات جانبيه ومشادات إنما عمرك ما تشوفه يطلع وقت مظاهرة هناك
شعبنا هنا كل يوم تعويم فى تعويم بسبب واحد غبى فى الخمسينات محدش صف الامريكان كنا زمنا فى حته تانيه وبدل ما يسيب السودان كان ساب فلسطين واستفدنا لكن الحمد الله الحاجة لها ناسها ربنا يسامحه

فريد

عضو معروف
Country flag
فعلا
انا مش مرتاح للصفقة دى ما دام اسرائيل بتدعمها
يا راجل اللوبى الصهيونى بامريكا نفسه يعارض الصفقة زى راند بول تحت ذريعة سجل حقوق الانسان.
ياخوفى الصفقة دى مجرد كلاكيت للاف16 بل اسوأ لان واضح اننا لن نحصل على اعداد ضخمة منها

معلش بس في حاجة غلط

فريد

عضو معروف
Country flag
بعدين الاخوة المتفائلين جدا وبيقولو اننا هناحد السو والايجل سوا ده كلام شبه مستحيل. اساسا صفقة الايجل معروضة مقابل التخلى عن السو.

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
عندك مصدر عن الكلام ده خرج من مسؤول امريكي ام كلام صحف زي الي هنا علي فكره صفقتين واحده جاري استكمال العقد والصفقه الاخري لا نعلم عنها شئ الا تصريح بجلسه استماع في الشيوخ لقائد المنطقه المركزيه ولا يوجد تفاصيل للعقد حتي نتنبا بما يحدث كلها اجتهادات
انا اول واحد كنت مش متخيل جمع الf16 و الf15 مع بعض وكمان معاهم الرافال ةميج ٢٩ ولو تم اكمال صفقه السو ٣٥ انت متخيل التشكيل ازاي
مصر مش بيهمها الدعم اللوجستي لانك بالفعل فيه مطارات وقواعد عسكريه كبيره تم انشاءها يعني محتاج ده غير زياده عدد الملتحقين بالكليه الجويه والفنيه العسكريه للضعف
اخي احنا بنتكلم في وضع قوات جويه متكامله لن نشهده في القوات الجويه الا خلال هذه السنوات
الصفقه حين يظهر الاعداد والتجهيز والمعدات هنقدر نحكم ولما يطلع مصدر علي الصفقه السو انها اتلغت يبقي خلاص مات الكلام عليها ولكن حتي الان الصفقه مستمره والتدريب مستمر وننتظر حتي يحدث مثل الصفقه الاندونيسية

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انت زعلان ليه كده كلامك كله صح وننادي بيه بشده بالفعل وازيد دخول بمشروع مقاتله افضل من الشراء والاستثمار الافضل للقوات الجويه وباقي كلامك كله عين العقل والله واويد كل كلمه فيه اخي مفيش زعل في المصلحه علي امنك وسلامتك ده اولا واكيد انت شايف الوضع الان

فريد

عضو معروف
Country flag
استغفر الله العظيم بس
يا ابنى بالمنطق كده امريكا مش هتديك اف15 وتسمح لك بالسوخوى. اكتر من مصدر اتكلم عن ان الاسجل مقابل الغاء السو. وخلى المصنع يكمل تصنيع الطلبية عادى المصنع بيستلم تعميد ولا علاقة له بالاوضاع السياسية بشكل مباشر. هو اللى عليه يكمل التصنيع والباقى تتولاه الحكومة الروسية.

انت تحلم اننا ممكن ناخد الاتنين

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ومين قلك اني عايز الاثنين اكيد القياده ادري بما يحتاجه القوات الجويه ما دام ده من احتياجاتها غير كده زي ما قولت ملهاش لازمه تدريب علي مقاتله تم الغاء عقدها 😉

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اللي هيعرف يديني سلاح ومعاه استثمارات وشغل و اوفسيت محترم يتفضل احنا هنتكلم معاه والامريكان هم الاقرب ... فكرة بقى ان الامريكان ممكن يتغابوا معانا ويوصلوا لدرجة شل اي معدة عندنا تحت اي دعوة ده معناه قطع العلاقات والتعاون الاستراتيجي والاستخباري بين الجيش المصري و البنتاجون وده تمنه غالي جدا على حركة القوات الامريكية في المنطقة وعبر قناة السويس من والى جنوب شرق اسيا ...البنتاجون يقدر يتسامح مع ده ..الاجابة قطعا لا ... اوباما كان عاوز كده و البنتاحون رفع اصبعه الاوسط له و قال لا ده خط احمر ومش مجال للمناورة او المساوامة ... النقطة دي محسومة يا شباب ونقدر نتكلم عن محاذير اخرى لصفقة السترايك ايجل فنيا او تقنيا

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
والجيش هذه الايام لم يوافق علي ما كان يتم في السابق واخر اخبار من امريكا من الصفقات يدل علي ذلك اما بخصوص الf15 دي صدمه كبيره صراحه حتي من تكلم معي من شهور كنت مش مصدق الامر الا بعد التصريح ولا املك اي معلومه عنها ولا كانت علي البال خالص بس الموضوع مش سو ٣٥ فقط او حتي سياسه فيه توجه تم وده خلي الامربكان تتجه لمكاسب تحقق اهدافها وكمان بدعم إسرائيلي كامل ده هما الي يريدون ذلك دي غير مستوعبها ايضا في صفقه زي دي وخايف ليكون كلام إسرائيل علي f22بعد دخول الجيل السادس والله اعلم

فريد

عضو معروف
Country flag
شغل اوفست مع صفقة اف15 لمصر يبقى مبالغة. احنا نبقى مبسوطين لو تمت الصفقة على خير.
تصنيع محتوى محلى وعمليات دعم وصيانة وعمرة للصفقة ده امريكا مش هتسمح فيه لمصر لصفقة اف15. هما واضح انهم عايزين حاجة يقدرو يتحكمو بتسليحنا ووقف الدعم عند اول تضارب مصالح. لان اللى ضمن حرمانك من الذخائر والتطويرات المعتبرة للاف16 والابرامز وغيره من السلاح الامريكى طوال اربعين سنة يبقى اكيد مش عايز يشوفك كويس ويتغير حالك بعد العمر ده كله.

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
وده غموض تاني في الموضوع خصوصا ان التصريح ذكر السعوديه والامارات ايضا ده غير التجمع الي تم في شرم الشيخ وهوفعلا تجمع وليس ٣ مسؤولين فقط الالايام القادمه غامضه ولا احد يعلم طريقه الفكير
انا الاول كنت بربط الاخبار والزيارات كلها مع بعض لكن الان حاسس غموض في العلاقات بين الدول ولا احد يعلم ما هو قادم

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
انا مع غالبية اراء ومشاركات الاصدقاء والأساتذة الاعضاء الكرام ولكن ما يتم من طائرات روسية أو من امريكية لم يتم الإعلان عنه بشكل رسمى من مصر ولا نعرف ماذا سيحدد ولكن السو ٣٥ تم تاكيد أكثر من مره عليها من وسائل إعلام مختلفه والردود الأمريكية نفسها تقول هذا.

أما فكرة ضغط امريكا وموضوع السلاح فهو موجود ومستمر اللى أن يكون عندك طائرة من صناعة خاصه بك حتى لو بشراكه مع اى دولة.

ولكن يوجد بدائل عندنا لو حدث شئ يمنع روسيا من تسليم الصفقة وايضا لو امريكا سلمتنا الصفقه البديلة نحن مازلنا لم نتعامل مع الصين والهند ولهذا لم يتم التعامل معهم حتى الآن وهذا ليس لضعف صنعاتهم ولا لأنهم لا يمتلكوا التكنولوجيا الحديثة التى يمتلكها الغرب إنما هى الكارت الاخير إذا حدث اى شئ من أوروبا ولهذا تم الاتجاه لروسيا اولا ثم أوروبا وربط مصالح مع أوروبا أتاح قدرات لم تكن موجودة بنفس التكنولوجيا الحديثة الموجوده حاليا فى اسلحتنا وأيضاً التوجه لروسيا ونحن نتعامل معها من زمن بعيد ولهذا تعاملنا معها بعد حركة امريكا أيام الثورة واعتقد أن الدولة تعلم جيدا أوراقها والتاريخ والوضع الحالى جيدا وتتعامل مع اى وضع يحدث حسب ما يدور حولنا فى توقيته

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الحقيقة يا صديقي أن هو تجمع من دول الخليج وللاسف إسرائيل وفى القريب تركيا ضد إيران وبالطبع نحن الاهم فى المعادلة لان إسرائيل إيران تركيا دول عدوه للعرب ودول توسعية والدولة الوحيدة القادرة على الوقوف أمامهم هى مصر

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
تعرف لما لعبه تقفل وتفركش قطع اللعب ده منظر العالم الان كله متفركش وبيدور علي مصلحته واصبح العالم كله نفس الامر وليس متراص مثل السابق سوف نجد اخبار كثيره في قادم الايام

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل