مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

لمواجهه الزيادة السكانية . السيسي -اللي هيتجوز ملوش بطاقة تموين

في رائيك . هل الاجرائات المتخذة كافية لمواجهه ازمة الانفجار السكاني

• نعم - كافية فالوقت الحالي

الأصوات: 2 7.7%
  • لا - لابد من اتخاذ اجرائات اكثر صرامة

الأصوات: 19 73.1%
  • غير راضي واعتبرها اجرائات تعسفية -العيل بيجي برزقة

الأصوات: 5 19.2%

• مجموع المصوتين
    26

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الدولة لن تسمح باستخراج بطاقة تموينية لأكثر من شخصين.

وأضاف
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
أثناء افتتاح مشروعات في محافظة أسيوط: بقول على الهواء كده، لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز، مفيش غير في بلدنا غير كده، أخلف وحد تاني يأكل عيالي، وأخد الخدمة بأقل من ثمنها، عشان كده البلد مقامتش، إحنا مسئولين أمام الله، بقول مفيش أكتر من بطاقة تموين لفردين في اللي فات، وفي الجديد مفيش، بقول كلامي عشان اختصر وقت وجهد من على رئيس الحكومة ووزير المالية.

وجاءت تصريحات السيسي، في سياق حديثه على ضرورة الحفاظ على الأرض الزراعية على ضفافي النيل، وتغيير ثقافة النمو السكاني.

وأكمل السيسي: الفدان المستصلح بيتكلف من 250 ألف إلى 300 ألف وليس في قيمة الأرض القديمة على ضفاف النيل، يعني المليون فدان بـ300 مليار جنيه، ولو كانت الدولة عملت بناء مجتمعات عمرانية، الأرقام دي كنا نقدر نضخها بصياغة تانية، بقول الكلام ده واحنا فرحانين، بتكلم على 300 ألف جنيه عشان تبقى زراعة، مش عشان تبقى حياة، ممكن الفدان يوصل مليون جنيه، طب إحنا عندنا القدرة المالية لده.

وتابع الرئيس: في الآخر المواطن عايز يعيش، وأنا كمان عايزه يعيش، ده لا يمكن يحصل، أنا بسجل كلامي للتاريخ، وللناس اللي بتتكلم في التليفزيون والجرائد والإعلام، قضية خطيرة غياب فهم مشترك للمشكلات وأسباب حلها، بقول ثقافة البناء على الأراضي الزراعية لازم نواجهها، وكمان ثقافة النمو السكاني بدون معرفة كيفية الإنفاق، لا بد أن تتراجع، الموضوع أصعب من مواجهته بقوانين وتوعية، لما بتعدي الطفل الواحد، بتحط نفسك في مشكلة، وربنا مقالش كده.

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ل طبعا ده فشل من الحكومهووزاره التموين لعدم السيطره علي الأمر وعدم وجود بيانات كافيه ده كده هو هيدي ناس لا تستحق التموين دي نصيبه كبيره وفشل منظومه التموين ككل ايه القرف ده

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
كل واحد يشيل شيلته
... بالمختصر الشامل المفيد ..عاوز تتكاثر وتتناسل وتغرق الدنيا عيال اتفضل لكن على حسابك ..

That is so Fair

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
امال هو كل شويه يحدث بيانات ازاي ده تهريج كبير

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
منطق مش سليم مع احترامي
الكلام دا ينفع مع ناس مسئولة وبتقدر احتياجات الاطفال في السكن والتعليم
لاكن للاسف الاغلبية مش كدا . النتيجة هتكون نفس الزيادة بخصائص اقل تدني
يعني اللي بيخلف 3/4 وبيرميهم علي الدولة تعلمهم .هيخلفهم برضو ومش هيعلمهم ويخلقلك ازمة اشد
الحل هو الصرامة من وجهه نظري

Country flag
اعظم قرار اتاخد مش معقوله اكافىء الى بيخلف كتير بالتموين اتمنى الغاء التموين وتحويله لدعم نقدى افضل
مودناش فى داهيه الا سياسات عبد الناصر التى لا تصلح حاليا

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
مش مختلف معاك ان الاجراءات لازم تكون اشد صرامة ... لكن انا من انصار الحلول المتدرجة .... انت دلوقت قولت لطبقه معينه من الناس خد بالك اني هقفل الحنفية ..لم امورك لان بعد كده مفيش ...ومادام شديت الحبل فكل الطابور هيكر ورا بعضه

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

Golden Eagle

عضو معروف
Country flag
المشكلة بس في كلام الرئيس ان علشان تطبق اللي بيتعمل في دول تانية لازم تكون كل معاييرك زيهم... احنا مجتمع شرقي مسلم عندنا ضوابط قي الحياة... مش زى غيرنا.
يعنى بالطريقة اللي بيتكلم بيها الريس يبقي اي شاب مرتبة اقل من ٥ الاف جنيه علي الاقل ميفكرش ولا في جواز ولا خلفه... لان مرتبه مش هيقدر يعيش بيه هو واللي هيتجوزها ويجيب اطفال كمان..... طيب الشاب بقي يروح يقضيها في الحرام ويملي الشوارع اطفال بدون نسب.... انت كده مش بتحل مشكلة ولكن هتعمل مشاكل تانية للاسف.

الريس بيقول مفيش حد بيدى دعم غيرنا في العالم.... اومال اعانة البطالة اللي موجودة في امريكا وبعض دول اوروبا دى تبقي ايه.

انت كدولة بتاخد من الشاب ضرائب علي كل حاجة تقريبا.... وعايز تحاسبه علي كل شئ بأسعار عالمية.... ومستوى الاجور متدنى جداااا ومتوسط دخل الفرد في مصر لا يقارن بأي دولة من الدول اللي بيقارن بيها الريس.

اعتقد وممكن اكون غلط... بس مش ده الحل يا ريس.

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
يعني مثلا الدولة هتضمن التعليم لطفلين فيامواطن يافهلوي متقولش خلف التالت ومش هعلمة
لان الدوله هترغمك تعلمة غصب عنك

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
فكرة إني اتجوز وأخلف عيال باعداد من غير حساب وأقول الحكومة هتديني تموين ودعم فكرة غير صحيحة وتدعو الي التواكل.
في كل الأحوال التموين والدعم عموما لازم يوجه لفئة غير قادرة عن العمل لظروف قهرية خارجة عن ارادتها.
في المقابل لابد من زيادة دخل المواطنين ليستقلوا عن الدعم وهذا تحدث عن الرئيس في نفس الجلسة

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2

Golden Eagle

عضو معروف
Country flag

كلامك منطقي جداااا وده اللي انا بتكلم فيه... ماتجيش ترفع الدعم وترفع الاسعار وتزود الضرائب ودخل الفرد هو هو. يبقي انت كده بتقوله اسرق علشان تعيش

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

Golden Eagle

عضو معروف
Country flag
انا مش معترض علي الغاء التموين... انا مثلا متجوز والحمد لله معنديش بطاقة تموين... لكن الريس قالها صراحة في الڤيديو الي مش قادر يصرف ميتجوزش.... طيب ما الشباب عايز يشتغل وياخد مرتب محترم يوفرله حياه كريمة..؛. لكن الاجور في مصر مش متناسبة تماما مع الاسعار.

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
كلام الرئيس غلط ..

المفروض ان الموضوع يمشى كالاتى:-

تتجوز عادى و تخلف طفل واحد مفيش مشكلة و معاك بطاقة تموين
تخلف تانى ملكش حاجة عندى
تجيب التالت تاخد اعدام

Golden Eagle

عضو معروف
Country flag

انا بتكلم علي الاصلاح الاقتصادى من اول ما بدأ يا صاحبي... قانون ضريبة القيمة المضافة 14%.... زيادة ضريبة الدخل ورفع الشريحة.. رفع الدعم عن السلع والخدمات تدريجيا..؛ كل ده اكيد خلا اللي كان بياخد ٢٠٠٠ جنيه وعايش بيهم.... حاليا ميقدرش يعيش.....
معلش سؤال بس متوسط دخل الفرد في مصر كام..... كمان معلش الحد الادنى الاجور كام.

MaD84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
على فكرة عايز اقول حاجة مهمة ...

نص الناس اللى معاهم بطاقة تموين ميستاهلوهاش ....

انا شوفت فى مكتب تموين جنبينا .. ناس جاية بعربيات السنة تاخد بالبطاقة التموين.

فكرة انك تضيف حد على بطاقة التموين اصلا لازم تتلغى

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل