مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة ضربات امريكية بريطانية ضد اليمن وتوترات الملاحة في البحر الاحمر

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
طيب ما يعالجها هو حد ماسكه......المشكلة فيما يحدث هي حرب غزة الخاسرة سواء لحماس او لاسرائيل وما يحدث من الحوثي هو بسبب تقويته بعدما خسرت السعودية حرب اليمن

والخلاصة من هذا يا استاذي ان اي حرب عبثية بدون تقدير موقف حقيقي لقواتك ولجيشك وعتادك بتكون نتائجه كارثية وهذا ما نراه جليا في منطقتنا في الفترة الاخيرة من انتشار الفشل نتيجة اوهام العظمة لدى البعض

تحياتي لك

salem selem

عضو معروف

هو انا لا قولت السعودية قالت ولا قولت هنهاجم الحوثي خالص على فكرة ( في لبس في الحتة دي )
انا مليش دعوة باغلب المصادر انا جايب تويتة واحدة فقط ومصدرها حتى زي ما قال امريكي
الكلام اللي بيقال ان التحالف الدفاعي هيكون في الاغلب من القوة المشتركة 153
وبعدين ذكر مين الدول الاعضاء في 153
وباكد اني انا قولت انة كلام وننتظر الرسمي
وخد بالك انا عندي الفوبيا اللي عندك دي متشغلش بالك

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
لا طبعا مقولتش لكن الخبر من صفحة Iran observer ضمن مجموعة صفحات سعودية نقلوا كذا خبر دا منهم بيقول أن مصر هتحارب الحوثي فبلفت انتباه الناس للصفحة وتوجهاتها مش بلومك يعني

بقيت احس أن عشان اي خبر ينتشر لازم يحطوا كلمة مصر بأي شكل

salem selem

عضو معروف
الصفحة ملهاش علاقة خالص بالسعودية وفي اغلب البوستات متبنية وجهة نظر ضدها ( خد لفة فيها كدة ) انت ممكن يكون للوهلة الاولى افتكرتها صفحة تانية قريبة منها في الاسم وزي ما قولتلك متشغلش بالك ( احنا في قارب واحد ) ..انا اغلب اطلاعي ومتابعتي بتكون على الميديا الاجنبية وعارف الخبر جاي ازاي ومنين ومقصود بية اية وباعرف اوزنة وحتى لو خدت بالك في الخبر دة انا أكدت انة كلام بيتقال وننتظر الرسمي وتعمدت اكتب التوصيف دة لية برغم انة الكلام مكتوب في صحف وميديا كثير

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

برومثيوس

قبطان ومستني سفينة
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
المنطقي .ان مصر تكون علي رأس اي قوة للعمليات فالبحر الاحمر .ولازم اي حد يفكر بعد كدا يهدد الملاحة من بحر العرب والقرن الافريقي وباب المندب لحد جزر كريت وقبرص يعرف انه بيعادي مصر فالمقام الاول اي كان نيته واهدافة
قناه السويس خط احمر زيها زي مياه النيل

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

salem selem

عضو معروف
زي ما قولتلك خلينا في المضمون علشان التويتة والصفحة خدت نقاش اكثر ما تستحق :)
في قوة بتتشكل وقوامها هيكون من القوة المشتركة 153 اللي فيها مصرطبعا = دة المضمون
في اكثر من مصدر في الميديا العالمية بقى بيتكلم على المضمون دة
طبيعة المهمة وقوام القوة المشتركة بالضبط زي ما قولت = نستنى الرسمي
لكن انا بشكل عام هاكون متفاجئ ان مصر مش فيهم لو حصل دة

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
مصر لا تخطو خطوة الا لما تكون حاسبها كويس جدا.....يعني من الاخر لو التحالف ده هدفه الاساسي حماية اسرائيل فمصر لن تشترك فيها ولن يفرق معها لا القوة 153 ولا غيره

مصر الان بتلاعب الامريكان باكثر من كارت.....موضوع الحوثي احد هذه الكروت على الرغم من احتمالية تاثر قناة السويس لبعض الوقت الا اننا لن نشارك في تحالف يحمي اسرائيل ولو كنا عايزين كنا شاركنا من البداية فيما يسمى الناتو العربي والذي اجهض تشكيله الموقف المصري القومي والحازم بعدم الدخول في مهاترات

اما اذا اشتركت مصر في هذه القوة فان مصر ستكون بتؤمن مدخل القناة الجنوبي.....وان كنت اتمنى عدم مشاركتنا من الاساس

salem selem

عضو معروف
مش مختلف خالص وكلام كلنا عارفينة ومصر لو كانت بتزيط كانت زاطت من الاول في الزيطة بتاعة عاصفة الحزم وتعمقت في الهرتلة اللي حصلت او كانت زاطت من اول درون استهدف طابا .. لكن افضل حاجة هو وجودنا فعلاً للتامين زي ما بتقول لكن عدم المشاركة مش شايفة في صالحنا قدام في اي وقت هنحتاج عمل جماعي او دولي في اي ظرف وخصوصا ان احنا هنا بنتكلم عن اهم ممر مائي دولي احنا مش بنتكلم في شأن او حاجة داخلية ومن مصلحة مصر انها تكون في وسط التامين الدولي ومن منطلق تعبيرك ان مصر بتحسبها كويس فمصر عملت كدة بالفعل لما قررت تنضم للقوة المشتركة 153 واكيد كانت عارفة مخاطر او مميزات وجودها في القوة دي .. ودة طبعا بعيد خالص عن حماية اسرائيل لاننا مش بنشتغل بالمنطلق دة وزي ما قولت دة كلام عارفينة كلنا
...فقط تامين مصالحنا

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

الذين يشاهدون الموضوع الآن

• Atum
أعلى أسفل