مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

سؤال بخصوص امتلاك مصر لصاروخ DF15

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
انا كنت سمعت كلام عليه من قيمة سنتين كده
بس انا شايف ان اهم حاجة نركز عليها صواريخ توصل لاثيوبيا وتركيا و ايران بالزات ايران الى برنامجها الصاروخى هيحصل فيه تطوير غشيم بعد الاتفاق النووى و رفع العقوبات

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
ياعم انت بتصدق سامح الجلاد. مع احترامي له كلامه هبد لجذب متابعين. طالما كلام بدون دليل يبقي هو والعدم سواء..
الجيش كاتم علي موضوع الصواريخ بالذات
من رأي اما الموجود بالفعل يستحق كتمانه واما مفيش حاجه موجوده أساسا

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
اي حد يتكلم عن الصواريخ المصريه او امتلاك للصواريخ اعرف انه بيقول اي كلام خصوصا عماد اديب ايضا حين ذكر الاسكندر الروسي ذات مدي ١٥٠٠ وسامح وغيره كتير اخر عرض للصواريخ في احتفالات اكتوبر بعد النصر غير كده مفيش اي حاجه وياريت اي حد يتكلم في الموضوع ده يعرف انه هبد للن الموضوع ده لا يعلمه احد خلينا في الظاهر افضل

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
مصر عندها اسلحة غير معلنة وده علي لسان هرم السلطة في مصر

و ذكر في لقاء اخر ان مصر تملك ما يزيد عن الردع العسكري

طبعا كلام هرم السلطة في مصر لا يتمثل في صاروخ كروز او ماشابه لكن الكلام عن رادع عسكري

و اعتقد ان الكلام علي برامج صواريخ مصرية متطورة قادرة علي حمل اسلحة دمار شامل لان مصر من اوئل دول المنطقة في صناعة و تطوير اسلحة غير تقليدية من الحقبة الناصرية

اي كلام تفصيلي عن النقطة ديه هيكون هجص لان الغرب نفسه معندوش فكرة ايه البيحصل في برامج الصواريخ المصرية كل كلامهم استنتاجات من تطوير اماكن التجارب المصرية في جبل علبه ليس اكثر

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا معاك بس السلاح الوحيد الي اي كلام عليه بيبقي هبد هو الصواريخ الاستراتيجيه وده رأي صراحه اي نعم هو ذكر في لقاءات قبل ذلك ولكن لم يحدد ولا احد يعلم اي شي عن هذا الخصوص

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
فعلاً انا شوفت كلام عن الموضوع ده بس موضوع الصواريخ سرى بشكل لن تتخيله لدرجة أن فى جهات حكومية تعمل مع القوات المسلحة ممنوع عليه التعامل مع مصنع صقر وانا كنت شاهد على حاله بالشكل ده وتقال الكلام كده التعاون فى كل حاجة ممكن الا مصنع الصواريخ ولن أستطيع التفسير عن الجهات التى كانت فى الاجتماع

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
سلاح الصواريخ المصري هو سلاح
محاط بجدار من السرية عال جدا .. لكن من يدعي معرفه اخر تطوراته واصداراته تفصيليا فهو هباد كبير .... استاذنكم يا شباب الموضوع مغلق بعد ان اجاب اغلبكم على سؤال اخونا Amoun

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل