مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

زيارة وزير الدفاع المصري لفرنسا

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
مفهوم المروحيه القتاليه من وجهه نظرك ايه بالضبط
يا جماعه قولنا قبل ذلك محدش يتكلم غير لما يشوف ويعرف الاول وبعدين يتكلم
ka52 او aw149بمختلف مشتملاتها مش عاجبه حضرتك
طبعا هتقولي التخزين فيه موضوع حلو هنا بيتكلم عن الصور والفيديوهات العسكريه المصريه فيه كل حاجه
جمال عبد الناصر اليوم انظر اليها

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
استاذي الفاضل البراهموس بصورته الحالية لا يمكن حمله علي الرافال يمكن حمله علي السوخوي الهندية فقط وعشان كده الهند شغالة علي نسخة جديدة اسمها براهموس ng بوزن اخف وابعاد اصغر عشان الرافال تقدر تشيله، اما الهند تخلص تطويره وتدخله في الخدمة وتدمجه فعلا علي الرافال نبقى وقتها نطلب دمجه احنا كمان، ارجوك خليك موضوعي قبل الهجوم.

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
هي الكاموف تقدر تواجه سفن سطح ولا احنا كنا شارينها عشان الكاموف ؟!
همشي معاك للاخر سيبك من مروحيات المسترال فين رادار المسترال فين منظومات حماية المسترال لحد اللحظه لم يتم تجهيز المسترال
فين مصر من صواريخ الكروز
فين مصر من ال16 خلية في الفريم اكتين
فين مصر من تطوير الابرامز
فين مصر من راجمات الصواريخ بعيدة المدي
فين مصر من صواريخ موجهه بالقمر الصناعي في راجمات الميلرز
بقينا في 2023 و 40 سنه سلام مع اسرائيل و لسا بناخد سلاح ناقص

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
فين مصر من تطوير الاف16 متقوليش هي ش وحشه هي خرده بالنسبه للاسرائلية الاف16الاسرائلية لو لمحه الاف 16 المصرية هتتشلوح و حد قال غير كدا يبقي عايش في الوهم و الحلام
فين صواريخ الامرام مصر مش دولة صغيره عشان ميبقاش عندها كروت ضغط علي امريكا للحصول علي صواريخ الامرام
مين مسؤول عن 220 مقاتلة اف16 (معيوبه) في الخدمه ده غير والله اعلم نقص في الزخائر و الصواريخ

عبد-الله

عضو نشط
Country flag

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
تتقدم الشعوب بتوفير احتياجتها و ليس استيرادها استاذي

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
صديقي العزيز، انت مش محتاج بديل التطوير متاح عند الفرنسين، وممكن في اي وقت تطلبه لكن احنا مستنين السكالب نافال عشان في الاصل الفريم اكتين النسخة المكافحة للغواصات الخاصة بينا تعمل ب ١٦ صاروخ استر ١٥ و ١٦ صاروخ سكالب نافال وديه قدرة مش عندنا علي اي قطعة بحرية، وغطيت النقطة ديه بوجود البيرجاميني ب ١٦ صاروخ استر ٣٠، لكن لو عايز تحول الفريم اكتين الخاصة بينا لفريم الفريدا يبقى تنسى السكالب نافال النسخة ال٣٠٠كم

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
8 سنين مصر بكل هيئتها و علمائها و علاقتها الخارجيه معرفتش تصنع صاروخ كروز بديل للاسكالب نافال حتي الاسكالب نافال المتاح سيكون بمدي 300كم و ده رقم قليل جدا بالنسبه للارقام بتاع اليومين دول والله استاذي انا بقيت بحس ان مصر بتخانف حتي تفكر انها تفكر بره الصندوق او تعلن عن مجرد نييه التصنيع
اظن انك تعرف اكتر مني اهميه الصواريخ في الحروب المسقبليه
شوف اسرائيل و ايران لقدر الله بوضعنا الحالي هنقصف بالصواريخ من غير منعرف نرد و حتي لو حبينا نرد هندخل في كدي الدفاعات الجوية

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
براحة كده، فرضا صنعت صاروخ كروز، هتحطه في اي قاذف في السفينة؟ هتضطر تصنع قاذف جديد لانك مش بتصنع القاذف الاطلاق، فرضا انك صنعت قاذف اطلاق خاص بيك، هل هتعرف تدمجه علي ال combat management system الخاص بأي قطعة بحرية عندك دون السورس كود؟ فرضا انك صنعت ال combat management system هتعمل له integration مع الرادار ازاي دون مساعدة الشركة المصنعة للرادار؟
الموضوع مش يلا نصنع وخلاص الموضوع هو انك تمسك اصغر حلقة وتشتغل عليها الاول وبالفعل احنا بدانا في combat management system خاص بينا للقطع البحرية
لو عندك رد علمي تقني دون مجرد الانتقاد ارجوك ترد عليا، لكن هو مش رمي فلوس وخلاص تصنيع كروز معناه انك لازم يكون عندك سورس كود الطايرات اللي هتركب عليه، او القطع البحرية اللي هتركب عليه

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
خلاص كنا نجيب سفيه نقل مكانها بقا او نعمل زي ايران نحول حامله نفط لحامله درونات (اه نسيت معنداش) او حامله هلكوبتر او اي حاجه
صديقي انت جايب حاملة مروحيات قتاليه من ضمن مهامها مواجهة القطع البحرية في المياه العميقه مش هتهاجم سفن حربيه بصواريخ مضاده للدروع بمدي 20 كم ولا 10 كم
يعني عشان اضرب سفينه حربيه مزوده بصواريخ سطح-جو يبقي بيني و بينها مسافه 20 كم هموت مالضحك والله

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
@dantedilemma
استني شويه كده ومحدش يرد انا وحشني اللعب من زمان وانا مبسوط دلوقتي صراحه محدش يشارك الان بعد اذنكم

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
انا فاهم ان الموضوع معقد جدا اكتر مما اتخيل بس هيبقي معقد علي دوله بحجم مصر !
يا صديقي انت اهم دوله في الشرق الاوسط اه حتي والله من تركيا او ايران او السعوديه او حتي اسرائيل بس لو لعبت من ارض ثابته مصر الي كان ماسكها مبارك هي نفسها مصر الي مسكها السيسي بس الفرق ان السيسي خد الي عايزه عشان بيلعب صح و بيستخدم كل الكروت المتاحه

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انت طلبت نتكلم كلام تقني انا اتكلمت معاك كلام تقني لو هنتكلم من ناحية السياسة، فبعد ٢٠١٤ انت بتجمع الحلقات الصغيرة وممكن بنفسك تدور في المواضيع الخاصة بالرادرات وبعدها تشوف انظمة التعريف الخاصة بالمقاتلات وبعدها انظمة الربط بين الوحدات البرية، والنسخة البحرية؛ وبعدها انظمة الربط بين جميع الافرع، هتعرف ان احنا شغالين علي الحلقات الصغيرة الانا اتكلمت عليها، وانك بدات تاخد نفسك في التسليح وانك تطلب تقنيات وبقلب قوي مؤخرا من قريب من ٩ سنين و ٩ سنين في عمر الجيوش والدول ولا حاجة وخاصة في عمر دولة الغرب بيلاعبها في كل حاجة عشان عيون الصهاينة، زيد علي ده الماليات وجدوى المشروع، يا فرحتي اما تطور كروز مش عارف تجربه لانك معندكش السورس كود بتاع اي طيارة.

عبد-الله

عضو نشط
Country flag
ياخ انا من يوم الجمعه ونا بتجنبك و مبحبش اوجهلك كلام و شكلي هعمل كدا تاني طول منتي مش شايفني في نفس صفك انا علي فكره صر من الجيزة من مركز الصف لو تسمع عني لا من اسرائيل ولا من الرياض او ابو ظبي
انا مش بناقشك عشان اقلل مننا ابدا والله ده منتي معمول عشان نتناقش فيه بعقل و نفكر مع بعض
الحدثه بتاع اختراق الحدو الاسرائيليه و الغلق علي مقاتله اسرائيليه انا بفتخر بيها
انا غيور علي جيشي و بلدي و نفسي نبقا احسن ناس مش ناخد سلاح ناقص او منحاولش نشوف بدايل لل غيرمتاح مفيش جوله هتيلك كل حاجه فيه اسلحه لازم انت الي تتعب عشانها

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل