مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

زيارة وزير الانتاج الحربي لمصنع 200 الحربي

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
لا ده المعتاد منه يا استاذ حازم، كان ليًا اكتر من نقاش معه قبل كده بخصوص التصنيع الحربي وجادلت معه بالمنطق وبالعلوم وبكل حاجة لكن في الاخر هو عنده ردود واحدة، مش هخوض نقاش تاني لاني صاحب مرض

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
وزارة الانتاج الحربي ممثلة من الهيئة العربية للتصنيع يملكوا نسبة في شركة مشيل والتصنيع بيتم بالتعاون مع الهيئة و وزارة الانتاج الحربي مشيل مسئول عن التصميم

التمساح تبعة لمجمع الصناعات الهندسية لادارات المركبات
معلوماتك دائما غلط
بالنسبة لتصنيع الدرونات ممكن تشوف نوت، ممكن تشوف درونات كتيرة تم طرحها، بالنسبة لصواريخ مضادة للاهداف لو قصدك صواريخ دفاع جوي مصر بتصنع
مصر بتصنع الشاسيه الخاص بشركة Arquss لكن المدرعة فوقها مصرية يا استاذي معلوماتك كلها غلط

اتمنى ان حضرتك تحترم عقلياتنا وبعد كده تنقد بدلائل ومصادر غير كده بلاش تكتب اكاذيب والا هيتم اولا الرد علي كل كذبة انت بتنشرها ثانيا هبلغ عن تعليقاتك في كل مرة، لو عندك نقد اكتبه وكلنا هنتنافش معاك لكن افتراء وكذب بلاش

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
اولا انت بتصنع كل الذخائرة الصغيرة والمتوسطة وبتصنع ذخائر المدفعية الروسية باكملها وبتصنع ذخائر الثاندر في مصر محليا، بتصنع المدفعية الصاروخية الخاصة بيك بالصواريخ الخاصة بيها

بالنسبة للمدرعات انت بدات تصنع المدرعات سواء بوجود سينا وهي تعتبر bmp لكن بتدريع افضل وعموما تعتبر نقطة بداية مش وحشة اطلاقا

بالنسبة للدبابات انت بتصنع ذخيرتها محليا برضه، لكن بخصوص تصنيع الدبابات مفيش غير عدد يتعد علي الصوابع في العالم بيصنع دبابات الخاصة بيه روسيا، امريكا، كوريا، اسرائيل والمانيا، اليابان والصين، اما بالنسبة لباقي الدبابات التركية والهندية كلها مشاريع لسه ماشفتش الضوء وانت بتتكلم علي دول معندهاش نفس القيود الخاصة بينا ومقعدتش ٣٠ سنة في كساد صناعي في كل المجالات
حضرتك مفيش تفخيم، اي مشروع عسكري بياخد سنين السنين عشان يطلع لان حتى لو المشروع علي الورق ممتاز وحتى لو مع اول تجربة مفيش في مشاكل بيقعد سنين عشان يدخل الخدمة او يدخل مرحلة الانتاج الكمي، استاذي اما تصميم مجرب وانتج منه الالف سواء سفنية حربية او مقاتلة جوية او حتى دبابة بيقعد علي الاقل سنة ونص تجارب عشان يدخل فعلا في الخدمة مع كل كمية بيتم انتاجها فما بالك تصميم جديد، وعلى العموم هي دخلت الانتاج الكمي من حوالي سنة واتاخرت لان كان في تعديل في التصميم
ممكن تدخل في موضوع ايدكس تجيب مواصفاتها بنفسك ودخلت الانتاج الكمي ولو تعبان ممكن اجيب لك مواصفاتها حالا
بلاش تجمع، ولا القيادة العسكرية كانت بتضحك علي ايران ولا حد من الاعضاء كان بيضحك علي ايران، انت بتضحك ده شيء يرجع لك
اتمنى تستخدم اسلوب افضل في الحوار، اما بالنسبة لدورن علي بابا تقدر تقول لي مواصفات الكاميرات عليه، تقدر تقول لي بيشيل وزن اد ايه؟ تقدر تقول لي نوعية وصل البينات المشفرة عليه؟ تقدر تقول لي مقاومته لتشويش؟
نسيت اقول لك شاهد الانت قاعد تعبدها مبنية علي الاسرائيلية برضه 😉

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
كلامك برضه كلام شعبوي مفيش فيه اي بيانات او معلومات الغرض منه الهجوم وبس ولحد دلوقتي انا كل مرة برد علي حضرتك بالبيانات والمعلومات ومهما جبت لك هتقول لي علي اي حاجة انها وحشة، احنا مش عايشين عشان نرضي حضرتك وتطلعات حضرتك، ده الموجود، احنا مش بنعظم بنطالب دائما بالاحسن، واما بيكون في قصور بنقول في قصور.

Lion84

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
٨ مشروعات ما بين منتجات جديدة(مدرعة علي الأقل) وتحديث منتجات قائمة
هذا فيما يخص الإنتاج الحربي ولسه الهيئة والشركات الخاصة الجديدة
يارب سهل

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا بدخل علي خفيف عشان الواحد بتتفقع خلاص والكلام بياثر علي النفسيه
ده لسه كنا عايزين نعمل حاجه نتواصل مع بعض وناس بتحبط علي الفاضي
زائد متدورش تاني ولا تتحاور معاه اترد عليه خالص متقلوش او تعرفه اي حاجه انت الي بتعرفه بتتعب فيه لو يستاهل انا معاك واساعدك علي كده غير كده متتعبش نفسك

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88