مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هام رئيس «مصنع 300 الحربى»: فى طريقنا لتصنيع الأسلحة والذخيرة بنسبة مكون محلى تتخطى 95%

هام

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
تحسين سبيكه الاسلحه واضافه البليمرات ليها ده مش كويس وعلي فكره الصاعقه كانت بتتدرب في قبرص بيه تحسين مدايات الذخيره ده غير الخط التصنيع الالماني والله العظيم فيه شغل حلو بيتم بس احنا مخدناش بلنا منه وابراج جديده للمدرعات بنقل تقنيه وتعديله يا جماعه ىوح الانهزام دي نبطلها خلاص كتر ما الكلام اتردد في اماكن تانيه خلي الناس تفقد الثقه في التصنيع المصري
وانا ما زلت علي رأيي دخول القطاع الخاص وتصفيه العواجيز اهم شئ

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
Confused Tom Hanks GIF

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
معلش بس سؤال هو اي واحد قضى فترة خدمته في الجيش يبقى زي اللي وظيفته كده؟

واكيد الجيش حاطط في اعتباره كام حاجة..الإعداد لمقاتلي الاحتياط مش مطلوب انه يكون زي الاساسي

لان الموضوع مش منطقي اصلا من ناحية الكفاءة و التكلفة بجانب انك بتخرج كام سنة عما ممكن يحتاجوك تاني تكون نسيت كل حاجة والدنيا اتغيرت

كمان حاجة مش كل واحد دخل عسكري ولا ظابط طالع فاكر انه شاف كل حاجة وعارف كل حاجة في الجيش..اسف بس بلاش سذاجة

مصر في الغالب بتعمل كده عشان لو حرب طويلة الامد يكون عندها احتياطي فيه ناس سهلة التدريب لان عندها فكرة والإعداد دا في مصر افضل من معظم الدول

مثلا مصر عندنا الجيش من سنة ل ٣ في تركيا ٦ اشهر بس

فياريت ناخد بالنا من كام حاجة:
١. اللي دخل يقضي فترة جيشة ماشفش حاجة اصلا مقارنة بالقوات الاساسية
٢. برضو ناخد بالنا من قصة محطة المطار السري مش في المعدات لكن في الاساليب
٣. اما احنا نكسر مقاديفنا بادينا مستنيين اعدائنا يعملوا ايه؟

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
زي مثلا الناس اللي لسه عايشة على ذكريات السبعينات واننا عندنا نفس السلاح والامكانيات

ياريت نصحى..لو مخدناش بالنا من دا احنا بننشر دعايا لهدم اي معنويات واحنا في وقت سلم مابالكوا وقت الحرب..كل واحد بيعمل كده بيحارب مصر من غير ما يدرى

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Egyptian ~strength

عضو معروف
Country flag

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
لا تتجاوب يا صديقي العزيز مع الكلام لو استاذ ( J O K E R ) هو لو دخل الجيش ماكنش قال كده ولا اكلم بالطريقه دى الحقيقة أن فى ضباط فى الجيش ومناطق معينه القوات الاخرى لا تعرف عن ماهم عملهم شئ.

وغالبية من دخل الجيش ايام مبارك لم يرى الكثير الفرق بين السيسي ومبارك فى القوات المسلحة كبير جدا

وارجوكم لا تتكلموا على وحدات ولا على أسلحة ولا على تخصصات تعرفوها أو تعاملتوا بها هذه اسرار عسكرية لا يجب أن تكون بحديث عام

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
موضوع أسلحة الجيش الشراء والمعلنه من الدولة والشركات لا يوجد بها مشكلة لان هما من أعلنوا عنها.

أما قصه الحديث بتفاصيل للوحدات وشكلها ونظام التدريب والمناطق واسمها وتخصصها أو طبيعة القوات وقوة وضعف التدريب وعدد الايام التى تقضيها ومدة التدريب وما هى شكل التدريبات ونوعية الأسلحة التى تم التدريب عليها كلها تندرج تحت سرى للغاية وتعتبر إفشاء اسرار عسكرية فأرجو من الاعضاء الكرام الحذر من الكلام فى هذه المعلومات.

التعديل الأخير:

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
كمية فرح غير طبيعية بحاجه صغيرة
و AK47 وهنطوره
والله الأدمغة دي هتودينا في داهية قلة علم وتصريحات غبية داخله في بعضها
من كلامه
*
أكد المهندس طارق عزت رئيس شركة أبو زعبل للصناعات المتخصصـة (مصنع 300 الحربى)، أن الشركة فى طريقها لتصنيع الأسلحة والذخيرة بنسبة مكون محلى مصرى تتخطى 95% بعد الأبحاث التى تجريها شركة أبو زعبل للكيماويات المتخصصة (مصنع 18 الحربى) على البارود، وكذلك شرائط النحاس التى بدأت شركة حلوان للصناعات غير الحديدية (مصنع 63 الحربي) فى تصنيعها خلال الأسابيع الماضية لتلافى أي أزمات عالمية.

معناة الكلام إننا هنصنع أسحلتنا وذخيرتنا بنسبة 95 وطالع بعد أبحاث عالبارود
يعني سنة 2022 إحنا بندور لسه على البارود اللي هنحشيه في طلقة سلاح عندي من أيام حرب أكتوبر ... وده يستدعي كلام عاطفي من ميدر مصنع عسكري بأن شركة شقيقة بتجرب الأبحاث وده مكتوب في الخبر فوق رغم إن السلاح مفيهوش أشقاء السلاح فيه ... على سنة كذا ألاقي عندي كذا وكذا وتتقال يافندم مش شقيقي ... فاضل نوزع ورد على بعض
وبرضك شرائط النحاس اللي شركة حلوان بدأت تصنعها
حلو قوي
كده بنتكلم في رصاص ... سنة 2022 وبنحزق من الفرحة
طيب لو السلاح اللي هتطوره ده كورنر شوت وده موجود في دولة جنبك من زمن الزمن
ولا سلاح أخف بمعدل رماية أعلى
ولا هنتكلم عن عيارات فوق العيار الإعتيادي للكلاش
ولا هنتكلم عن مسدس بدقة رمي وصلابة سبيكة واعتمادية
يبقى سنة 2099 علشان حضراتكم في وسطنا
سيبوها بقى انتوا واللي وصلنا كده للعيال السيس الثورجية أبو لبانه لأنه احتمال على مايخلص 2022 يكون عندك مش بندقية بدل AK-47 يكون عندك مدفع 155 بذخيرته وحركه ومداه

أنا قرفان من أم التصريح ده ومكنتش عاوز أرد بس نقول إيه ... إبليس متسلسل يبقى النفس شغاله
وماتزعلوش مني وخدوا رأيي ارموه البحر

وقال فى تصريحات سابقة لـ «المال»، إن الشركة تستهدف تطوير البندقية الآلية AK47 ، خلال الفترة المقبلة مع الإنتاج الكمى للقاذف السداسى، بعد الطلب المتزايد عليه من قبل القوات المسلحة ووزارة الداخلية.

سابقة ... تصريحات سابقة ... يعني هات من السكريبت القديم ... إعلامنا جامد ... لما المال وده اسم صحيفة هي اللي تتكلم عن تطوير السلاح ... وشكل وزارة الإعلام والدفاع والإنتاج الحربي ... ياجماعة الخير لما قلنا وفروا المال علشان نطور سلاح مكانش قصدنا على الصحيفة ... قصدنا كان على الورق اللي عليه فراعنه ومساجد ومكتوب عليه أرقام وبييجي من مكنة ال ATM ... لكن مش صحيفة المال ... مش كده يعني

ودخلت عملية إنشاء شركة أبو زعبل للصناعات المتخصصـة (مصنع 300 الحربى) حيز التنفيذ فى 2005، وبدأت الإنتاج عام 2020، بعد نقل خطوط إنتاج مصانع “45 و54 و27” إلى منطقة أبو زعبل بعيدًا عن المنطقة السكانية، وبهدف تدبير خطوط متطورة للذخائر والأسلحة.

انشاء 2005 وثورة 2010 ... 5 سنين بنعمل ايه معرفش ... وانتاج سنة 2020 يعني 5 سنين بعد 2017 أو 7 بعد 2015 ولسه هننتج سنة 2022 وكل ده هنجيب شرائط النحاس والمصنع الشقيق بيشتغل عالبارود
أنا فاكر إن بمب العيد كنا بنلعب بيه وانا عندي 6 سنين يعني من 31 سنة يعني قبل المصنع ده ب 16 سنة وكان عم فلان الله يرحمه يجيب ورق تذاكر اتوبيس النقل العام ويحشيه بقى ويشد السلكة على الورق ويقولك انفخ واضرب تسمع صوتها قد كده ... يعني لو عم فلان ده اتعمل له مشغل ممكن يعمل بمبه 50 كيلو تزعل شارع مش 17 سنة ولسه هجمع شرايط نحاس
بس للأمانة قرار انشاء شركة أبو زعبل للصناعات الهندسية كان سنة 2016 ... يعني برضك أنا هوزع خير كلامي على المصنع واللي كاتب الخبر محدش هيشيل غباوتي لوحده

وبلغت تكلفة أعمال الإنشاءات المدنية للمصنع نحو 811 مليون جنيه وتمت على 5 مراحل، وتضم الشركة 4 مصانع لإنتاج الأسلحة الصغيرة والمتوسطة وذخائرها والبوادئ والمفجرات.

بالجنيه يبقى ملهوش لازمة ... كلمة دولار يعني أجانب دخلوا بدماغهم ...هتبقى جنيه ؟؟ ... هنتكلم كأشقاء ومصانع راضعه من لبن واحد
شغل جهينة كده ... امسك نفسك شويه يافندم انته رئيس شركة متخصصة لها كام مصنع وبطلوا هبل في الكلام

وتضم الشركة 4 مصانع لإنتاج الأسلحة الصغيرة والمتوسطة وذخائرها والبوادئ والمفجرات والشركة مقامة على مساحة 371 فدانًا وبها حوالى (2000) ماكينة ومعدة مختلفة الأنواع، ولديها رخص تصنيع من كبرى الشركات العالمية بينها كلاشنكوف الروسية وبيريتا الإيطالية.

معاك رخصة ...تمام ... بقالنا قد ايه ...؟ وابتكرنا إيه ...؟
نتحاسب بقى ... علشان شغل الهطل ده

بالنهاية من الغريب جدا إن كل الأخبار عن الهيئة دي والشركة دي جاية من جريدة المال تحديدا ماعدا ... تغطيات الزيارات الرئيسية طبعا لأنها من غير جرائد بتبقى تغطيات مباشر وأكتر من قناة

بس بيفكرني في المستشفى لما صحفي أمه ولا والده كان مريض عندنا وخف فبيحب يطري علينا كده بعنوان ومانشيت ... ولما برضك واحد يزعل يقوم خبطك خبر ويقولك شر مبين وفساد عظيم
وتلاقي في إدارة المستشفى باب مفتوح للصحفي ده لأنه بيتكلم حلو
رايح جاي من غير اي تلاتين لازم وماكسبوش مني غير إن هشتمهم في رمضان يوم جمعه قبل الصلاة

بس الراجل بيأدي واجبه وبيجيب الأخبار ومنها شيئ مهم

صورة من افتتاح حضانة المصنع لأبناء العاملين والعاملات ... طيب نخترع ونعمل حاجه نفخر بيها على قد مكانتنا وأنا كمواطن أعملها ملاهي مش مجرد حضانة
هاجي أرضعهم أنا بنفسي

بس والله والله ربنا يحاسب كل من وصلنا لكده

عاوز أشتم وأقول تركيا بتدي سلاح لأوكرانيا ضد الروس ... يعني عاوز أفهم ايه اللي كان بيتنيل قبل كده ... اثيوبي كان عندها مشروع طيران مسير ... بلاش تركيا حد يقول ناتو

هو بس كان فيه إيه ... يعني لما تقوم حرب نبعت حلل وأسعارنا في ثبات برغم التحديات
طيب ابعت حله نطلع فيها موسكوفا الغارق

اللهم إني صائم

التعديل الأخير:

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
وربك
وربك
وربك
أنا شوفت ناس نايمة على بطنها وكروشها متدلدلة وناس تاني بتتدرب في البيت أيام راحتها مش بيبطلوا تدريب
شوفت ده وشوفت ده ... وفي وحدات عمليات مش مكان متطرف فيه احتياط

فلو مقاديفك مابتقدفش اكسرها علشان تفكر تجيب غيرها لأنها مابتقدفش
عايز تعرف حاجه

كمية الصرف والتصريح العلني بالصرف ده لا يتناسب مع نظرية التكتم القديمة
يعني كان ممكن تفضل مش عارف مصنع 300 بيعمل ايه ولا بيعملش ايه
دلوقتي بيتقال رقم الإستثمار والعيار وصورة من المصنع والصحفي اللي قلت عليه ممكن يخش في أي وقت ... مازال عندنا اللي مابيثبتش أي غريب حتى لو معتاد الزيارة ويقولك بيخش عالمدير يا عمنا
فأنا في مؤسسة طبية نعم لا تقل حساسية عن مؤسسة الجيش
والمتملقين مش بيسببوا شوية مشاكل إدارية ... ده انته بتحارب الواسطة عن طريق التملق باإخر ماعندك علشان سريرك في العناية يجي عليه مواطن عنوانه مرضه مش هوية كارنيهه
مصر أوضتين وصالة ... ممكن أكون في الحمام وممكن أكون في صالة هي اللي فيها زي الأوضه
واللي يتكلم عن تطوير AK-47 وفيه 101 نزل وبيريتا ARX يهدى حبة
ولو مقالش الكلام ده والصحفي بيكرر الخبر علشان يعبي الموقع بأي سكريبت ... الصحفي ده يتزنق وهو عبره لغيره
اّسف على الإطالة

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
متفقين ع الخطوط العريضة
وفيه نقطتين..موضوع السرية منتهاش بالاعلان عن رصاص وذخيرة في مصنع ٣٠٠ حربي..تقدر تقول adjusted بس مش اكتر

كمان زي مانت قولت شوفت قبل كده..يعني في فارق زمني كبير وطبيعي تكون فيه معطيات جديدة مش عندي ولا عندك..مش بقول الجيش وصل للمثالية لكن فيه احسن ملحوظ محدش يقدر ينكره

Xمارشال

Najim Al Zafir
Country flag
عندنا تفتيشات حرب
مش من الطبيعي انك تخش تدريب على سلاح وقوات الجيش على سلاح
الكلام ده في الجوية ماشي ولا فرق النخبة ماشي
لكن كلاش وجيش بيبقى مفيش أي فارق في التدريب لأن مش سلاح نوعي زي مضاد دبابات ولا توجيه ليزر وكده
وبرضك حتى لو تسليح للقوات الخاصة فالبيريتا ظهرت والمي 24 ظهرت يعني اللي هو السلاح موجود ياجماعة تجهيزه بقى ايه اصداره ايه بتدرب عليه ازاي ده الفرق
لكن في الذخائر والرصاص ... ماعتقدش الموضوع مستاهل تمويه خالص

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل