مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الهند تعرض نقل تقني كامل لتصنيع الـ Tejas في مصر و تطوير تكنولوجيا المحركات النفاثة

Hunter

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
بصفقات جديدة ليس مقاتلات مستعملة من الامارات
الى بالمناسبة مش هتتخلى عن الميراج قبل سنة 2028 بعد دخول الرافال فى الخدمة
وبالتالى حتى عنصر سرعة التسليم غير متوفر فى الحالة دى

IBRAHIM_EGYPT

عضو مميز
Country flag

يطلعوا كام بالمصري دول

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

sasa555m

عضو معروف
Country flag
كل شق سيخرج من الخدمة سيتم تعويضة بشق احدث من نفس دولته او ما يوازيه يعنى الفرنسى بفرنسى والروسى روسى وهكذا ولن يحل شىء مكان اخر ربما يضاف جهات اخرى مثل التيجاس لتلبية حاجة نقل التكنولوجيا

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
الصين او الروس لن يتأخرو ....ولكن لو طلبت من فرنسا رفال بأعداد ضخمه وجعتها العصب الخاص بيك اظن انهم هيوافقو على اى حاجه..ومش عاوز اصنع طياره انا عاوز قطع الغيار والصيانه فقط ...مش اكثر

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
طب ليه الصين رافضة تصدر ال J20 وليه روسيا منقلتش تقنية المحركات لاكبر واهم مشتري منها اللي هو الصين؟
محصلتش ولا هتحصل بين قوتين لا يوجد بينهم تحالف استراتيجي طويل المدى..مثلا انجلترا و بريطانيا غير كده مفيش

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
ياشباب مش معني ان مصر تمتلك 170 مقاتله اف 16 block 40
يبقي اعمل احلال لنفس العدد
المفروض انت بتنمي قواتك وبتزود العدد سواء من مقاتلات او طائرات دعم خفيف زي التيجاس والاف 50
170 يحل محلهم 250 مقاتله علي الاقل
لان وقت الحرب طبيعي يكون فيه خسائر
وفيه حظر تسليح ولو فيه حرب مع الكيان الصهيوني المحتل فإنت مش هتحاربه لوحده هتحارب قواعد أمريكيه وممكن أيصا بعض العربان ينضموا ليهم
الخلاصه انت محتاج أكبر قدر ممكن من القوه لاننا ببساطه مش من الدول المصنعه للسلاح

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
..اسرائيل وامريكا بيعتبرو بعض دوله واحده وبرغم الك مبعوش f22 الموضع مش كده..لكن المثل الحقيقى الصين اعطو باكستان تكنولوجيا جيل رابع اذا كنت انت تبحث عن تصنيع هيعطوك ..برغم انى معترض على فكرة تصنيع مقاتله من اجل التسويق والمال والمنافسه كمان المجال ليه الدول بتاعته خلاف اننا داخلين جيل خامس وسادس وانا هروح اصنع جيل رابع غير معزز .....هل تقصد انجلترى وامريكا ام انجلترى واسرائيل ..ام ماذا

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل