مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الاحتفال بعيد قوات الدفاع الجوي ال 53: نعمل ليلا ونهارا فى حماية سماء مصر

Ahmed Hassan

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
أول الطريق فيها مبالغة كبيرة جدا واجحاف بشكل حاد
الدفاع الجوى فى أى مكان بشكل عام فى حاجة دائمة للتطوير كونه بمثابة العلاج والمضاد لأى خلل أو اختراق مع ازدياد تنوع وخطورة وتطور التحديات ...
لكن الدفاع الجوى المصرى يتفوق على كافة الدفاعات الجوية العربية رغم حداثة بعضها وامتلاك بعض تلك الدول لأنظمة متقدمة لا تمتلكها حتى مصر

Hunter

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag
انا محتار بين رادارين
الاول ممكن يكون رادار المسح الجوي التكتيكي والإنذار المبكر بعيد المدى Commander SL البريطانى

images (2) (3).jpeg

والثانى هوا الرادار الامريكى SPS-48 LBR

وانا برجح انة الامريكى

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
انت لازم تقتنع ان مفيش حاجة هتطلع برة الخدمة ممكن استبدال طواقم المنظومات او تتطحط في المخازن بس مفيش برة الخدمة. حرب اكتوبر علمتنا حاجة ان اي سلاح لازم بتحافظ عليه عشان مفيش حد هيساعدك و يديك سلاح جديد وقت الحرب و هتعتمد على نفسك فقط لأن كل الحواليك شكليات بس و هيسبوك عشان النصلحة روسيا صين امريكا اي دولة

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ما انا فاهم حاجة زي ديه يا يوسف، انا اقصد احلال وتجديد مش اني ابيع الاسلحة ديه، وعموما برضه انك تحط حاجة في المخازن ده برضه تكلفة حط ده في بالك انك تخلي لاي سلاح قطع غيار وغيره برضه ده تكلفة، يعني الموضوع مش بالسهولة ديه يا صديقي، عشان كده انا ارجح بيع عدد لدول افريقيا و الاحتفاظ بعدد في المخازن طبعا.

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
ما انا فاهمك الجيش متفق معاك في التجديد و ليس الاحلال. بسبب الانا ذكرته فوق. و على اقل شركات مصرية هي التاخد فلووس التطوير لكن ده مش موجود النهاردة ممكن بكرة ان شاء الله. كمان لو مش قد التكلفة يبقى نصغر الجيش لان الاحلال و البيع ده تقريبا مش مطروح عندهم

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
مش بالضرورة بيع، بس اي معدة عشان تدخل المخازن لازم مخازن معينة، لازم يفضل في خطوط اتصال مع موردين قطع الغيار للمعدات ديه او او حتى انت بتصنع اجزاء منها محليا لازم خطوط الانتاج ديه تفضل موجودة مع انشاء حلقة لوجيستية جديدة للمنظومات الجديدة، فانت شايف الموضوع مكلف ازاي لابقاء المنظومات ديه حتى في المخازن؟

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
محدش قال ان احنا مش اد التكلفة لكن انا بحط الامور في الاعتبار لاي حد، عملية الاحلال والتجديد بتكون غالية جدا آنك تشتري المنظومة ذات نفسها، انك تعمل عقود صيانة سواء عشان الصيانة او اكتساب خبرة الصيانة، انت تبني قاعدة لوجيستية من قطع الغيار الخاصة بكل منظومة ، انك تدرب افراد جديدة علي المنظومات الجديدة، ديه كلها تكلفة لاي منظومة جديدة فا فكرة انك مع ده كله تحافظ علي منظومات قديمة بالطريقة الانا شرحتها فوق من مخازن، قطع غيار سواء هنشتريها او هتصنعها الخ الخ، و بنفس العدد هيكون عبئ انا شايفه من وجهة نظري كبير شويتين.

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل