مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هاني جنينة مصر ستشهد تعويما كاملا خلال أيام قليلة

Mohamed Ghanem

عضو معروف
Country flag

Mohamed Ghanem

عضو معروف
Country flag
انا شايف ان هاني جنينه راجل واقعي وصريح
الازمه الان لم نمر بمثلها قبل ذلك
وذلك لاعتمادنا على الأموال الساخنه وبعض السياسات النقديه التي حذر منها الكثيرون قبل ذلك
ربنا يستر ويجيب العواقب سليمه

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Aymanop1522

عضو مميز
المستوي
4
الرتب
4
Country flag

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

( J O K E R )

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا بصراحة مش عارف الناس ديه بتفكر ازاي
بس هو استسهال افتكر اللعب في سعر الصرف اهون من الغاء الدعم لما كان الدولار ب15.5 كنت بقترح تثبيت السعر والغاء الدعم كان اثر ده على التضخم نفس اثر اللي عمله في سعر الصرف مع فارق واحد هو ان البلد هتحقق فائض في الموازنة العامة للدولة وهتقلص الدين المحلى المتضخم
دلوقتي الدنيا فلتت منه انعدام ثقة في الجنية المصري وتضخم وكمان الدعم ارقامه الحقيقية تضاعفت مع تخفيض قيمة الجنيه
اناكنت عاوزه يعمل المدرسة المغربية والاسرائيلية مفيش دعم بث فيه تثبيت لسعر الصرف
ودلوقتي مفيش حل للازمة ديه غير رفع سعر الفائدة لحد المستوى اللي المضاربات تتوقف عنده وتقليص الانفاق العام

وليد المصري

عضو مميز
Country flag

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
ولسه موسم الحج والعمره والذهاب للقدس يعني ٤ مليار $ خارجين السعوديه مستريح وترجعهم لينا هي في صوره وداءع مستحقه الاسترداد

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
للاسف موجة الغلاء هذه نتيجة الحرب الروسية الاوكرانية وهذا على العالم كله وحتى الغرب لديه ازمة في ارتفاع اسعار السلع الاساسية لذلك فمع انتهاء الحرب الروسية الاوكرانية مفروض الدنيا تهدا عن كدا باذن الله
وربنا يسترها معانا جميعا
تحياتي لكما

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
من كلام الناس ان مفيش ثقة فى الدولة و الناس خايفة و خرفان تركيا و بريطانيا كل يوم بيزودو الخوف ده فى الشعب المصرى و للاسف الاعلام اللى بيقبض شئ و شويات مش قادر يطمن الناس و الحكومة قبضتها فى الرقابة و محاربة السوق السودا ضعيف لابعد مدى.....مش عارف ليه علطول بنجط نفسنا فى مشاكل و بنضطر نروح فى جولات عشان نعرف ندخل البلد كام مليار دولار.......لازم نوقف بعض المشاريع ذات العائد البعيد و التركيز على المشاريع ذات العائد القريب و المتوسط و .........الحكومة عامله زى طالب الثانوية العامة الفاشل الى يقضى طول السنة لعب و خروجات و بعدين يزنق نفسه مذاكرة زنقة الكلاب فى اخر شهرين..........على قد لحافنا نمد رجلينا.

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
اولا .. المشكله مش في الحج والعمره ولا التقديس عند المسيحيين .. المشكله في ثقافه الشعب المصري لما يروح لازم يجيب هدايا للعيله وعيله للعيله بسبب النزعه الصوفيه المسيطره علي وعي المصريين في رحله الحج وانه عاوز حاجه يتبارك بيها وبيلموا كمان من بعض ويدوا اللي رايح حج يشتري ليهم حجات من السعوديه أغلبها صيني واغلبه متوفر في السوق المصري والنتيجة تقفل مصانع مصر وتتهجر عمالتها وتخرج عمله صعبه من اقتصادها وتروح لمصانع الصين وجيوب السعوديين ويردوها لينا في صوره وداءع مستحقه السداد والفايده وده مش منطقي بالنسبه لي ان يكون الحاج المصري حسب وزاره الحج والعمره السعوديه اكتر حاج انفاقا هناك في بلد نسبه الفقر ٤٠%
وليس منطقي واخد يطلع تلات اربع مرات وجنبه مدرسه مافيهاش مراوح وتلاميذها بيموتوا من الحر أو ست مش لاقيه انت عمليه جارته الخ .. كل ده عشان يرجع يرسم طياره وكعبه علي بيته فتتملف الدوله مليارات في عز ازمه اقتصاديه طاحنه مهما اخفوا علي الناس

افرض جمارك علي واردات الوافدين بحيث يروح يؤدي الشعيره ويرجع بشطنته
بالنسبه لللي بيسافر أوروبا وتركيا وغيرها سياحه افرض أيضا ضريبه مربوطه وهو طالع من المطار بنوع الفيزا لو فيزا شينجن يدفع حق الدوله ..
مش مختلف في كده...

البلد بينخرها الفساد المالي والاداري الناتج من المركزيه والشلليه وبسبب الهوه بين الشعب والحكومه واللي بتكبر بمرور الوقت وبتضعف يد الحكومه علي اتخاذ قرارات مصيرية لتصحيح حجات غلط كتير

وليد المصري

عضو مميز
Country flag

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مازالت عزيزي.. تفتكر واحد دافع ربع مليون في حج بالنسبه ليه مشكله أنه يصرف ١٠٠ الف هدايا يعني ٤ الالاف $ خرجوا من قوت المصريين للسعودي والصيني شوف في كم الف..
كلامك صح لو عند شعب عنده فقه الاولويات مش زي الشعب المصري بتاعنا..بس حتي في الزواج في الارياف والتباهي اللي خرب بيوت وشقي عمر شباب علي مظاهر فارغه وتنافس عاءلي..
مافيش شيء بيغير سلوك الانسان للافضل زي الدفع..
شوف تعامل المصريين وانا منهم مع استهلاك الكهرباء كان ازاي زمان والان أو السنكحه بالعربيات في الشوارع وبعد مابيغلي البنزين..
وكل ده ينطبق علي سلوك المصريين في كل شيء ..
جنبنا واحده طلعت عمره ٤ مرات وعلي بعد شارع ست عندها سرطان وماتدهاش جنيه وصرفت يجي ٧٠٠ الف جنيه في عمرات وهدايا ... عشان تبيض البيت وترسم طياره
دي علاجها الضرابب
وفيه في مصر طبقه الساحل أيضا دول رايحين كمظهر اجتماعي ودول مش فارق معاهم هدايا ب ١٠الااف $ ولا حتي ٢٠$
دفعهم ضرابب

التعديل الأخير:

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
انا كنت بربي عندي في البيت لاني من سكان الريف اخر مرة اشترتها كانت ب290 جنيه ووقفت علي كده لاني يا أوكل الفراخ يا اوكل عيالي إنما 600 جنيه ده كده يعحز اللسان عن التعليق فعلا
تعديل انا اقصد الشيكارة ال25 كيلو وهذا منذ عام حاليا هي تخطت ال 500 جنيه لو الخمسين كيلو ب600 جنيه يبقي ده كده رخيص

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل