مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

مصر تعطل صفقة جزر تيران وصنافير في البحر الأحمر

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
حتى لو اجلت التسليم ١٠ سنوات كمان هتلاقي نفس الاصوات الخائنة بنفس الحدة بنفس ردود الفعل بنفس الفئات المهزوزة اللي بتتاثر بنوعية الدعاية دي بنفس كلامها ... القصة ورائها دول و كيانات مش راضية عن فكرة تسليم الجزر للسعودية بما فيهم اسرائيل نفسها اللي بتتلكع في تنفيذ الاتفاق الثلاثي لتصفية موقف الجزر امنيا وسياسيا كجزر حاكمة لباب خليج العقبة وحاكمة للحركة من والى ايلات ...اسرائيل مش عاوزه الجزر تخرج من عباءة اتفاقية كامب ديفيد و مش مرتاحه لرجوعهم للسعودية .....

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
السيسي اصلا هو عهد اسود على خصومه . بالعكس التاريخ هينصفه في الخطوة دي جدا زي ما انصف السادات في اتفاقه بكامب ديفيد بعدما كان يلعن صباحا ومساءا من نفس الفئات الخائنه والقذرة ( الاسلاميون و اليساريين) اللي تزعموا الحملة الضارية ضد اتفاق كامب ديفيد وارجاع سيناء

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
وحياتك خونه وادبياتهم لا تعترف لا بالارض ولا بالحدود...ومن لا يعترف بقدسية الارض او الحدود فهو خائن ..ادبياتهم هي اللي بتقول كده مش انا ..الغريب لما نجد مواطن عادي عارف كل ده ويتاثر برضه بدعاياتهم المضللة وادعاءاتهم الكاذبة عن انها ارض مصرية ويا للحسرة هم حزانى عليها لتفريط الرئيس السيسي بها ...

التعديل الأخير:

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
اتفاقية كامب ديفيد رغم أنها كانت مصلحة لمصر لكن ما زال قطاع كبير من الشعب مقتنع أنها أضعفت السيادة المصرية علي سيناء وبيلعنوا الاتفاقية وطول ما في شرخ بين النظام والشعب هيفضل التأويل والقاء التهم خصوصا أن النظام لا يجيد تسويق رؤاه أو الدفاع عن نفسه

Amoun

عضو مميز
Country flag
إحنا مش مستعجلين على التسليم و نخلق بدل المبرر عشره لكده لحد ما نحقق مكاسب من جميع الأطراف 😉
وكده كده الإتفاقية موجوده يبلوها و معترفين إنها سعودية

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
سبتة ومليلة احتلال اسباني يا صديقي والمغرب لو بايديها ترجعها بالقوة لكن لا تملك هذه القوة

اعكس العملية وتخيل ان تيران وصنافير مصريتان وانت اعطيتهم للسعوديين ليقوموا بعملية حمايتها و استخدامها خلال المجهود الحربي ثم جئت بعد ٥٠ سنة وطلبتها مصر من السعودية ورفضت السعودية ايه هيبقى رد فعلك ؟؟

وليد المصري

عضو مميز
Country flag
انا عن نفسي لحد النهارده ما قابلتش حد الا وقال إنها مصرية وإتباعت ولو رديت وقولت أكيد في وثائق بتؤكد سعوديتها انت عارف اللي بيتقال ودي من أكثر الأشياء اللي دمرت شعبية النظام

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اخون الجيش في ايه ؟؟؟ الجيش يعلم تماما انها ارض ليست مصرية واذا كان يعلم انها مصر ولو ١٪ لم يكن يسمح باي اتفاق عليها
.ثانيا القاضي المبجل الغير مختصة محكمته بامور السبادة والارض اراد الاستشراف و انه ياخد اللقطة و اصدر حكما قانونا هو والعدم سواء لكن بالطبع اخذ اللقطة ثم ذهب الى غياهب النسيان ككل مستشرف صائد للقطة

البرلمان فقط هو المختص بامور السبادة وتحديد الحدود و الاتفاقات لا محكمة ولا يحزنون

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
يعزيزى انت بتتكلم عن الى يقول مصريه يبقا خائن وتبع اليسار والاخوان ...فلو ده صحيح يبقا القضاء خائن ..يبقا الافضل مخونش حد لانه اصدر الاحكام بناء على ادله

Amoun

عضو مميز
Country flag
وهما دافعوا عنهم وضحوا بدماء أبنائهم و دافعوا عنهم ..
ردى مش هيعجبك للأسف
أنا متفق إننا كنا هنرجعهم بس متفق مع الناس اللى بتقول إختيار التوقيت و اللى كان ممكن يتأجل وانا من وجهة نظرى إننا كنا نساومهم على مكاسب لنا
و بضيف كمان إن وقت ما كانت الجزر تحت حمايتنا كان ال سعود لسه في الخيم و بي*خوا في الجبال لكن دلوقتى ربنا كرمهم من عنده و في فلوس كان لازم يبقي في تعويض مناسب

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

لا انا مش بقصد الامعات اللي ماشيين وراء دعايات الاخونجية او اليسارجية انا اقصد الاخوان واليسار تحديدا دول مش في اعتباري اساسا ... الاخوان واليسار هم الخونه اللي اقصدهم ...وبما ان قاضي واحد اصدر حكم استشرافي غير مختص به ليصطاد اللقطة فهو امر يشينه بمفرده ولا يشين القضاء او القضاة المصريين ... كلامي مركز ومحدد

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
اللي قاتلوا عليها قاتلوا عليها لانها ارض عربية مش ارض مصرية وده كان في زمن القومية العربية سبب كافي للموت و الاستشهاد ...طيب يعني مش ارضك وعاوز ترجعها في التوقيت اللي على مزاجك !!! حط نفسك مكان الطرف الاخر هل كان هيعجبك ان السعودية تماطل في تسليم الجزر لنا لو كانت مصرية ؟؟ انت لو قعدت عشان خايف من صياح الخونه والامعات على اي فعل بتعمله مش هتعمل حاجه واحدة في خطتك كدولة ..هم عاوزينك اصلا في مكانك متطلعش قدام او تاخد اي قرار تكون نتايجه ترسيم حدودنا البحرية في البحر الاحمر واستغلال ثرواتنا

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل