مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

السادات: هناك مرشح محتمل فى انتخابات الرئاسة القادمة فى مصر سيكون مفاجأة

Hossam Hamed

عضو مميز
Country flag

انا حنتخب الراجل دة

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
المانيا او اليابان تقدر تطلع تصريح صحفي معادي لامريكا؟ مش هقولك تدعم روسيا او الصين مثلا

المانيا بتنفذ اوامر امريكا لتدميرها اقتصاديا ومتقدرش تقول لا

لا شعارات ولا يحزنون..اسعار الطاقة وكل شئ مكانتش هتتضاعف لو المانيا مثلا معملتش عقوبات على روسيا

الالمان اللي نزلوا الشارع يعترضوا انضربوا بالجزم دول مش مراكيب لامريكا؟ طب ايه؟ شرابات؟

ولا انت عايز تقوللي ان الالمان بيدافعوا عن قيم الحرية 😂😂

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
هو الناس بتقول أيه ؟؟ هل حد متخيل بعد التضحية اللي ضحاها الرئيس السيسي هيسيب اي حد يجني حصاد شقاه وتعبه

الناس حالمة جدا

ده واحد ضحي بشعبيته علشان يصلح أخطاء مائة عام من العته هيسيب مجهوده ده لأي حد؟؟؟

السيسي مكمل إلي أن يشاء الله امرا كان مفعولاً وافتكروا الكلام ده والأيام ما بينا

وبالمناسبة أنا من أنصار أنه ميكملش وميرشحش نفسه تاني ويستمتع بالباقي من عمره مع أحفاده وأبنائه هيعش ملك زمانه بلا هم وقرف

Country flag
هو فعلا عدم ترشحه هايكون راحه ليه من الشعب الخنيق الى يكفر اى حاكم ده بس المشكله اننا احنا الى هانشيل طين لانه هايجيلنا اما اخوانجى بفضل الشعب المتدين بطبعه او يسارى مش بيستحمى بتاع شعارات وهجايص الستينات الى متأكلش عيش او واحد زى جيمى مبارك عشان يكمل مشروع الفساد بتاع شله الانس

هو مجبور انه يكمل عشان هو بيحب البلد فعلا وعايز يكمل خططه وثوابه عند الله
حرام حد يجى بعده ياخد الانجازات والمشاريع جاهزه ويا ريته هايحافظ ويزود دا هايخربها

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
يافندم الدولار ايام ما كان ب ٧ جنيه محدش كان بيعرف يستريه من البنك و كنا بنجيبه من السوق السوداء و كانت في صرافات معروفة انها شغالة في السوق السوداء والناس كانت بتروحلها.

ايام بداية الالفينات و نهاية التسعينات الناس كانت حاسة بنعنشة في الحياة كدابة بسبب مشاركة مصر في حرب الخليج والفترة دي هي اللي الناس بتقارن بيها دايما لانها يعتبر اجمل الفترات لكن بداية من ٢٠٠٨ الأوضاع رجعت سيئة تاني زي التمانينات و السبعينات.

التعديل الأخير:

Youssef

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
الحق يتقال جعجعة جمال عبدالناصر علي الفاضي هي السبب و اللي زود المشاكل هو ضحكه علي الشعب بأفكاره المعسوله عن الاشتراكية اللي جمال عبدالناصر نفسه تخلي عنها واعترف انها غلط في خطاب مسجل ليه قبل وفاته و اتمسح عشان حالة الشعب خصوصا وان سيناء كانت محتلة ساعتها

AAF

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
الكلام دا يا أحمد كان اواخر الخمسينات وبداية الستينيات فقط ومكنلش لحد حتي منتصف الستينيات، مع بداية الستينيات اتعملت مصانع حكومية في كل حاجة واتصرف عليها كتير جدا لكن بسبب الفكر الاشتراكي في الادارة المصانع دي مكملتش ١٠ سنين و بقي عليها ديون بالكوم لدرجة ان جمال عبدالناصر في نهاية الستينيات كان مستغرب و متفاجئ من فشل الخطط اللي اتعملت و الفلوس اللي راحت علي الارض بسبب نظام الإدارة الحكومية الفاشلة وطلع بعدها واعترف ان الفكر الاشتراكي في الادارة كان فكر غلط وانه مينفعش نكمل بيه لكن الكلام دا اتمسح و بعدها مات الله يرحمه.

يا احمد خلي بالك من اللي بينشر المعلومة لغرض لانه دايما مش بينشر المعلومة كاملة

التعديل الأخير:

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
Country flag
هو قضى على تنظيم الاخوان فعلا لكن مش على 5 مليون اخوانجى لسه موجودين لانهم مواطنين للاسف ومعظمهم متورطش فى الارهاب بالتخطيط ولا بالاشتراك اما اليساريين وجههم مكشوف لكن مع شعب عبيط زى ده شعارات الستينات بتعمل شغل عنب وشعبك هواه اشتراكى وفكره ستيناتى اصلا والحياه السياسيه السليمه مش بتتعمل دى بتتخلق من المجتمع ومجتمعك مفيهوش اصلا احزاب محترمه ولا الشعب فاضى للسياسه والمظاهرات مش سياسه دى بلطجه وحرق وتخريب وتعطيل

اما التعليم فلما حاول طارق شوقى شعبك الجميل قطعه وبهدله وكفره وخلاه يستقيل عشان عايز يعمل حاجه جديده ويقضى على الدروس الخصوصيه وطبعا جروبات الماميز عايزه بيسو وتوتو ياخدوا دروس لانهم مش فاضيين لعيالهم لانهم نسوان فارغه وفاضيه ومورهومش حاجه الا القعاد فى النادى ومش فاضيين يذاكروا لعيالهم

فاه شعبك يكفر اى حاكم وخنيق وكتر خير اى حاكم انه يستحمل رزالته ولولا قوانين المنتدى كنت كتبت لسته من الذم فيه

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
طب ما تعلمهم و توعيهم ايه اللى موقفك؟مش قادر او مش عارف يبقى ساعتها اخرج و قول الوضع واحد اتنين تلاته و انا يا جماعة مش قادر و مش عارف و هاتو حد غيرى

الاعلام و الجيش و الازهر و الكنيسة معاه ناقصة ايه تانى؟ياباشا هو لو عاوز يوعى الشعب هيوعيه بس هو مش عاوز كده عشان مايبقاش للمصريين
"خيار غيره" مستقبلا

الحياه السياسية المصرية زى الزفت و مجلس الشعب و الشورى وجودهم زى عدمهم مفيش حد بيراقب الحكومة و الحكومة كل قراراتها بيخدوها منه ومفيش اى استقلاليه مفيش حد بيشتغل بدماغة "الى حد ما" غير كامل الوزير الباقيين بما فيهم مدبولى من جماعة شلوط سعادتك دفعة الى الامام
طب ما كل ده اسباب من اسباب فساد مبارك و غباء السادات اللى اخرج لينا الاسلاميين و السبب فى انتشار الوهابية اللى مبارك كمل عليها

الشعب المصرى عمره ماكان كده "بطبيعته"......الكابات هى اللى عملت فيه كده ولا يسأل على تخلفهم الى حاكمهم زى ما 2030 لا يسأل على ضعف الحياه السياسية و الحياه الديمقراطية و الفساد و غياب الوعى و تدهور التعليم و الصحة غير الحاكم الحالى

على رأى العبيطة:مش قد الشيلة متشلش

Country flag

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

التغيير بيبدأ من النفس مش من الحاكم والحاكم هو مرايه للشعب

رمى كل شىء على الكابات هو حجه البليد الى عايز يخبى راسه فى الرمل

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
بص ماتقتبسليش من القرأن او من اى دين عشان انا مبحبش توظيف الدين فى السياسة لأنها "عكاز" البليد
هو المفروض ارمى على مين؟مش هما اللى عملو انقلاب52 ولا كانو الاطباء هما اللى عملوه؟
بس انت عارف ايه؟ فعلا والله الشعب فعلا ليه جزء من اللوم كونه انه ماثرش من بدرى و شال الجماعة ديه
بس هو ياعينى الشعب غلبان و مغلوب على امره ميقدرش يتحرك لأنه عارف ان زى الاخوان مفرطوش فى مصر... هما كمان مش هيفرطو فى مصر

Country flag
الدين مش عكاز البليد لو كان توظيفه صحيح ودى مش سياسه دى حقايق مفيش حاكم بيغير شعوب الشعوب هى الى بتتغير من جواها وهى الى بتغيير الحكام مش العكس

ايوه كده اظهر حقيقتك انت مين بالظبط من بتوع يسقط حكم العسكر والعبط والهبل ده ومفيش اى انقلاب لان الملك اصلا اصله البانى ومكانش منتخب وورث حكم مصر وكان منبطح للانجليز اصلا الانقلاب ميبقاش انقلاب لو تم تأييده من الشعب المصرى وده الى حصل الشعب كله خرج لتأييد ثوره 52 زى ما خرج وايد ثوره 30-6 وهى ثوره غصب عن انفك وانف مليون زيك سواء شئت ام ابيت

الشعب مش غلبان ولا مغلوب على امره والدليل ثوره العيش فى 77 على السادات ونكسه يناير على مبارك الشعب لو عايز يتخلص منهم هايفعل لكن الحقيقه الشعب كان بيحب عبد الناصر وخرج بالملايين ورجعه من التنحى وخرج فى جنازته ملايين وكان حابب السادات وبيحلف بيه وكان حابب مبارك والنهارده كتير بيترحموا على ايامه ونفس الشعب انتخب السيسي تانى باغلبيه كاسحه وملايين فى انتخابات الكل شهد بنزاهتها لانه مش شايف افضل منهم على الاقل احسن مليون مره من حكم المتنيين المدنيين

شوفلك حجج تانيه عشان انا فشخت كل حججك الفارغه

التعديل الأخير:

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن