مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الأمم المتحدة: اللاجئون يعيشون فى مصر كمصريين ويتمتعون بخدمات الصحة والتعليم

TOPOL

الشك .. الشك هيمووتني !
المستوي
3
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
انا شايف ان تصريحات السيسي الغريبة الفترة الي فاتت بخصوص اللاجئين وقدرات الدولة الضعيفة بدأت تجني ثمارها .. هوا دا كان الهدف أساسا
في واحد بياخد الي هوا عاوزه بلطجة وقلة ادب زي اردوغان والسيسي بياخد الي عاوزه بس ممشيها بالحب.

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
للعلم انا مش مدافع عنهم وكثير منهم اخوان وضد الدولة والرئيس ولكن القصة مش بالشكل ده والدولة واعية وصاحية وبيتم التركيز على أنشطتهم ولو حد اتحرك فى اى اتجاه حتى لو بدون قصد مع مجموعة استقطبته بيتم التعامل معهم بمنتهى الحزم

التعديل الأخير:

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
في نقطتين مؤلمتين بالنسبه لي :
١- عندما ارى اللاجئين يتمتعون بالمدن الجديده النظيفه والخدمات المتوفره …. واجد المصريين يعانون في الدلتا والصعيد ببنيه تحتيه متهالكه وخدمات معدومه .

٢- الافارقه المتواجدين بكثره الآن في كل ربوع مصر المحروسه … مع اشتداد حملات الافروسنترك لطمس الهويه المصريه .

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
انا اسف أنى اختلف معك فى هذا الكلام لان الناس اللى لاجئين بيدفعوا لاصحاب الشقق فلوس ايجار علشان يكونوا موجودين في المناطق الجديدة أو بيشتروا بفلوسهم وعلى فكرة غالبية الجنسيات المتواجده فى مصر فلوسهم كانت خارج الجهاز المصرفى فى دولهم وعلشان كده عرفوا يخرجوا بها.

أما المصرين الذين عانوا فى الدلتا والصعيد فهم من الأساس إهمال على مر العصور من الحكومة والدولة ومنا ككل وهذا يتم تغيره الان فاللاجئين ليس هم السبب.

أما حملة الافروسنترك فهى بالاصل خرجت من الأفارقة الأمريكان أو الافرو امريكان وهم من يروحوا لهذا الموضوع وليس للاجئين الأفارقة هم فقط استخدموا الفكرة بعد إطلاقها من الأفارقة الأمريكان

أما فكرة اننا غير سعداء من تواجدهم هنا ونريد أن يرحلوا فى اقرب وقت ممكن فهذا بالتأكيد ما نريده جميعاً

ديجافو

عضو نشط
Country flag
وبعد كدة ممكن يعملوا استبيان للاجئين هل المصريين بيضطهدوكم وتفتعل الأزمات والعنصرية
وتضاف مظلومية جديدة بجانب النسوية والشواذ والملحدين وكل الشلة الوسخة دي

التعديل الأخير:

2000 amr

عضو مميز
Country flag
كالعاده مواضيع وناس بتهاتي و بتحاول تحذر من الكارثه اللي بتحصل دي
وناس بمنتهي الاريحيه والثقه يردوا متقلقوش كل شئ تحت السيطره والاجهزة الامنيه صاحيه ومنتبهه
للناس اللي في بطنها شادر بطيخ صيفي
الاجهزه الامنيه مش ناس خارقين للطبيعه او ذوي قدرات غير طبيعيه
وبفكر الناس دي ان قبل ثوره يناير قبضه الاجهزة الامنيه كانت اقوي مايكون
ورغم ذلك حصل اللي حصل
انا محطش قنبله في بيتي واقنع نفسي مهما بلغت مهارتي اني اقدر ابطل مفعولها بمزاجي
اللي بيحصل حاليا اسمه عبث

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
العبث ده يا صديقي جعلك اكبر متلقي للاستثمارات افريقيا والثانية اقليميا عام ٢٠٢١ ...استثمارات يعني عجلة النمو شغالة يعني توظيف بيزيد يعني استقرار لسعر العملة يعني صادرات اكتر يعني فتح السياحة نحوك بشكل اكبر يعني تحسن لدخل المواطن وزيادة قدرته الشرايية و زيادة برامج الخدمات الحكومية الموجهه للمواطن ....

لازم اقتصاد البلد يشم نفسه وخصوصا بعد كورونا اللي اثرت علينا وعلى ايراداتنا وعلى راسها السياحة.. اكيد الرئيس السيسي مش بيعشق اللاجىء الافريقي ولا السوري في الظلام مثلا ... القوة السياسية اللي احنا محتاجينها وعاوزينها مش هتتحقق طول ما احنا اقتصادنا ضعيف او خارج منظومة التاثير دوليا واقليميا ...

على فكرة انا مش بطيق اغلب اللاجئين دول وخصوصا السوريين لان اغلبهم اخونجية وعنصريين ...لكن مصالحنا فوق اي اعتبار والدولة الان ليست هي نفسها دولة ماقبل ٢٠١١

Thunder wolf

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
شباب ،السلام عليكم
الموضوع بصراحة حساس و خطير جدا جماعات الافروسنتريك هي فكرة و نشاط بدأ يمثل خطورة علينا لعرق يسعي لإيجاد هوية تاريخية و لقوا مبتغاهم في حضارتنا و لكن التعامل معهم يكون الوعي بالوعي و نشر المحتوي العلمي و خصوصا الجيني للمصريين الحاليين و القدماء و مواجهتهم في كل حدب وصوب و تاريخ العنصرية السوداء و محاولة إيجاد الهوية واضح في نموذج جماعة nation of Islam في الستينات اللي حولوا الاسلام فيه لدين حصرا علي الزنوج فقط و لايقبل الأعراق الأخري في امريكا ، في الموضوع ده تحديدا علينا أن نقاتل
اللاجئين ده موضوع محتاج حصر و ضبط و عمل مراجعات مستمرة لتواجدهم و أنشطتهم عشان منصحاش في يوم نلاقيهم بيطالبوا بحقوق ليست لهم
لكن بالنسبة لأنهم شغالين و شطار فرزقنا و رزقهم علي الله ، و مفيش داعي نتكلم بأسلوب يتسم بالعنصرية و التأثير علي المجتمع المصري و ما الي ذلك ، بداية النهاية لأي دولة مهما كانت قوية و عظيمة الحديث عن تفرد العنصر الوطني و تفوقه و نقاءه و ما الي ذلك من أمور برزت بشدة في النازيين و الفاشيست و بدأت في الظهور في امريكا
استواعبنا للاجئين ده رحمة من ربنا بينا و بيهم و متعرفش ممكن اللاجئين دول يكونوا مستقبلاً جماعات ضغط لصالح مصر بعد كده في بلدانهم أو داخل الغرب لكن كل شئ لازم يبقي تحت السيطرة و الانضباط اللي تراه الدولة لاحتمال وجود عناصر تضر بالأمن القومي وسطهم خصوصا في العنصر الافريقي و اعتقد لازم نعمل زي الامريكان و كل لاجئ علي أرض مصر يكون له social number اقدر تسيطر عليه من خلاله وكمان اقدمله الخدمات
موضوع شائك محتاج استراتيجية للتعامل معاه و تدمر بيه روابط الصيع بتوع الافروسنتريك

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

مش محتاج تسخن يا صاحبى انا كدة كدة هانفجر لوحدى
المشكلة مش فى المهاجرين واللاجئين المشكلة فى المصرى اللى بيدخلهم تحت مسميات كتيرة زى الاخوة والانسانية وهو فى نفس الوقت معندوش اى ذرة اخوة او انسانية تجاة المصرى اللى زية بل بالعكس تلاقية بيهاجم المصرى اللى زية ويوصفة باسوا الالفاظ علشان المهاجرين واللاجئين

2000 amr

عضو مميز
Country flag
يا اخي وايه دخل النمو الاقتصادي اللي حاصل
باللاجئين
مهما كان جزء منهم بيستثمر فلوسه في مصر
دا نسبته ايه من حجم اقتصادنا اكيد حاجه لا تذكر
و مش مبرر علي الاطلاق لاغراق البلد باللاجئين

2000 amr

عضو مميز
Country flag
دا فيه مصريين فاضل شويه يعاملوا مصريين زيهم بالكرباج ومعندوهمش استعداد يقدروا ظروفهم اوحالتهم الاقتصايه
وعند اللاجئين عندهم استعداد يبرروا ويقولك انسانيه ورحمه
طيب من ناحيه الانسانيه فحنا عملنا اللي علينا وعلي قد ظروفنا وكفايه كده وفيه ملايين المصريين اولي باي جنيه ينصرف علي الناس دي ولا دول مش بني ادمين برضو
من ناحيه البراجماتيه والعمليه
احنا دوله ذات تعداد سكاني كبير وموارد محدوده والدوله ليل نهار بتذلنا بالنقطه دي
واقتصادنا مش الواو يعني
وعندنا نسبه بطاله كبيره
دا غير العامل الامني الواضح
كل ده بيرجح كفه اغلاق الباب ده او علي الاقل تحجيمه

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

اللاجئين كارت بنلعب به مع اوربا . بناخد به سلاح واستثمارات وسياحة وتقنيات صناعة لم تكن متاحة لنا من قبل وموقع سياسي هام داخل اللعبة الدولية وهذا امر لو تعلم هو عظيم

القيادة السياسية بتعظم من عدد الاجئين لاسباب معروفه لكن واقعيا مصر بها اقل من ٣ مليون لاجىء

البلد غير مغرقة باللاجئين ... بالعكس شوف بلدان زي الاردن وتركيا تعرف يعني ايه اغراق بحسبة نسبة اللاجئين لعدد السكان في الاردن مثلا النسبة ١:٣ مثلا !!
.... هنغرق باللاجئين فعليا لو سقطت الدولة في السودان او دخلت في حرب اهلية ساعتها ..هتعرف يعني ايه غرق باللاجئين وساعتها هتشوف الاجراءات الصارمة اللي انت وباقي الشباب الوطني عاوزينها لتحجيم خطرهم ..

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

ابتدينا , يعنى خوفك من انة يتقال عليك عنصرى ونازى اكبر من خوفك على بلدك

عاوز اقولك مش عنصرية انك تدافع عن بلدك ومحدش هنا اتكلم عن النقاء ولا عن التفوق , وبالنسبة لموضوع النازيين والفاشيين هماسقطوا لان كثيرين تحالفوا ضدهم وانت بتكرهم بس لانهم خسروا الحرب ولكن لو كانوا هما اللى كسبوا الحرب كنت قعدت تمجد فيهم

بالنسبة ليا انا بطالب بطرد اغلب المهاجرين واللاجئين

التعديل الأخير:

عبد الباقى

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Thunder wolf

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
صلي علي النبي يا اخ @tayga أنا مش خايف من أن حد يقول ده نازي أو فاشي أنا كارههم كان منتصرين و لا مهزومين الاستهتار بحياة البشر ده قمة الانحطاط و لايجب الدفاع عنه تحت اي مسمي بل إن قوتنا في تحضرنا و أخلاقنا كمسلمين و كمصريين ، أمر الله بالعدل و الرحمة
ثانيا كلامي بيفصل ما بين أن احنا نكون متسلطين علي بعض الضعفاء في الأرض لجئوا إلينا لأن الايام دول و كما تدين تدان بل إن عظمة مصر في أنها بتستوعب و بتكبر و بتنمو مع هذا الثقل غير المصري و لكن ربنا استخدمنا و نجانا وسط الجميع حوالينا بيسقطوا يبقي لازم نزكي عن السلامة و الأمان اللي ربنا كرمنا بيه و افتكر أن الأرض ارض الله و سبحانه جل من قال ارض الله واسعة فإن كنا ملجأ الضعفاء و سعة الأرض و خزائن الأرض فلا تخشي أحدا ابدا و لكن أقرأ اللي كنت كاتبه هتلاقي اني طالبت بمواجهة الافروسنتريك بكل قوة و تفنيد اللاجئين و السيطرة عليهم
واخيرا اعلم أن الأمر بيد الله و ان النافع و الضار إنما هو الله يؤتي الملك لمن يشاء و ينزع الملك ممن يشاء شكرا يا صديقي

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

زميلى العزيز انا بحترم كلامك ولكن معترض على

- انا مش بقول اننا منساعدهمش (احنا مش عايشين لوحدينا وبالتاكيد لازم نساعد الاخر انا بقول اننا نساعدهم فى بلدهم مش فى بلدنا) دا غير ان الحرب الاهلية فى سوريا تعتبر خلاص منتهية ماعدا مناطق قليلة يعنى ملهمش حجة فى انهم ما يرجعوش بلدهم

- فكرة ان رزقنا ورزقهم على اللة حلوة لو كان فية عدالة ولكن الوضع اللى موجود مفيهوش اى عدالة للمصرى لان اللاجىء والمهاجر واخد امتيازات اكتر من المصرى دا غير ان البلد مش غنية بالثروات الطبيعية وكمان عندنا انفجار سكانى والاخطر من دا كلة هو ضعف فى الانتماء للبلد عند كتير من المصريين ودا تراكمات من سنوات فاتت تم اهمال فيها تربية المصريين على الوطنية المصرية

- انت مركز فقط على الافروسنتريك وهما فعلا خطر لكن مش الخطر الوحيد لان السوريين هما كمان خطر ويكفى لك تعرف ان عندهم حركة اسمها الحزب السوري القومي الاجتماعي

وللاسف الفكر بتاع الحزب دة منتشر بين السوريين خصوصا بعد الحرب الاهلية فى سوريا يعنى عاوزين ياخدوا حتة من ارضك علشان كدة مينفعش تتساهل معاهم

Thunder wolf

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
مبدأيا اخي العزيز وفقا للتنفنيد اللي حضرتك ذكرته و خصوصا في فكرة هذا الحزب يلزم نفس التعامل مع الافروسنتريك و بالإضافة عليه التعامل الأمني الصارم مع تشديد إجراءات التعامل الي درجة الترحيل كمان لان التسامح مع اللي يستحق انما اللي يري أن التعاطف والدعم حق مكتسب يتم التعامل مع بوليسيا لأن دول هم نموذج النازيين و الفاشيست المصغر
أما بخصوص نقطة عدالة التوزيع فده تخص المصريين يعني احنا اللي نصلحها و كمان موضوع الانتماء ده حاجة تحزن اللي ميحطش مصر في عينيه يبقي اصلا منعملوش وزن ولا نعتبره مصري لأن مصر من عظمتها أولي درجات العشق فيها الانتماء لان ده نعمة كبيرة اوي أن احنا اتولدنا مصريين محمد ربنا عليها و صدقني النوع ده في ظني قليلين جدا لأن مصر أصيلة و اولاد مصر ولاد حلال
و ان بصراحة متفق معك جدا في كلامك يا صديقي
تحياتي

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الساده المحترمون المصريين الطيبين

عايز اقولكم شوية معلومات بسيطه عن السوريين اللى هيحتلوا البلد واحنا كمصريين هتفضل نتفرج لغاية ما يستقطعوا جزء من الأرض أو يكونوا أصحاب سلطه ونفوذ ويدخلوا فى الحياة السياسية ويطلبوا بحقوقهم وهذا الكلام العظيم كما لو كان المصريين اختفوا أو انتهوا

للعلم شركات المنسوجات المصرية هى فى الغالب سورية ويمتلكون مصانع فى المناطق الصناعية

حضرتك بتلبس كطونيل إذا فأنت تدفع لشركة أصحابها سوريين
حضرتك بتلبس امبراطور فأنت تدفع لشركة أصحابها سوريين
ولن أكمل باقى المجموعة التى تصل لشركات تنتج الشرابات أو الجوارب رجالة وجريمة
أو على المفروشات فالاغلبية سوريين وأكثر شركة مشهورة هى شركة مردينى ويوجد شركة توكل
وللعلم كلهم عائلات قديمة فى مصر من قبل وجود اللاجئين
ويوجد منهم من يعمل بالأجهزة المنزلية ومن يعمل فى منتجات خاصة بالحدائق والفنادق

ولم يتم احتلال مصر من كل هولاء وهم موجودين من مدة طويله

وللعلم للاجئين السوريين في منهم كتير اخوان وبيتم مراقبتهم وهذا حدث معى فى موقف حدث مع سورى امامى وهذا ما استطيع ان اقوله

هل تعتقد دولة استطاعت أن تفعل ما فعلته مع مصريين بالأساس اقصد الإخوان هل تعتقدون أن ممكن هولاء اللاجئين يستطيعوا عمل شيء

يا اصدقائي الاعزاء الدول العربية رحلت كل من حاول أو حتى علية اى علامة استفهام واخرج من بلادهم فهل هذا صعب علينا بهذا الشكل اللى البعض بيتكلم عنه

وتأكيد على ما قلت من قبل انا لا ادافع عنهم واريدهم أن يرجعوا لبلادهم لأنهم خونه لبلادهم من وجهة نظرى ووجودهم فى كل الأحوال مؤقت وسيرجعوا لبلادهم عندما تنتهى الدولة من استخدمهم

واذا كنت تريد انت تكون فعال عندما ترى أحد منهم يفعل خطأ بلغ عنه حتى لو على الفيسبوك او تويتر
هذا هو العمل الصحيح حتى تساعد أجهزة الدولة

التعديل الأخير:

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

السورى القذر صاحب قطونيل كان علية دوشة من فترة وكلام انة عاوز يدمر الصناعة المصرية والماركات المصرية لصالح شركتة , يعنى حتى بعيد عن السياسة هما فعلا بيحاولوا يسيطروا على الاقتصاد المصرى 👇

تقدم رئيس جمعية "مواطنون ضد الغلاء" محمود العسقلاني، بشكوى إلى جهاز حماية المنافسة ومنع الممارسات الاحتكارية، ضد رجل الأعمال السوري محمد سماقية، صاحب العلامة التجارية "قطونيل".

وجاء في الشكوى، أن رجل الأعمال السوري يحاول الاستحواذ على سوق صناعة الملابس الداخلية في مصر، ويهدد العلامة التجارية المصرية "جيل".

وقال "العسقلاني" في شكواه أن رجل الأعمال السوري مرتبط بعلاقات وثيقة بشركات اسرائيلية، ويقود مؤامرة للإستحواذ على شركة النصر لصناعة الملابس والمنسوجات (كابو جيل) وهو يستهدف تخريب "جيل" لصالح "قطونيل" المملوكة له ولصالح شركة الإمبراطور المنتجة لملابس داخلية قطنية وهى مملوكة لوالده.

وأضاف "العسقلاني"، أنه يتقدم بهذا البلاغ، ليضطلع جهاز حماية المنافسة بدوره فى التحقيق أو دراسة موقف المقدم ضد البلاغ والذى يستحوذ على شركة منافسة له بهدف احتكار سوق الملابس القطنية، وبمساعدة موظفين فاسدين بشركة النصر لصناعة الملابس والمنسوجات كابو، خاصة وأن والده يملك شركة الإمبراطور لصناعة الملابس القطنية وهو ما يعظم من الحصة الاحتكارية لعائلة المستثمر السوري "سماقية"، ويغرى بارتكاب ممارسات احتكار ضارة بمصالح المستهلكين ويجرى ذلك بالقانون مقدرات الوطن وأملاك الذى أعده لصوص حتى يتسنى لهم السرقة بدون ثمة مسائلة.

وتابع: "ومن خلال المتابعة لما يحدث فى مصر من نهب للشركات باسم الإستثمار والذى هو فى حقيقة الأمر استحمار ممنهج بهدف تدمير اقتصاد مصر التى حكومتها بسبب سياسات عقيمة تحولت إلى حكومه فقيرة ولديها نسبة من الشعب تملك مالا تملكه الدولة مجموعة من الأغنياء زادت ثرواتهم وبخاصة فى فترة ما بعد ثورة يناير.

وأوضح أن الموضوع باختصار هي قضية فساد مكتملة الأركان وللأسف تتم بالقانون وهو الاستحواذ على حصة حاكمة فى احدى قلاع الملابس الداخلية فى مصر وهى شركة "كابو" المالك لعلامة "جيل" للملابس الداخلية، والتى يتباهى بانتاجها كل مصري وللأسف الشديد، يتم الاستحواذ عن طريق شركة قطاع خاص وهى تعمل فى نفس الصناعة وهو المالك للعلامة التجارية "قطونيل" وهو سوري الجنسية، ومرتبط بعلاقات وثيقة بشركات اسرائيلية.

وتابع "العسقلاني" أنه بذلك يستحوذ على سوق الملابس الداخلية ويرفع فى اسم شركته ويخرب فى شركة كابو عن طريق إظهار ميزانيات خاسرة أو الاتفاق مع بعض العمال لإحداث قلاقل وإضرابات عمالية بما يؤثر على سعر السهم، مع العلم بأن هذا السهم قيمته العادلة تتجاوز سعره المعلن فى البورصة بكثير وهنا تكمن الثغرة فى القانون والتى يتم استخدامها.

وأشار إلى أنه بذلك يتم الاستحواذ على نسبة أقل من٣٠٪‏ من السوق من شاشة البورصة، ولأن البورصة تجبر أي مستثمر يتخطى هذه النسبة بتقديم عرض شراء اجباري لباقى أسهم الشركة بالقيمة العادلة وهو ما لا يريده المشتري، لأن فى هذه الحالة السهم سيكون بأضعاف هذا السعر ملحوظة الغرض من تقديم عرض شراء اجباري هو الحفاظ على صغار المستثمرين من التلاعب ولكن يتم تفادى هذا عن طريق الإعلان عن زيادة رأسمال الشركة.

ويكون سعر السهم أقل من سعر الاكتتاب وبذلك لا يتم تغطية الاكتتاب فيدخل هذا الفاسد ويستحوذ على الأسهم فى النسبة الغير مغطاة وبذلك يتم الاستحواذ على عدد ١٣٠ مليون سهم بالقيمة الإسمية إلتى أنشأت بها الشركة عام١٩٤٠وهو سعر واحد جنيه، ولو أنه اشترى هذه الكمية من السوق كان سعر السهم قد وصل لأضعاف السعر.

غير أنه تخطى نسبة ٣٠٪‏ وتفادى أن يقدم عرض شراء إجباري وكل هذا بالقانون النتيجة النهائية أن هذا الرجل استحوذ على الشركة بالبخث وضاعت حقوق صغار المستثمرين الذين اشتروا السهم بـ٣ جنيهات وأكثر، وهذا قبل التعويم والآن السهم يباع بجنيه لمستثمر ونتخيل مصنع "كابو" يباع بـ ٣٣٥ مليون جنيه بعد التعويم سعر التأسيس سنة ١٩٤٠ وذلك بالقانون.

ويصف "العسقلاني"، الأمر بالكارثة لأن المال العام المتمثل فى حصة شركات التأمين والبنوك المصرية تقلصت إلى ما دون الـ 10 % بما فيهم نسبة الشركة القابضة المملوكة للدولة، وهو ما يعنى أن المستثمر السوري يمكنه الاستحواذ على أملاك وأراضي الشركة وتصقيعها كما حدث مع المراجل البخارية وشركة النيل لحليج الأقطان وشركة طنطا للكتان وبيبسى كولا وغيرها من الشركات التى بيعت كأراضى بعشرات الأضعاف عن سعر الشراء وكله بالقانون.

وأوضح أنه حينما يستحوذ على الشركة ستكون له السلطة فى تصفية الشركة وتخريبها لصالح شركته وشركة والده.

والتمس "العسقلاني"، من المسئولين بجهاز حماية المنافسة ومنع الممارسات الإحتكارية التحقيق في هذه الوقائع.

من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل