مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الأمم المتحدة: اللاجئون يعيشون فى مصر كمصريين ويتمتعون بخدمات الصحة والتعليم

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

موافق على المقال ماعدا النقطة دى (ولو طلبت من الضيوف المقيمين عندك الرحيل لبلادهم " الجنه الموعودة " طبعا لن يقبلوا ذلك ... وهي دي إشكالة المواطن العربي عموما [ مش عارف هو عاوز إيه !! ])

اولا: اغلب شعوب منطقة الشرق الاوسط مش عرب وعدم تقبل الحقيقة دى من قبل الكثير من المتوهمين عمل مشاكل كتيرة
ثانيا: الشرق اوسطى مشكلتة مش انة مش عارف هو عاوز اية وانما مشكلتة انة عندة نفاق وازدواجية يتكلم عن الوحدة وهو معندوش اى نية بلدة تتوحد مع اى بلد تانى فى المنطقة وكل اللى هو عاوز انة يستغل اى بلد تانى فى منطقتة ويستنزفها خصوصا لو البلد دى احسن من بلدة

عدم وضع حدود تحافظ على الهيبة والاحترام والخصوصية هو شىء ندفع ثمنة فى مصر لحد الان وكلة علشان الفلوس وصورتنا قدام الناس غير مبالين بالكارثة اللى هاتقع على دماغ المصريين فى المستقبل

التعديل الأخير:

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
خلي اوربا تسقف ليه وتديله ديون يشغل مصانعها بالمنوريل اللي الاوربيين ذات نفسهم لا يستخدمونه لارتفاع تكلفته فالمصنع الالماني الانجليزي شبه مفلس فلازم يشغلوه فيشغلوه اذاي بدين يجيبوا واحد حابب يراضيهم باي شي بس ما معهوش فلوس فيديوله قروض ومقابلها تشغيل مثانعهم فترجع الفلوس ليهم مره تاتيه والفوائد شغاله

لؤى النوبى

عضو مميز
Country flag
انا مش عارف ليه الناس مضعفة من حجم وقوة مصر بطريقة غريبة جدا يا جدعان احنا والله عارفين حوار الافروسنترك و حوار الهكسوس بس احنا مرينا و لازلنا بنمر بما هو اصعب الى انا عاوزو انه الغرب يبتدى يقدم الحد عشان احنا بقالنا كتير جدا مقدمين السبت قردو بياخد 6 مليار يورو على 4 ملاين و احنا بناخد هيخوهيخو على 6 ملاين لا و يفضلو يطنططو عليك فى كل حاجة بالذات فى حموم الانسان احنا بدل ما كل سنة ناخد قرض من الصندوق النقد ويفضل هو كمان يقولك شيل دعم من حاجة لا طب زود فى مش عارف ليه طب وليه؟ لا يابا احنا ناخد من الاتحاد الاوربى زينا زى طرشيا
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
سفارة مصر بالولايات المتحدة الأمريكية
تضمين التغريدة

حساب الحكومة المصرية
"أطلقت مصر أول استراتيجية وطنية لها على الإطلاق لحقوق الإنسان ، وهي خطة تضع نهجًا شاملاً للنهوض بحقوق الإنسان". MotazZahran في Newsweek اليوم:
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
Strengthen-egypt-us-partnership-opinion-1689254…StateDept_NEAWHNSCHouseForeignSenateForeign (5/6)

newsweek.com
دعونا نستمر في تعزيز مصر والولايات المتحدة. شراكة | رأي
6:05 مساءً · 18 مارس 2022

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
بصوا ياجماعة
حل موضوع اللاجئين من وجهة نظري وقت اما نحب نمشيهم كالآتي:

اصدار قانون للاجانب ينص على ان الاجنبي العامل له تأمين واما اسرته من زوجة واولاد وغيره فلابد من شراء تأمين صحي خاص للاجانب من شركة معينة مملوكة للدولة بسعر مرتفع (٢٠-٣٠ الف جنيه سنويا والحامل ٥٠-٦٠) لكل فرد وحال عدم وجود التأمين لايمكن التجديد او اصدار الاقامات والتصاريح

وانا مش متخصص بس بدي مثال صغير للحلول الممكنة لاننا مش هنخاف من الدول لما نطرد اللاجئين الغير مفيدين بالطريقة دي لان في دول اوروبية بتعمل كده بالفعل

@مرمبتاح
@tayga

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

المشكلة يا صاحبى مش فى الاقتراحات ولكن فى ان السياسة الاقتصادية بتاعة الحكومة فاشلة علشان كدة الحل الاخير للحكومة انها تحاول ترضى اليسار الغربى بالذات لان فى ايدية المال والسلطة فى موضوع حساس زى المهاجرين واللاجئين طبعا مقابل الفلوس علشان كدة الحكومة نفسها سايباهم يبرطعوا فى البلد وبيدوا توصيات للمسئولين الحكومين انهم ميتعرضوش للمهاجرين واللاجئين باى حاجة وفى الوقت نفسة يدوا المصريين بالكرابيج

اتفضل شوف الكلام اللى كاتبة واحد مصرى شقيان وتعبان برة مصر وحب يرجع مصر علشان يعمل مشروع ويستقر

كلام كاتبة واحد مصرى شقيان وتعبان برة مصر وحب يرجع مصر علشان يعمل مشروع ويستقر.jpg

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل